inrit of zijweg

Ritchie2500
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

inrit of zijweg

#1 , 23 nov 2021 10:46

Ik woon in een eenrichtingsstraat waar zich rechts van de rijrichting een zijweg of inrit bevind.
Deze zijweg of inrit is overdekt met een appartement op een hoogte dat een grote brandweerwagen er onderdoor kan om het achterliggende openbare domein te beschermen.
Dit openbaar domein betreft een tiental appartementen en een tiental parkeerplaatsen en een weg voorzien van klinkers.
Bij de inrit zelf is het voetpad weggenomen en de boordsteen verlaagd tot straatniveau.
Er zijn geen verkeersborden geplaatst.
De ene politieambtenaar zegt overal voorrang van rechts ook op parkings, de andere zegt geen voorrang want dit is een inrit.
mijn vraag is, geld er nu voorrang van rechts als men het openbaar domein verlaat via de zijweg of vervalt dit omdat het om een inrit zou gaan.
Er zou dus overal voorrang gelden op straat en parking maar niet als men de boordsteen overrijd. :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 23 nov 2021 15:08

Een "inrit " is een inrichting die toelaat om vanop de openbare weg een privaat domein te bereiken .

Naar wat u beschrijft gaat de situatie over een openbaar domein ( appartementen , parkeerplaatsen , weg voorzien van verharding - geen verkeersborden - verlaagde boordsteen ) , en moet de aansluiting op de eenrichtingstraat aanzien worden als een kruispunt , zoals ieder ander kruispunt .

Het zou een verschil maken indien de weg naar de appartementen een onverharde weg zou zijn : of als er aan het begin een aanduiding zou staan van privaat domein , of afgesloten met een hekwerk .

Maar waarschijnlijk is het in deze situatie zeer onduidelijk voor de weggebruikers , temeer omdat er een verdieping gebouwd is over deze toegangsweg .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 nov 2021 23:09

Ik woon in een eenrichtingsstraat waar zich rechts van de rijrichting een zijweg of inrit bevind.
Deze zijweg of inrit is overdekt met een appartement op een hoogte dat een grote brandweerwagen er onderdoor kan om het achterliggende openbare domein te beschermen.
Waar is het ergens ?
Dat wil wel eens helpen ...

Dit openbaar domein betreft een tiental appartementen en een tiental parkeerplaatsen en een weg voorzien van klinkers.
Zeker dat het openbaar is ?
Zoiets kan zowel openbare weg als privé zijn ...

Ik weet er hier in de buurt zo 2
éne is openbare weg
andere is privé


Het kan helpen om op de kadastrale kaarten te gaan kijken

https://www.geopunt.be

Er zijn geen verkeersborden geplaatst.
Die zijn niet overal nodig
De ene politieambtenaar zegt overal voorrang van rechts ook op parkings, de andere zegt geen voorrang want dit is een inrit.
Teken dat situatie mogelijk verduidelijkt moet worden
mijn vraag is, geld er nu voorrang van rechts als men het openbaar domein verlaat via de zijweg of vervalt dit omdat het om een inrit zou gaan.
Er geldt voorrang van rechts als het openbare weg is
En je moet voorrang verlenen als het privé is ... manoeuvre

Wat er geldt, hangt er van af wat het is

Zonder dat te zien, valt er weinig over te zeggen
Er zou dus overal voorrang gelden op straat en parking
In principe geldt voorrang van rechts op ganse openbare weg ... tenzij er afwijkende verkeerstekens of regels gelden

Ook op parkings, in parkeergarages, ...

maar niet als men de boordsteen overrijd. :?:
Heeft er niets mee te maken

Bordsteen overrijden kan wijzen op doorlopend trottoir, dan hebben de weggebruikers dààrop voorrang, maar dat regelt de voorrang op het "kruispunt" niet

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 nov 2021 13:05

Zo heeft een woonerf ook voorrang ook als is het trottoir doorgetrokken en woonerf verhoogt.
Als er geen voorrangsregeling met verkeersborden is aangegeven.

Ritchie2500
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 nov 2021 08:46

Bedankt voor jullie reactie, dit heeft me op weg geholpen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”