Dubbele verkeersboete

Stefaanbernaert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dubbele verkeersboete

#1 , 11 nov 2021 13:10

Hallo,

Mijn vrouw kreeg een boete van 240euro, nl ten gevolge van niet stoppen voor een stop bord en het niet dubbel voorzichtig zijn bij het oprijden van (datzelfde) kruispunt. Is het correct dat er een dubbele boete wordt gegeven voor hetzelfde vergrijp?

Alvast bedankt,
Stefaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 11 nov 2021 13:49

zijn 2 verschillende inbreuken, dus het kan

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 nov 2021 18:45

Mijn vrouw kreeg een boete van 240euro, nl ten gevolge van niet stoppen voor een stop bord en het niet dubbel voorzichtig zijn bij het oprijden van (datzelfde) kruispunt. Is het correct dat er een dubbele boete wordt gegeven voor hetzelfde vergrijp?
Neen, dat is een ééndaadse samenloop en een verbalisant die graag overtredingen "opstapelt" om de prijs op te drijven

Wansmakelijke praktijk eerlijk gezegd

Zeker bovenop 3de graads inbreuk nog "extra" vaststelling bij in PV gooien
Dat betekent immers dat er geen onmiddellijke inning mogelijk is, maar dat het dossier naar Parket gaat

Ik neem aan dat dit een minnelijke schikking is vanwege het Parket :?:


On the bright side:

PVs voor inbreuken op voorrangsbepalingen zijn zeer exclusief, want zeldzaam

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 11 nov 2021 20:50

Ik volg inazuma. Zou eendaads moeten zijn tenzij er toch specifieke omstandigheden zijn. Als de vaststellingen summier zijn en enkel zeggen dat ze de stopstreep negeerde...
Als er nu staat dat ze het aan verhoogde snelheid deed terwijl ze met twee handen iets zocht in haar handtas en haar voorruit nog aan het ontwasemen was :lol: dan kan je mss de twee inbreuken combineren.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 12 nov 2021 14:07

Hoe is de overtreding : " niet dubbel voorzichtig zijn bij het oprijden van (datzelfde) kruispunt "
vastgelegd in het PV ?

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”