Dagvaarding en geen minnelijke schikking?

ThomasV
Topic Starter
Berichten: 5

Dagvaarding en geen minnelijke schikking?

#1 , 13 feb 2009 09:33

Ik had een file op de afrit van de autostrade over de pechstrook ingehaald en werd terplaatse tegen gehouden.
Een tijdje later ontvang ik een pv met een vragen lijst. Ik heb deze vragenlijst beantwoord en terug gestuurd. Ik betwist deze overtreding uiteraard niet.

Maar nu heb ik een dagvaarding ontvangen.

Waarom heb ik geen minnelijke schikking ontvangen of is dit de gebruikelijke wijze voor dit af te handelen?

Ik begrijp niet goed waarom ik hiermee voor de rechtbank moet komen.
Ik heb in het verleden wel een paar kleine snelheidsovertredingen begaan, maar heb altijd alles optijd betaald.

De kans is dus ook groot dat ik mijn rijbewijs een tijdje moet inleveren veronderstel ik?

Alvast bedankt voor juliie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 feb 2009 11:05

“Art.216bis.§ 1. De procureur des Konings *KAN, indien hij meent voor een misdrijf dat hetzij met geldboete, hetzij met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaar, hetzij met die beide straffen, strafbaar is...de dader verzoeken een bepaalde geldsom te storten aan de Administratie van de Belasting over de Toegevoegde Waarde en de Registratie en Domeinen...Betaling...doen de strafvordering vervallen, mits zij binnen de bepaalde termijn plaatshebben.”(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

* Dit vrijwel onvoorwaardelijk KAN zou het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel kunnen schenden. Dit geldt ook voor de seponeringsbevoegdheid van de procureur des konings
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 25 feb 2009 21:38

Inhalen op de pechstrook is wel een "zeer" zware overtreding dacht ik. Dat wil nog niet zeggen dat je je rijbewijs zal verliezen. Anders had men dat wel ter plaatste aan de PDK gevraagd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 26 feb 2009 19:24

de OIRB wordt inderdaad uitgevoerd door een bevoegd persoon in de gevallen voorzien bij wet en en waarbij parket richtlijnen geeft.

Het rijverbod wordt uitgesproken door een rechter - dus het zou goed kunnen zijn dat gezien de dagvaarding --- het vonnis van de rechter een rijverbod inhoud.

rudyvt
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 mar 2009 13:29

In dit geval kan de politierechter facultatief een rijverbod opleggen. Hij is hiertoe niet verplicht, doch het lijkt waarschijnlijk dat hij dit wel zal doen. Het rijverbod bedraagt minimum 8 dagen, maximaal 5 jaar (volgens de wet). Meestal vordert het openbaar ministerie 15 dagen tot 1 maand. Met wat geluk wordt het rijverbod herleid naar 8 dagen, of wordt er helemaal geen opgelegd.

Vergeet niet dat je aan de rechter steeds kan vragen om het rijverbod "gefractioneerd" op te leggen, d.w.z. enkel in het weekend. Dit is handig als je bv. de wagen nodig hebt voor het werk.

Indien je het rijverbod niet gefractioneerd ondergaat, heb je nog steeds de mogelijkheid om aan het openbaar ministerie (nadat het vonnis werd uitgesproken) uitstel van tenuitvoerlegging te vragen, zodanig dat je het rijverbod bv. in een vakantieperiode kan ondergaan.
Dura lex, sed lex - Rudy Van Turnhout

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”