auto importeren vanuit duitsland

Cataleyo
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

auto importeren vanuit duitsland

#1 , 19 sep 2021 03:09

Dag

Ik zou graag een auto willen importeren vanuit Duitsland en heb mij de laatste dagen een beetje verdiept in hoe de procedure is, eigenlijk valt het best mee... Alleen is het de bedoeling dat ik met deze auto een rondreis wil maken in Europa en het binnen de 2 maanden wil doorverkopen in Belgie. (Huren kan natuurlijk ook, maar het is toch mooier om achteraf je auto te kunnen verkopen aan een meerwaarde van je effectieve aankoopbedrag)

Ik zal in Duitsland transitplaten aanvragen voor 2 maanden om het daarna in te schrijven aan de douane, dan krijg ik een document om ermee naar de keuring te gaan en DIV.

Maar is het verplicht om je wagen direct in te schrijven bij de DIV of pas na je transitplaten zijn verstreken?
Want de bedoeling is dat ik mijn auto zal verkopen binnen de periode van 2 maanden.

alvast bedankt


groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 19 sep 2021 07:54

Je mag met dergelijk voertuig niet rondrijden in Belgie

Niet voorzien in de uitzonderingen op

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 94-hs1afd3

Ook §2.8° is eigenlijk niet van toepassing, want je gebruikt het voertuig niet hoofdzakelijk in dat land: je wil het er net uit uitvoeren

En ook die uitzondering is maar 30 dagen ...


Wat u wil doen, kan dus niet zonder inschrijving in België

Er wordt enkel getolereerd dat het voertuig in verkeer is in België voor
-overbrenging
-vervulling vd technische en inschrijvingsformaliteiten


En VlaBel vervolgt ...

https://belastingen.vlaanderen.be/20191 ... ansitplaat

De vrijspraak hier is wegens eerdere vrijspraak op politierechtbank (waar blijkbaar onvoldoende bewezen was dat het voertuig "gewoon" onderweg was).

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”