parkeerzone <=> parkeren voor de garage

DLP
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

parkeerzone <=> parkeren voor de garage

#1 , 16 sep 2021 12:43

Beste,
We wonen in een betalende parkeerzone. Vlgns art. 77.5 moet je je voertuig parekeren binnen de witte wegmarkeringen.
Vlgns art 25, mag je parkeren voor je eigen oprit of garage indien je nummerplaat aangebracht werd op de poort en er geen ander parkeerverbod geldt.
Ik heb nu een overtreding 1ste graad gekregen wegens het niet parkeren tussen de witte wegmarkeringen.
Uiteraard stoppen alle witte lijnen voor elke oprit, poort of garage en is art 25 altijd een uitzondering op art 77.5.
Kan dit ?
Mvg,
DLP.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 sep 2021 15:28

Ik heb nu een overtreding 1ste graad gekregen wegens het niet parkeren tussen de witte wegmarkeringen.
Uiteraard stoppen alle witte lijnen voor elke oprit, poort of garage
Waar ?
Als situatie zoals te zien op Streetview nog correct is, graag linkje
Of adres
Eventueel in persoonlijk bericht als u uw adres niet op die manier op 't net wil gooien

en is art 25 altijd een uitzondering op art 77.5.
Een verkeersREGEL maakt geen uitzonderingen op een verkeersTEKEN

Het is andersom :wink:

Kan dit ?
Neen

Zonder veel twijfel een zoveelste foutief PV hierover

Art 77.5 geldt enkel BINNEN een parkeerzone - gevormd door de markering in Art 75.2

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75

Als de markering telkens ophoudt, is er geen parkeerzone voor de garages / inritten en kan Art 77.5 ook niet overtreden worden ...


Alleen is er mogelijk een andere inbreuk gebeurd
Om dat te weten, moet de situatie ter plaatse gekend zijn ...



Hoe staat het in PV vermeld ?
Dat je buiten de parkeerzone staat ?

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2021 23:59

Beste,
We wonen in een betalende parkeerzone. Vlgns art. 77.5 moet je je voertuig parekeren binnen de witte wegmarkeringen.
Vlgns art 25, mag je parkeren voor je eigen oprit of garage indien je nummerplaat aangebracht werd op de poort en er geen ander parkeerverbod geldt.
Ik heb nu een overtreding 1ste graad gekregen wegens het niet parkeren tussen de witte wegmarkeringen.
Uiteraard stoppen alle witte lijnen voor elke oprit, poort of garage en is art 25 altijd een uitzondering op art 77.5.
Kan dit ?
Mvg,
DLP.
Artikel 77.5 geldt enkel als je bijvoorbeeld dubbel parkeert over de vakken, of slechts deels in een parkeervak staat en met de rest van je voertuig erbuiten. Zonder andere overtredingen, is het helemaal niet verboden om volledig buiten een parkeervak/parkeerzone te staan.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 sep 2021 10:09

Zonder andere overtredingen, is het helemaal niet verboden om volledig buiten een parkeervak/parkeerzone te staan.
Inderdaad

Alleen denkt een half politiekorps dat àls er ergens een parkeerzone cfr Art 75.2 aangebracht is, dat het dan automatisch verboden is daarbuiten te parkeren ...


Typische inbreuk is dat waar de parkeerzone cfr Art 75.2 onderbroken is, men op de rijbaan staat. Die rijbaan is dan vaak ingedeeld in rijstroken :arrow: parkeerverbod ...

DLP
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2021 18:19

in het PV staat bij overtreding KB01.12.1975 Art 77.5
...
Bij vaststellingen:
op 20/07/21 .... tussen huisnummer 24 en 26 zijn er 2 garages. Bij 1 garage (de linkse) is een sticker met een verbodsbord E3, met de vermelding van het kentekenplaat: 1-VWT-788 aangebracht.
Dit voertuig staat ook effectief voor deze garage ... , doch zijn er in de straat parkeerzones voorzien met witte markeringen waar de voertuigen moeten staan.
Voor de garages zijn er geen parkeerzones afgebakend met witte markeringen.

Mij lijkt het dus dat het betrokken voertuig zich dus niet binnen een parkeerzone bevindt en art. 77.5 niet van toepassing is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 20 sep 2021 19:26

doch zijn er in de straat parkeerzones voorzien met witte markeringen waar de voertuigen moeten staan.
Voor de garages zijn er geen parkeerzones afgebakend met witte markeringen.
Klassieke foute interpretatie door verbalisanten ...

Het is niet omdat er elders in de straat een parkeerzone is, dat je nergens ànders in die straat mag parkeren ...
Mij lijkt het dus dat het betrokken voertuig zich dus niet binnen een parkeerzone bevindt en art. 77.5 niet van toepassing is.
Klopt

Nu de hamraag: zijn er andere inbreuken als je voor je garage parkeert :?:


Gewoon PV, of GAS-PV :?:

DLP
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 sep 2021 14:44

geen andere inbreuken
een PV opgemaakt door de politie en doorgestuurd aan IGEAN voor de GAS boete, waarbij de 14 dgn voor de redelijke termijn ruimschoots (meer dan een maand) overschreden zijn en men dus de bijzondere bewijswaarde verliest. Ik weet niet of dit hier ook van toepassing of zelfs maar relevant is, gezien het PV aan de GAS ambtenaar werd overgemaakt en er een foto van het voertuig bij het PV werd gevoegd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 22 sep 2021 07:59

geen andere inbreuken
Geen andere inbreuken op PV betekenen niet dat er geen andere inbreuken kunnen zijn
Dat moet je met situatie ter plaatse zien...
een PV opgemaakt door de politie en doorgestuurd aan IGEAN voor de GAS boete, waarbij de 14 dgn voor de redelijke termijn ruimschoots (meer dan een maand) overschreden zijn
Niet van toepassing in GAS-wet
Termijn daar is voor melding aan jou, na ontvangst door de GAS-ambtenaar - en wanneer dat was, daar heb je het raden naar ...

Nadien heb je 30 dagen om bezwaar in te dienen


Ik zal je wat sturen over "parkeren buiten parkeerzone" :mrgreen:

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 sep 2021 17:26

geen andere inbreuken
Geen andere inbreuken op PV betekenen niet dat er geen andere inbreuken kunnen zijn
Dat moet je met situatie ter plaatse zien...
een PV opgemaakt door de politie en doorgestuurd aan IGEAN voor de GAS boete, waarbij de 14 dgn voor de redelijke termijn ruimschoots (meer dan een maand) overschreden zijn
Niet van toepassing in GAS-wet
Termijn daar is voor melding aan jou, na ontvangst door de GAS-ambtenaar - en wanneer dat was, daar heb je het raden naar ...

Nadien heb je 30 dagen om bezwaar in te dienen


Ik zal je wat sturen over "parkeren buiten parkeerzone" :mrgreen:
Ik ben ook altijd geïnteresseerd :d

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”