Auto Op Buitenlands kenteken

Jan958
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auto Op Buitenlands kenteken

#1 , 15 sep 2021 23:26

Goeiedag

Ik woon sinds de zomer van 2020 in Oekraïne. Ik heb er een id-kaart met tijdelijke residentie (1 jaar geldig), ik heb er geen eigendom maar huur een appartement.
Ik verblijf vanaf nu per jaar ongeveer 10 maanden in Oekraïne, 2 in België. Ik heb geen werk/inkomen in België.

Ik sta nog steeds ingeschreven als inwoner bij het ouderlijk huis in B, net als mijn wagen ingeschreven is in België. Verzekering wagen in beide landen.

Kan ik mijn wagen overzetten naar een Oekraïens keteken, met verzekering etc. en nog steeds terug naar België rijden?

Of, is een tijdelijke residentie in het buitenland niet genoeg en moet ik me daar iets kopen, en voor het id kaart "permanente resident" te gaan.
Of, moet ik me 100% uitschrijven in België?

De enige reden voor terugkeer naar België is familiebezoek. De 2 maanden in B is gespreid over het jaar (4-5 bezoeken)

Ik heb er veel info over gevonden maar veel spreekt tegen. Ik hoop dat u me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt


Met vriendelijke groeten,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 sep 2021 09:09

Normaal moet je in Oekraïne ingeschreven worden, en niet meer in België, want je bent hier niet meer gedomicilieerd (minstens helft vh jaar hier wonen).

Idem auto eens je in Oekraïne woont.

Is eigenlijk iets voor Oekraïense wetgeving ...

Jan958
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2021 13:32

Stel in theorie dat het in de toekomst niet de limiet van 6 maanden overschrijdt?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 sep 2021 15:52

Stel in theorie dat het in de toekomst niet de limiet van 6 maanden overschrijdt?
Overheid kijkt hiervoor naar verleden, niet naar toekomst ...


Als je officieel in België verblijft, kan je voertuig normaal hier ingeschreven blijven en is er bij mijn weten niks speciaal nodig om in Oekraïne te rijden als Belg

Wel zorgen dat je verzekering daar geldt (op "groen" -tegenwoordig wit- formulier kijken)

Jan958
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2021 16:04

Stel in theorie dat het in de toekomst niet de limiet van 6 maanden overschrijdt?
Overheid kijkt hiervoor naar verleden, niet naar toekomst ...


Als je officieel in België verbliojft, kan je voertuig normaal hier ingeschreven blijven en is er bij mijn weten niks speciaal nodig om in Oekraïne te rijden als Belg

Wel zorgen dat je verzekering daar geldt (op "groen" -tegenwoordig wit- formulier kijken)
Goed, alleen kost mijn 3 liter diesel jaarlijks rond de €1100 aan taks in België, terwijl in Oekraïne geen sprake is van een taks. De vergelijkbare verplichte BA verzekering is er ook nog eens 10 keer zo goedkoop.

Vind het dan een beetje ongelukkig dat ik dat bedrag betaal terwijl ik amper op de Belgische wegen zou rijden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 sep 2021 22:40

Als je in België gedomicilieerd blijft, kan je hier niet zomaar met een Oekraïens geregistreerd voertuig rijden ...


Er is wel een uitzondering in KB inschrijving Art 3 §2.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 94-hs1afd3


8° Het voertuig ingeschreven in een andere lidstaat op naam van de natuurlijke persoon die dit voertuig uitzonderlijk in België gebruikt voor hoogstens 30 dagen per kalenderjaar en dat bestemd is om voornamelijk gebruikt te worden in eerstgenoemde lidstaat. Een door de titularis opgesteld en ondertekend document dient zich aan boord van het voertuig te bevinden dat uitdrukkelijk de begin- en einddatum van het gebruik in België vermeldt.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 17 sep 2021 00:09

Je zal ook het totaalplaatje moeten bekijken. Bv Quid sociale zekerheid etc.

Wat niet wegneemt zoals hoger gesteld dat je je domicilie moet zetten waar je woont ….

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”