Herstelonderzoeken Vias

Koen25
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Herstelonderzoeken Vias

#1 , 30 aug 2021 12:39

Hallo iedereen

Mijn excuses dit is mijn allereerste post hier en het is onmiddellijk al een lange.
Maar ik zou toch graag de situatie schetsen vandaar de lange tekst.

In november 2018 ben ik zwaar in de fout gegaan door te drinken en toch met de auto te rijden.
Goed wetend dat ik over schreef ben gegaan ben ik in februari 2020 naar de rechtbank geweest en heeft de rechter mij veroordeeld tot een geldboete, 2 maand rijverbod (-15 dagen van de intrekking rijbewijs) en herstelonderzoeken. Ik heb geen enkel probleem met de uitspraak, als je een fout maakt verdien je daarvoor gestraft te worden. De boete heb ik onmiddellijk betaald toen ik ze aankreeg en ik had ook geen enkel probleem met de herstelonderzoeken.
Aangezien ik geen extreem alcoholgebruiker en ook geen drugs gebruik zou dat geen probleem mogen zijn.

November 2020 kreeg ik een brief van het parket waar ik de Vias instelling van mijn keuze moest aanduiden. Dat heb ik gedaan en ik heb deze brief terug naar het parket gestuurd.

22/6/2021 staat de wijkagent aan de deur met documentatie ivm het inleveren van mijn rijbewijs. Volgens hem zou ik geen gevolg gegeven hebben aan de brief van het parket ivm de keuze van een instelling. Misschien verloren gegaan in de post, mijn eigen fout, ik had misschien beter aangetekend verstuurd.

25/6/2021 lever ik mijn rijbewijs in op de griffie van de politierechtbank. Het rijverbod loop van 30/6 tot 13/8.
Ik contacteer ook de griffie met de vraag of ik nu zelf een afspraak moet maken bij Vias of dat ik hier voor gecontacteert word.
Het antwoord dat ik ontvang is dat er een centrum voor mij is aangeduid en dat ik binnenkort een betalingsuitnodiging zal krijgen.
Er staat ook een nummer bij van het parket dat ik kan bellen voor verdere vragen.

22/7/2021 heb ik nog steeds niets ontvangen en bel ik het parket. Deze gaan mij het nummer doormailen van het Vias centrum, deze mail heb ik nooit ontvangen. Ik vul ook het contactformulier in op de website van Vias, ook hier is nooit reactie op gekomen.

23/8/2021 bel ik Vias op. Via de telefoon krijg ik de betalingsgegevens door, de brief ivm met de betaling zou de dag ervoor (22/7) verstuurd zijn en ze gaan mij de gegevens via mail ook nog doorsturen. Deze mail heb ik nooit ontvangen, de brief komt uiteindelijk aan op 4/8 en is afgestempeld door de post 29/7.

27/7 besluit ik de betaling dan maar te doen aan de hand van de gegevens die ik aan de telefoon doorkreeg, zonder de brief of mail dus indien de telefoniste ergens een fout heeft gemaakt ben ik er aan voor de moeite.

28/7 nogmaals Vias gebeld, de betaling is aangekomen en ik kan een afspraak maken. De eerste die ik kan maken is op 13/8, de dag dat normaal gezien mijn rijverbod afloopt. Frustrerend want ik had graag tegen die dag alles afgehandeld maar aangezien het niet anders kan accepteer ik de afspraak.
Ik krijg ook via mail bevestiging van Vias dat de afspraak gemaakt is.

13/8 ga ik de herstelonderzoeken afleggen en moet ik van de dokter daar nog een bloedanalyse laten doen door mijn huisdokter, de resultaten moeten door de huisdokter naar Vias doorgemaild worden.
Ik ga onmiddellijk na de herstelonderzoeken naar de huisdokter om bloed te laten nemen.

19/8 belt mijn huisdokter mij om te melden dat de resultaten van het bloedonderzoek binnen zijn en alles perfect normaal is en dat de resultaten zijn doorgemaild naar Vias.

30/8 heb ik nog altijd geen resultaat dus ik bel Vias nogmaals op. Aan de telefoon word mij gezegd dat zij geen resultaten van een bloedonderzoek hebben ontvangen. Ik contacteer mijn huisdokter die mij nogmaals bevestigd dat de resultaten wel degelijk zijn doorgestuurd maar stuurt deze nogmaals door naar Vias. Ik krijg de resultaten ook via mail doorgestuurd van mijn huisdokter en stuur deze zelf ook nog een keer door naar Vias.

En dat is hoe ver we nu dus momenteel staan...
Ik vrees dat ik het antwoord al weet maar mijn vraag is eigenlijk of ik ergens anders terechtkan om dit op te lossen of eventueel al gewoon het probleem aan te kaarten, een ombudsdienst of iets dergelijks. Mijn enige optie momenteel is Vias blijven bellen om te vragen of zij al iets hebben doorgekregen, waar ik dan een telefoniste aan de lijn krijg die zegt dat zij niets ontvangen hebben (goed wetende dat mijn dokter alles heeft doorgestuurd).
Ondertussen zit ik al 2 weken langer dan mijn rijverbod zonder rijbewijs en is het einde nog steeds niet in zicht.
Een rechter heeft mij veroordeeld tot 2 maanden rijverbod en door de administratieve rompslomp bij Vias ziet het er naar uit dat het einde nog niet in zicht is.
Ik heb geen enkel probleem met het systeem van herstelonderzoeken maar op deze manier...
En je kan zelf geen kant uit, er is niemand die je kan bellen voor hulp en je moet het allemaal maar accepteren.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een fout gemaakt en verdien daarvoor een straf. Maar wanneer deze straf uitgesproken is vind ik wel dat het allemaal op een eerlijke manier moet verlopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 30 aug 2021 12:44

http://www.federaalombudsman.be/nl/homepage

Misschien kan u hier starten, eventueel kan men u doorverwijzen als het specifieker moet.

Koen25
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2021 13:02

Bedankt, ik ga zeker met hen een keer contact opnemen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”