Parkeergeld betaald en toch een bon

Prinzip
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkeergeld betaald en toch een bon

#1 , 26 aug 2021 08:55

Een situatieschets:

Man parkeert zijn auto in een winkelstraat van een kleine Vlaamse stad. Hij opent zijn parkeerapp, leest dat hij zich bevindt in een betalende parkeerzone en koopt via smartphone en 4411 een ticket. Man doet boodschappen en keert een kwartiertje later terug naar zijn auto en treft er een retributiebon aan onder de ruitenwisser. “Vergissing van de parkeerwachter”, denkt de man en stuurt een vriendelijke mail naar het parkeerbedrijf met screenshots van zijn digitaal parkeerticket. Een dag later volgt het antwoord. Het parkeerbedrijf laat weten dat het reglement enkele maanden geleden werd aangepast. De betalende zone is verdwenen en vervangen door een zone met parkeerschijf (zoals aangeduid op een bord helemaal aan het begin van de straat). Gezien er geen schijf achter de vooruit lag, is de bon terecht en dient hij geïnd te worden, aldus een medewerker van de dienst betwistingen van het parkeerbedrijf.
Onze man krabt zich in het haar. Beboet worden omdat je hebt betaald, dat was nieuw voor hem. Hij stuurt opnieuw een vriendelijke mail en pleit voor redelijkheid. We citeren uit zijn mail:

1. Dat ik een parkeerticket kocht, duidt toch op goede intentie? Ik was duidelijk niet van plan om geldende parkeerregels te overtreden.
2. De parkeerapp maakt geen melding dat dit een zone is waar geen betalend parkeren geldt. Integendeel, de app suggereerde dat ik geparkeerd stond in een betalende zone en stelde voor om een ticket te kopen. Dit app-systeem werkte in het verleden in tal van andere Belgische steden feilloos, dus ook nu had ik geen reden om eraan te twijfelen.
3. Op het moment dat ik het ticket kocht, kreeg ik via de app geen enkele melding dat ik niet hoefde te betalen. Integendeel, het geld ging van mijn rekening.
4. Mijn parkeerticket (13u29 tot 13u45) toont aan dat ik me niet heb bezondigd aan langparkeren.
5. Dit lijkt me niet meteen een precedent te scheppen. Ik kan me niet voorstellen dat er in de toekomst veel mensen een betalend ticket verkiezen boven een gratis parkeerbeurt met schijf. Ik in de toekomst alvast niet.
Om al die redenen vind ik het dus een redelijke vraag om de retributie in kwestie niet te innen.


U raadt het al: het parkeerbedrijf heeft geen oren naar de vraag om redelijkheid en houdt er rigide aan vast om de retributie te innen. Binnen de vijf werkdagen.
Zover staan we.

Ik worstel met twee zaken waarbij het forum me misschien kan helpen.
1. Als de man weigert te betalen, lopen de kosten op, komen er deurwaarders aan te pas en moet hij na verloop van tijd voor de vrederechter verschijnen. Is het de moeite om hier een princiepskwestie van te maken en dit te laten voorkomen? Of is hij kansloos? Is er een manier waarop hij zelf de zaak voor de vrederechter kan brengen, kwestie van de rompslomp van aanmaningen en deurwaarders te vermijden? Ziet iemand andere mogelijkheden om hier tegen ‘in beroep’ te gaan? Of is jullie advies aan onze man: betaal gewoon die 30 euro retributie en vergeet het hele gebeuren?
2. Onze man heeft 0,52 euro parkeergeld betaald. Onterecht dus, zo blijkt uit de uitleg van het parkeerbedrijf. Uit pure balorigheid wil onze man die centen terug. Stel dat ze geen gevolg geven aan zijn vraag om te betalen, beschikt de man dan over middelen om zijn 52 eurocent terug te vorderen? Desnoods heeft hij er zelf geld voor over.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 aug 2021 09:39

2. De parkeerapp maakt geen melding dat dit een zone is waar geen betalend parkeren geldt. Integendeel, de app suggereerde dat ik geparkeerd stond in een betalende zone en stelde voor om een ticket te kopen.
Wat geldt is het gemeentelijke retributie-reglement en de verkeersborden

Niet wat in een app staat ...


1. Als de man weigert te betalen, lopen de kosten op, komen er deurwaarders aan te pas en moet hij na verloop van tijd voor de vrederechter verschijnen. Is het de moeite om hier een princiepskwestie van te maken en dit te laten voorkomen? Of is hij kansloos?
Voor Vredegerecht ben je naar ervaring niet kansloos als je de verkeerswetgeving tegen je hebt, maar het is natuurlijk nog een extra hinderpaal.
Je hebt een Vrederechter nodig die de wetgeving in jouw voordeel buigt ...

In veel Vredegerechten zijn retributies bandwerk, en parkeerbedrijven hun voornaamste "klant".
Sommigen gaan zowat standaard akkoord met àlles wat parkeerbedrijf beweert - ook als dat volgens verkeerswetgeving kant noch wal raakt.
Sommigen hebben een grondige hekel aan deze bedrijven, en hun vonnissen weerspiegelen dat. Bedragen van 30€ zijn bvb eerder al als buiten proportie bestempeld door Vrederechters ...


Beroep hiertegen is peperdure procedure voor Cassatie.
Als je een Cassatie-advocaat vindt die het wil doen ...

Is er een manier waarop hij zelf de zaak voor de vrederechter kan brengen, kwestie van de rompslomp van aanmaningen en deurwaarders te vermijden?
In dat geval moet je zelf de kosten doen, die bij normale afwikkeling vooraf betaald worden door parkeerbedrijf ... geen verschil, enkel sneller betalen als je verliest, en later terugkrijgen als je toch wint.

Ziet iemand andere mogelijkheden om hier tegen ‘in beroep’ te gaan?
Er is geen "in beroep"
Parkeerbedrijf dagvaardt je voor de vrederechter, of niet ... meestal wel.
Of is jullie advies aan onze man: betaal gewoon die 30 euro retributie en vergeet het hele gebeuren?
Verkeerswetgeving tegen
Verliezen voor VR kost 10-12 keer meer
(beroep dààrtegen 100+ maal meer )

Advies: betalen


Als je het er voor over hebt:
De tijd die de advocaten vh parkeerbedrijf in een doorgedreven zaak moeten steken, kost meer dan de rechtsplegingsvergoeding die je ze bij verlies moet betalen ...

2. Onze man heeft 0,52 euro parkeergeld betaald. Onterecht dus, zo blijkt uit de uitleg van het parkeerbedrijf. Uit pure balorigheid wil onze man die centen terug. Stel dat ze geen gevolg geven aan zijn vraag om te betalen, beschikt de man dan over middelen om zijn 52 eurocent terug te vorderen?
Rechtszaak voor 52 c€ :?:

Betrokken gemeente mee contacteren.
Want zijn uiteindelijk geen normale praktijken.
Of dat helpt, is ook niet zeker:
Het zijn immers de gemeenten die deze bedrijven blijven aanstellen om het "vuile" werk voor hen te doen, intussen maar al te goed wetende dat hun praktijken geregeld niet al te koosjer zijn.
Zie oa rapportage in VRT Pano.
En dat was maar klein tipje vd Titanic ijsberg.

LeenW
Berichten: 12841

#3 , 26 aug 2021 09:51

U kan vragen of u het reeds betaalde bedrag mag verrekenen of dat ze dit gaan terugstorten. (onverschuldigde betaling - 1376 BW)

Reclame

Jo23
Berichten: 383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2021 16:24

Verkeersboetes worden niet door de vrederechter maar door de politierechter behandeld.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt mag je normaal gezien vrij een advocaat kiezen indien de zaak voor de politierechter wordt gebracht.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 aug 2021 18:41

Verkeersboetes worden niet door de vrederechter maar door de politierechter behandeld.
Het gaat om gedepenaliseerde overtredingen

Die komen niet meer bij de politierechter terecht.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt ...
... dan moet je de polis (en updates) eens lezen, en zal je zowat gegarandeerd vinden dat ze geen geschillen meer dekt inzake parkeerretributies.

(Als je er ééntje vindt die dat wel doet: graag berichtje :!: )

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2021 09:33

Laat het zover niet komen !!
Vandaag in de krant Een man uit Middelkerke die drie jaar geleden weigerde een parkeerboete van 30 euro aan de stad Brugge te betalen, en daardoor nu al voor 650 euro in het krijt staat, dreigt zijn Jaguar van 75.000 euro te verliezen. Een deurwaarder heeft beslag gelegd op de wagen en al twee keer een verkoop aangekondigd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Schaevertje
Berichten: 68

#7 , 28 aug 2021 13:45

Laat het zover niet komen !!
Vandaag in de krant Een man uit Middelkerke die drie jaar geleden weigerde een parkeerboete van 30 euro aan de stad Brugge te betalen, en daardoor nu al voor 650 euro in het krijt staat, dreigt zijn Jaguar van 75.000 euro te verliezen. Een deurwaarder heeft beslag gelegd op de wagen en al twee keer een verkoop aangekondigd
Hebben ze effectief beslag gelegd ? En dat op een wagen van 75.000 euro voor een bedrag van 650 euro?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 aug 2021 16:13

Koppigheid dient ook betaald. Die persoon had duidelijk voldoende geld gezien de wagen, en wilde dus overduidelijk koppig zijn en niet betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2021 20:32

Daar is al 2 maal beslag op gelegd !

En zelfs voor 20€ kan men op je wagen beslag leggen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Schaevertje
Berichten: 68

#10 , 29 aug 2021 00:23

Daar is al 2 maal beslag op gelegd !

En zelfs voor 20€ kan men op je wagen beslag leggen .
Ja dat is mijn punt nu juist. Ik ken ook iemand die zijn wagen in beslag is gelegd door een deurwaarder... op papier.
Tot op de dag van vandaag rijdt hij er nog mee rond. Dus ga ik er van uit dat de auto niet is opgeladen geweest.

Sirkii
Berichten: 5417

#11 , 29 aug 2021 17:27

Daar is al 2 maal beslag op gelegd !

En zelfs voor 20€ kan men op je wagen beslag leggen .
Ja dat is mijn punt nu juist. Ik ken ook iemand die zijn wagen in beslag is gelegd door een deurwaarder... op papier.
Tot op de dag van vandaag rijdt hij er nog mee rond. Dus ga ik er van uit dat de auto niet is opgeladen geweest.
Hij zal de openstaande schuld ws betaald hebben om de uitvoering van de inbeslagname te vermijden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”