Bochten afsnijden

flashlight
Topic Starter
Berichten: 6

Bochten afsnijden

#1 , 21 aug 2021 17:44

Ik erger mij meer en meer aan bestuurders welke hun bochten nemen op kruispunten of zijstraten onder een hoek van 45 en zelfs soms 30 graden. Mij is steeds aangeleerd om steeds een bocht te nemen onder zoveel mogelijk een hoek van 90 graden en zeker rechts aan te houden, zodat je niet op het vak van de tegenligger komt.
Nu is mijn vraag wat zegt de verkeerswetgeving hierover en wat indien er toch een ongeval gebeurt waarbij het afdraaiende voertuig zijn bocht te kort neemt en hierdoor zijn tegenligger hindert.
Dan nog gezwegen over het al dan niet gebruik van de pinkers.
Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2021 08:22

Hoe je een bocht moet nemen staat beschreven in de wegcode, meer bepaald onder artikel 19 - richtingverandering.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19

Voor een bocht naar rechts dien je uiterst rechts te houden, en een bocht naar links dien je wijd te pakken zodat je uiterst rechts op de ingeslagen weg terecht komt. (met uitzonderingen, zie artikel 9.4 en 9.5) In feite is "uiterst rechts houden" een algemeen principe, behalve in gevallen zoals inhalen, file, ritsen of voorsorteren aan een kruispunt.

Dit geeft natuurlijk geen garantie dat je automatisch gelijk hebt als er een ongeval zou gebeuren, gezien dat je bijna ieder ongeval op een individuele basis moet evalueren, maar iemand die zich op een tegenliggend rijvak begeeft voor een bocht te maken, begaat dus wel een fout.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 aug 2021 14:16

wat indien er toch een ongeval gebeurt waarbij het afdraaiende voertuig zijn bocht te kort neemt en hierdoor zijn tegenligger hindert.
Bij hinderen tegenligger is er geen discussie, wie van richting verandert naar links moet voorrang geven aan de tegenligger

Probleem is wel als de afsnijder een bestuurder raakt in de straat waar hij wil inslaan
Als de bestuurder uit die straat reeds deels op kruispunt staat, kan dat ook als niet verlenen voorrang gezien worden.

Niet vergeten:
Wie links afslaat, mag of moet (op rijbaan met éénrichtingsverkeer) voor het afslaan links gaan rijden

Reclame

cesto
Berichten: 324

#4 , 23 aug 2021 20:44

Ik erger mij meer en meer aan bestuurders welke hun bochten nemen op kruispunten of zijstraten onder een hoek van 45 en zelfs soms 30 graden. Mij is steeds aangeleerd om steeds een bocht te nemen onder zoveel mogelijk een hoek van 90 graden en zeker rechts aan te houden, zodat je niet op het vak van de tegenligger komt.
Nu is mijn vraag wat zegt de verkeerswetgeving hierover en wat indien er toch een ongeval gebeurt waarbij het afdraaiende voertuig zijn bocht te kort neemt en hierdoor zijn tegenligger hindert.
Dan nog gezwegen over het al dan niet gebruik van de pinkers.
Alvast bedankt voor jullie deskundige uitleg.
Over de pinkers ben ik het volledig eens met u. Helaas, dit wordt nooit gestraft, zover ik zie.

Wat betreft de draaihoek, ik ben waarschijnlijk een van degenen aan wie u zich ergert. Ik veronderstel trouwens dat u het links afslaan bedoelt. Er staat inderdaad nergens geschreven dat je de bocht met een 90° hoek moet nemen. Integendeel, de manoeuvre komt veel vlotter uit als je de bocht even afsnijdt. Als je je aan (pak maar) 50-60° draaihoek houdt kom je mooi terecht in de rechter rijstrook van de zijstraat, en je hindert de tegenligger helemaal niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”