2 Maal dezelfde PVNr met verschillende bedragen.

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

2 Maal dezelfde PVNr met verschillende bedragen.

#1 , 17 aug 2021 17:21

Op 27 mei 2021 heb ik een verkeersovertreding begaan in Luxemburg. Thuis kreeg ik in het Nederlands een minnelijke schikking voorgesteld op art. 139 13 voor een bedrag van 49 Euro. Uiteraard heb ik deze minnelijke schikking onmiddellijk betaald via mijn bankinstelling.
Op 23/07/2021 kreeg ik een rappel, in de Franse taal opgesteld, dat mijn boete niet betaald was en ik onmiddellijk dit moest voldoen.
Bij nazicht van de referentienummers van PV bleek het hier over dezelfde boete te gaan, doch nu was het bedrag 143 Euro in plaats van 49 Euro.
Ik heb telefonisch contact genomen met betrokken diensten en er werd mij gezegd dat er geen administratie bijkomstige kosten werden aangerekend, dit is mij later ook bevestig in een mail.
Ik vraag mij af of er nu geen administratieve fout is gebeurd, omdat het hier gaat om exact dezelfde PV nummer en dezelfde overtredeing, zelfde tijd van overtreding en zelfde plaats.
Kan het zo maar dat er twee boetes met dezelfde PV nummer voor dezelfde overtredeing worden aangerekend.
Tijdens mijn telefonisch onderhoud werd ik zeer onbeleefd te woord gestaan omdat ik Vlaming ben en niet goed Frans zou kunnen spreken tegen deze mensen. De hoorn werd vlug op de haak gesmeten en ik kon niet meer te woord gestaan worden door niemand. Is dit de wetgeving??? Betalen en je mond houden..... ik denk het niet, en ik vermoed dat een burger zowel plichten als rechten heeft. maar klaarblijkelijk is dit niet het geval in ons Franstalig district.
Vraag is: Wat kan ik hier wettelijk aan doen? Ondertussen is het bedrag van 143Euro reeds gestort op hun rekening. Heb ik dan 49 Euro teveel betaalt?? Hoe krijg ik dit dan terug?? Graag uw deskundige raad aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2021 17:33

JurecaBE moderator

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 aug 2021 18:01

" in ons Franstalig district"
Aan artikelnummer en prijs te zien is dit niet in België, maar in Groothertogdom Luxemburg
Dat is niet "van ons" ... :idea:


Kan administratieve vergissing zijn ... ook aan uw kant
bvb geen, of fout in gestructureerde of andere mededeling om betaling aan boete te linken - gebeurt hier ook wel vaker


2 PVs met zelfde nummer, voor zelfde inbreuken op zelfde plaats ... gebeurt niet

2de is meer dan waarschijnlijk een verhoging wegens niet (tijdige) betaling

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 17 aug 2021 19:47

Dit is in feite lagere school kennis, maar er is een verschil tussen de Belgische provincie Luxemburg en het Groothertogdom Luxemburg, dat een soevereine staat is. Zoals hierboven gezegd zijn dit niet de Belgische boetetarieven en gaat het dus hoogstwaarschijnlijk om het Groothertogdom. Daar is het Nederlands ook geen landstaal en zal u dus inderdaad uw beste Frans moeten bovenhalen als u hen wil bellen.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 18 aug 2021 00:01

Of Duits of Engels zal vermoedelijk eerder gekend zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”