Aanleg verkeersdrempel

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Aanleg verkeersdrempel

#1 , 03 jul 2021 02:02

Men is in Nijlen momenteel wat wegenwerken aan het uitvoeren.
Als je de Molenstraat vanuit de J.E Claeslaan/Kesselsesteenweg inrijdt kom je voor de spooroverweg een nieuw aangelegde verkeersdrempel tegen die naar mijn mening totaal niet conform de wegcode is aangelegd.
De eerste keer dat er over reed, kreeg ik een enorme klap door mijn auto en hoorde ik mijn subframe tegen de grond raken. Moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat het de eerste keer sneller was dan 30 km/u.

Maar zelfs als je tegen de max toegelaten snelheid van 30 daar over rijdt (want wegcode zegt dat dat de max is bij zo'n verkeersdrempel) krijg je nog een fameuze bonk door de auto. En ik heb op de Facebook pagina van Nijlen al meer mensen er over zien klagen. Dus het ligt niet aan mij of mijn auto.
Ik zou eens willen zien wat het geeft als een standaard lagere auto of volgens de wet correct verlaagd type auto daar over rijdt...

Enkele jaren terug was er een artikel van Touring waaruit bleek dat rond de 70% van de drempels niet correct zijn aangelegd. Ondertussen slaagt men er in om zelfs nieuw aangelegde drempels totaal fout aan te leggen.

Indien iemand op dat moment effectief schade krijgt aan zijn auto moet je in principe je auto daar laten staan en politie ter plaatse laten komen om een PV te laten opstellen en dan maar hopen dat de schade door de gemeente effectief betaald wordt. Maar die paar enkelingen uitbetalen zal goedkoper uitkomen dan heel de boel correct heraanleggen...

Via de website van Agentschap wegen en verkeer kun je ook een melding plaatsen maar wordt daar effectief dan op gecontroleerd ?
Ik ben het eerlijk gezegd zwaar beu aan het worden dat gemeentes gewoon maar hun eigen zin doen en/of de werken niet deftig controleren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jul 2021 08:53


Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 jul 2021 08:56

Maar zelfs als je tegen de max toegelaten snelheid van 30 daar over rijdt (want wegcode zegt dat dat de max is bij zo'n verkeersdrempel) krijg je nog een fameuze bonk door de auto.
Indien correct gelegd is profiel ve verkeersdrempel net het meest "effectief" rond 30 km/u
Bizar, want je màg 30 ... indien correct gesignaleerd.


Literatuur en maatgeving
Nameten is vaak niet simpel

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-091098

Enkele jaren terug was er een artikel van Touring waaruit bleek dat rond de 70% van de drempels niet correct zijn aangelegd. Ondertussen slaagt men er in om zelfs nieuw aangelegde drempels totaal fout aan te leggen.
Aangezien er niemand de wegbeheerder controleert, en zelden vervolgt.

Lokale politie treedt niet op aangezien de lokale overheid hun grote sponsor is, benoemingen langs daar gaan, ...

Via de website van Agentschap wegen en verkeer kun je ook een melding plaatsen maar wordt daar effectief dan op gecontroleerd ?
Niet echt
Duurt màànden - als er al iets gebeurt

In dit geval zal AWV melden dat het geen weg van hen is, en dat ze de melding doorgestuurd hebben naar Nijlen

Ik ben het eerlijk gezegd zwaar beu aan het worden dat gemeentes gewoon maar hun eigen zin doen en/of de werken niet deftig controleren.
Met de staatshervormingen is de (federale) dienst die wegbeheerders controleerde, al vele jàren geleden opgedoekt.

Er is geen regionale dienst in de plaats gekomen, integendeel, de regionale overheid is zélf de grootste verkeersovertreder geworden die wegen niet conform de wetgeving inricht ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”