Middelvinger in het verkeer strafbaar?

burtkoes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Middelvinger in het verkeer strafbaar?

#1 , 19 jun 2021 13:08

Terwijl ik aan het fietsen was, reed een auto mij aan overdreven snelheid voorbij. Ik stak mijn middelvinger op waarna de bestuurder claxonneerde. Vreemd dat hij toeterde terwijl hij het gevaar op de weg vormt, maar soit. Hij reed verder door de volgende bocht.

Daarna kwam hij echter teruggekeerd uit die bocht om me voor rotzak uit te schelden. Ik vroeg ironisch of hij speciaal daarvoor was teruggekeerd. Terwijl hij opnieuw aan het keren was, kon ik zijn nummerplaat lezen. Vervolgens zei hij dat ik dat geen tweede keer hoefde te doen en ik zei dat ik daar nog niet zo zeker van ben. Pittig detail: Hij is tijdens dat voorval drie keer voorbij een ANPR-camera gereden. Ik heb hem er nog op gewezen dat er camera's hangen maar dat scheen hem niet te interesseren en reed opnieuw verder. Nu vraag ik me af: kan ik hiermee naar de politie stappen en is mijn middelvinger naar hem strafbaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 19 jun 2021 13:13

Waarmee zou u naar de politie stappen?

burtkoes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2021 13:15

Voor overdreven snelheid en verkeersagressie. Maar dan weet ik niet of ik ook een boete ga krijgen omdat ik zelf aan verkeersagressie deed en het mogelijk heb uitgelokt.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 jun 2021 13:26

U bent met de agressie wel zelf begonnen. Uitlokking heet dat.
U houdt in het vervolg dus beter beide handen aan het stuur, zoals dat hoort.

https://www.touring.be/nl/artikels/fiet ... egels-niet
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 19 jun 2021 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 19 jun 2021 13:28

Zal inderdaad verkeersagressie langs 2 kanten zijn. En ja, overdreven snelheid, bent u een beëdigd persoon bevoegd om dit vast te stellen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 jun 2021 19:47

Waarmee zou u naar de politie stappen?
Verkeersagressie tiens :roll:


-agressie die zich uit via overtredingen van de verkeersregels

-overtredingen met agressief karakter, zonder dat evenwel verkeersregels zijn overtreden.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... -richtlijn


Middenvinger is Art 448 SWB

Issued
Berichten: 1227

#7 , 19 jun 2021 20:01

Indd deze zaken vallen niet onder de richtlijnen inzake verkeersagressie.
Voor banale scheldpartijen en middenvingers vervolgt het parket niet. (Niet in verhouding met de straf ... )

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 jun 2021 22:24

Dat parket niet vervolgt is nog wat anders, maar dit valt wel degelijk onder verkeersagressie ...

2.2.1. Definitie

Onder overtreding met agressief karakter in het wegverkeer wordt verstaan alle overtredingen van de artikelen 327, 329, 392, 398, 399, 400, 401, 406, derde lid, 448, 521 en 559 van het Strafwetboek,

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2021 12:52

Waarmee zou u naar de politie stappen?
Verkeersagressie tiens :roll:


-agressie die zich uit via overtredingen van de verkeersregels

-overtredingen met agressief karakter, zonder dat evenwel verkeersregels zijn overtreden.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... -richtlijn


Middenvinger is Art 448 SWB
Zinloos om het parket met zo'n fait divers te belasten. Die hebben andere prioriteiten. Je wint er ook niks mee. 99.9% wordt dit zelfs niet gelezen op het parket.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 04 jul 2021 13:11

Het is natuurlijk maar een omzendbrief van hun eigen minister ...

Iedereen vraagt zich intussen af wat die "Andere prioriteiten" dan wel mogen zijn ...

In Corona-tijdperk is prioriteit bij vervolging blijkbaar "criminelen" die op een bank zitten, of per 2 in een auto zitten

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”