Boete gekregen terwijl er nergens 30 staat

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Boete gekregen terwijl er nergens 30 staat

#1 , 15 jun 2021 16:27

Hallo,

Ik heb onlangs een boete gekregen dichtbij Meiser.
Toen ik op de Leuvensesteenweg reed stond er duidelijk een bord van 50.
Na de ronde punt bij Meiser reed ik nog 400 verder op de Leuvensesteenweg en 400 meter verder kreeg ik een boete omdat het 30/uur was maar die is nergens vermeld.
Ik ben gisteren langs deze straat nog eens gereden en er staat duidelijk nergens waar zone 30 precies start.
Kan ik deze boete betwisten als ik foto's heb ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 jun 2021 16:39

Kan u het exact punt eens geven? Ik weet dat het daar 1 grote zone 30 is maar Leuvensesteenweg dacht ik niet.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2021 16:57

Kan u het exact punt eens geven? Ik weet dat het daar 1 grote zone 30 is maar Leuvensesteenweg dacht ik niet.
Leuvenesteenweg 421 Schaarbeek 1030
Batch Radar
Radar type :gatso-rs-gs11-1173

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2021 17:10

Brussels Hoofdstedelijk Gewest ? Dan is dit van toepassing

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /170-art11

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jun 2021 17:39

Brussels Hoofdstedelijk Gewest ? Dan is dit van toepassing

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /170-art11
Het is niet echt duidelijke waar precies de grens is van Brussel.
Laatste bord ik zag was 50 en daarna niks meer.
Op de manual van deze apparaat staat duidelijk vermeld dat het minstens 25 meter van een geparkeerd voertuig moet af staan.
https://www.vanmorgen.be/2020/01/30/fli ... betwisten/

Dit is niet mogelijk in deze straat daar ben ik zeker van.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 15 jun 2021 18:48

Brussels Hoofdstedelijk Gewest ? Dan is dit van toepassing

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /170-art11
probleem is dat men de 30/u probeert af te dwingen met verkeersborden F1, F1a of F1b en wat zegt de wegcode daarover?;

F1a en F1b. Begin van een bebouwde kom.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst op elke toegangsweg tot een bebouwde kom; het mag links herhaald worden.
Wanneer binnen een bebouwde kom een verkeersbord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgend kruispunt opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u;
Wanneer binnen een bebouwde kom een snelheidszone, een erf of een schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van de snelheidszone, het erf of de schoolomgeving opnieuw de maximumsnelheid van 50 km/u.

en zoals eerder in een ander topic werd aangehaald, een gewest kan de definitie van deze borden NIET wijzigen, dat kan alleen op federaal niveau . . .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 jun 2021 19:12

Leuvenesteenweg 421 Schaarbeek 1030
Dat is van Meiser stad in, dus zeker in bebouwde kom - die begint al véél vroeger

Je zou het keihard kunnen spelen
Als je de eventuele consequenties ook wil dragen ...
De eerste dit onderstaande aanvoert, zal vermoedelijk tot Cassatie moeten gaan ...


Er staan borden 50 voordien

Drone haalde het al aan:

Volgens de bepalingen bij de F1a (bord bebouwde kom) is de toegelaten snelheid na een kruispunt dat een C43 opheft, de snelheid in de BBK geen 30, maar 50

Dat zijn ze dus in BXL vergeten ( te laten) aanpassen ...

Deze bepaling is een bepaling bij een verkeersteken
Conform Art 6.2 gaat (de bepaling van) verkeerstekens boven de verkeersregel (die de 30 in bebouwde kom BXL oplegt ...)


Je kan dus stellen dat je Art 5 en Art 71.2 F1a tweede alinea nageleefd hebt ...

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jun 2021 19:52

Leuvenesteenweg 421 Schaarbeek 1030
Dat is van Meiser stad in, dus zeker in bebouwde kom - die begint al véél vroeger

Je zou het keihard kunnen spelen
Als je de eventuele consequenties ook wil dragen ...
De eerste dit onderstaande aanvoert, zal vermoedelijk tot Cassatie moeten gaan ...


Er staan borden 50 voordien

Drone haalde het al aan:

Volgens de bepalingen bij de F1a (bord bebouwde kom) is de toegelaten snelheid na een kruispunt dat een C43 opheft, de snelheid in de BBK geen 30, maar 50

Dat zijn ze dus in BXL vergeten ( te laten) aanpassen ...

Deze bepaling is een bepaling bij een verkeersteken
Conform Art 6.2 gaat (de bepaling van) verkeerstekens boven de verkeersregel (die de 30 in bebouwde kom BXL oplegt ...)


Je kan dus stellen dat je Art 5 en Art 71.2 F1a tweede alinea nageleefd hebt ...
en wat zijn de consequenties exact? gerechtskosten?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 15 jun 2021 20:14

en wat zijn de consequenties exact?
Dat weet je nooit vooraf
Dat weet je pas als een vonnis definitief wordt

Kan gaan van vrijspraak

Tot veroordeling met
Geldboete,
Verval van recht tot sturen & herstelonderzoeken (beide afhankelijk van hoe snel je bolde)
Gerechtskosten ( politierechtbank is ongeveer 80€ )
Verplichte bijdragen (220 €) bij veroordeling tot correctionele straf , vanaf 26€ uitgesproken boetebedrag (wat rechter uitspreekt op zitting, moet je nog maal 8 doen ...)

gerechtskosten?
Dat is nog het minste ...

Advocaat komt er eventueel ook nog bij - als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt


Ik noem het de omgekeerde Lotto:
Je weet wat je kan maximaal winnen (bedrag van de "boete")
Je weet nooit vooraf wat je inzet zal worden


Systeem is overduidelijk opgezet om zelfs de mensen die recht in hun schoenen staan, af te schrikken om nog naar rechtbank te stappen.

Vroeger moest Parket je dagvaarden als je de onmiddellijke inning of minnelijke schikking niet betaalde
Nu sturen ze uiteindelijk een bevel tot betalen, dat je MOET betalen.
Wil je je centen terug, moet je zelf een procedure starten voor politierechtbank ...

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jun 2021 21:38

en wat zijn de consequenties exact?
Dat weet je nooit vooraf
Dat weet je pas als een vonnis definitief wordt

Kan gaan van vrijspraak

Tot veroordeling met
Geldboete,
Verval van recht tot sturen & herstelonderzoeken (beide afhankelijk van hoe snel je bolde)
Gerechtskosten ( politierechtbank is ongeveer 80€ )
Verplichte bijdragen (220 €) bij veroordeling tot correctionele straf , vanaf 26€ uitgesproken boetebedrag (wat rechter uitspreekt op zitting, moet je nog maal 8 doen ...)

gerechtskosten?
Dat is nog het minste ...

Advocaat komt er eventueel ook nog bij - als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt


Ik noem het de omgekeerde Lotto:
Je weet wat je kan maximaal winnen (bedrag van de "boete")
Je weet nooit vooraf wat je inzet zal worden


Systeem is overduidelijk opgezet om zelfs de mensen die recht in hun schoenen staan, af te schrikken om nog naar rechtbank te stappen.

Vroeger moest Parket je dagvaarden als je de onmiddellijke inning of minnelijke schikking niet betaalde
Nu sturen ze uiteindelijk een bevel tot betalen, dat je MOET betalen.
Wil je je centen terug, moet je zelf een procedure starten voor politierechtbank ...
Ik heb een paar maanden geleden een boete gekregen omdat ik bij een rood licht een nieuwe adress ging invoeren.
ik kreeg een boete "Bestuurder met gsm in hand" terwijl mijn gsm op de dashbord vast zat.

Die boete heb ik ook betaald omdat ik schrik had dat er extra kosten gingen bijkomen en dit is nummer 2.
Zeer onneerlijk hoe het allemaal in elkaar zit...

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 15 jun 2021 21:55

Het is zeker niet onmogelijk om een zaak te winnen, verschillende forumleden zijn u voorgegaan.

Schaevertje
Berichten: 68

#12 , 15 jun 2021 23:30

Ik ben zelf onlangs vrijgesproken voor een snelheidsovertreding die ook was vastgesteld door dat type Gatso. Ook door de punten uit de betreffende handleiding aan te halen. En dan vooral omdat ik onmogelijk de gemeten snelheid kon gereden hebben met het voertuig waar ik toen mee op de weg was...

Maar in dit geval is toch vooral het punt, is het afdwingen van 30km/u op die manier wel correct? Wat Inazuma al aanhaalde helpt je op de goeie weg. Als je dan toch per see wil laten voorkomen op de rechtbank zou ik eerder die punten als verdediging aanhalen ipv de opstelling van de Gatso.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 16 jun 2021 10:55

In een verdediging haal je àlle punten aan die je kan vinden ...

Vraag is of je het zo ver wil drijven en wil meespelen met de juridische lotto ...

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#14 , 16 jun 2021 20:05

In een verdediging haal je àlle punten aan die je kan vinden ...

Vraag is of je het zo ver wil drijven en wil meespelen met de juridische lotto ...
persoonlijk zou ik dat wel doen.

men wilt iets afdwingen met borden die er niet voor geschikt zijn en waarvan in de wegcode duidelijk staat (korte versie) max 50km/u zonder dat er verwezen word naar het artikel dat de snelheid zou beperken op basis van het grondgebied dat men betreed.

ik weet dat er "reclame borden" zijn waarop ze de "zone 30" vermelden, maar die hebben geen enkele betekenis zoals aangehaald werd in een ander topic, straffer nog, er staat dan juist een C43 op met "30" (wat dan ook al niet correct is) zonder de vermelding van "zone" . . .

enige correcte zou vrijspraak moeten zijn

als er dan toch een politierechter anders zou oordelen toont dat in mijn ogen als teken van incompetentie, definitie van de F1 borden is duidelijk

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 17 jun 2021 14:08

enige correcte zou vrijspraak moeten zijn
Volgens mij ook

Maar in realiteit verwacht ik een volgend staaltje tenenkrullende kromspraak door Cassatie om het "just" te maken

Zoals ze dat daar ook met de combinatie van cirkel- en pijlvormige verkeerslichten gedaan hebben.

En de bijna-zekerheid dat Parket tot Cassatie gààt bij vrijspraken in lagere rechtbanken

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”