Waarschuwing maar toch een boete ontvangen

Liamverrecas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waarschuwing maar toch een boete ontvangen

#1 , 10 jun 2021 21:06

Ik heb een waarschuwing gekregen ik heb nieuwe auto gekocht mijn eerste auto en dat was een lichte vracht maar ik wist niet dat je deze nog moest laten wegen ik dacht dat alles in orde was mijn verzekeraar en verkoper heeft gezegd tegen mij dat alles in orde was. maar ik werd tegengehouden door de politie iemand op een moter 2 maanden later met het bezit van het voertuig en die heeft gezegd dat mijn auto nog niet gekeurd staat op die nummerplaat maat ik was helemaal in de war want ik had de auto gekocht met keuring, maar blijkbaar moest de auto gewogen worden met nieuwe nummerplaten en dat wist ik niet en de agent snapte mij. Hij heeft mij dan een waarschuwing gegeven en gezegd dat ik in de zelfde maand nog moest naar de keuring gaan en dat dan laten tonen bij de politie want als ik dat niet zou doen zou ik een bekeuring krijgen. Ik heb dat gedaan zodra ik kon ik heb dan optijd naar de politiekantoor gegaan en nog eens gevraagd tegen hun of alles nu oke is, en ze zeiden jaa en alles was weer terug in orde, maar ik heb gisteren een brief gekregen ondertussen all 5 maanden later met een boete van 110 euro voor de keuring van mijn auto, ik vindt dit onterecht ze kwamen zo vertrouwend over. Is het niet de bedoeling dat je de politie kan vertrouwen? en als student is dit heel veel geld om te betalen, wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 10 jun 2021 21:20

Ik snap dat het oneerlijk aanvoelt omdat ze u hebben voorgehouden dat het bij een waarschuwing zou blijven, maar u kan dat niet als verweer gebruiken. Betalen zodat de kosten niet verder oplopen, is het beste wat u kan doen, vrees ik.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 jun 2021 21:29

Klassieke truk

U doet niet moeilijk en verdwijnt
vrolijk uit zicht of kantoor van de politie

PV volgt nadien ...


"Ik wist dat niet" werkt echter niet als verdediging ...
Inbreuk is er

Onredelijke termijn om PV nog te ontvangen ?
Riskante verdediging
Overheid heeft zichzelf 4 (!) jaar tijd gegeven om de meeste verkeersinbreuken te vervolgen ... en 6 jaar voor de zwaardere

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 10 jun 2021 21:36

Bovendien als puntje bij paaltje komt, kan u iets bewijzen van hetgeen u hier beweert?

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jun 2021 11:08

Hebt u een officieel proces verbaal van waarschuwing gekregen. Vermoedelijk wel gelet op uw uiteenzetting. Als nadien het openbaar ministerie beslist om u toch te vervolgen, ondanks het feit dat u aan het proces verbaal van waarschuwing hebt voldaan, dan kan dat. Daarom hebben zij u een minnelijke schikking gestuurd en daar kan de politie niets aan doen/veranderen.

Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jun 2021 11:41

Wat je kan doen? Betalen want als het woord tegen woord is verlies je altijd van de politie. Daarom zou het goed zijn van elke interactie met de politie op te nemen. Enkel video & geluid zou je in deze situatie kunnen helpen. En zelfs dan is het nog meer de vraag of de tijd, energie & geld die je erin zou moeten stoppen gaan afwegen tegen die €120. Ik denk van niet.

Thomas_A
Berichten: 2299
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2021 19:30

Heb toevallig onlangs ook de eerste keer een lichte vracht gekocht.

Had er ook nog nooit van gehoord dat deze moest laten gewogen worden door de koper. Garagist had ook niks verteld.

Toch zelf op onderzoek gegaan, want om eerlijk te zijn staat het echt wel letterlijk zo op het keuringsbewijs.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 jun 2021 19:38

Bij mij heeft garagist het wel verteld, niet dat dat nodig was :mrgreen: , en staat idd ook op keuring


Blijft uiteraard volslagen krankjorem dat de koper met een net gekeurde lichte vrachtwagen ... terug naar de keuring moet.
Compleet overbodig.

Wie voertuig na aankoop wijzigt op een of andere manier, moet er eender hoe terug mee naar de keuring ... wetgever doet net of iedereen gaat dat voertuig wijzigen.

Thomas_A
Berichten: 2299
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jun 2021 21:20

Blijft uiteraard volslagen krankjorem dat de koper met een net gekeurde lichte vrachtwagen ... terug naar de keuring moet.
Compleet overbodig.
Vind het ook raar en mijn meest nutteloos uitgegeven 33 euro dit jaar. Natuurlijk is de garagist naar de keuring voor verkoop geweest met zijn Z-platen, en staat op de sticker voor je voorruit je nummerplaat op. Zou niet direct weten hoe dit men dit anders kan regelen.

Thomas_A
Berichten: 2299
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jun 2021 21:25

Kleine anekdote: mijn lichte vracht wordt volgend jaar 50 jaar, maar staat op gewone nummerplaat omwille van commercieel gebruik.

Bij de keuring voor weging en mijn sticker lichte vracht had ik nog niet veel ervaring om met die wagen te rijden. Te lang in de wachtrij gestaan met mijn choke uitgetrokken. Motor verzopen op het moment suprême als het mijn beurt was en niet direct meer aan de praat te krijgen.

De mannen van de keuring hebben me door de lijn over de weegbrug geduwd naar de parking. Volledig goedgekeurd zonder opmerking met een motor die niet draait.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jun 2021 10:35

Klassieke truk

U doet niet moeilijk en verdwijnt
vrolijk uit zicht of kantoor van de politie

PV volgt nadien ...


"Ik wist dat niet" werkt echter niet als verdediging ...
Inbreuk is er

Onredelijke termijn om PV nog te ontvangen ?
Riskante verdediging
Overheid heeft zichzelf 4 (!) jaar tijd gegeven om de meeste verkeersinbreuken te vervolgen ... en 6 jaar voor de zwaardere
Als het daadwerkelijk een pv van waarschuwing was, waarbij de overtreder zich op een politiecommissariaat in regel moet komen stellen, kan het best zijn dat de politie hier niks mee te maken heeft. Onderaan een pv van waarschuwing staat immers dat het parket nog steeds kan overgaan tot bestraffing/vervolging, ondanks dat men zich in regel stelt. Als zij de afweging maken dat de overtreder alsnog bestraft moet worden, heeft de politie daar niks in te zeggen.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 jun 2021 10:41


Blijft uiteraard volslagen krankjorem dat de koper met een net gekeurde lichte vrachtwagen ... terug naar de keuring moet.
Compleet overbodig.
Volgens mij moet je met elk tweedehandsvoertuig terug naar de keuring gaan na de aankoop. Ze worden dan (in principe) ook tweemaal kort na elkaar gekeurd: de eerste keer voor verkoop (als je een fatsoenlijke betrouwbare verkoper hebt toch) en dan nog een tweede keer op de nieuwe kentekenplaten. Is ook redelijk ridicuul, en velen doen dat dan ook niet, maar het zou eigenlijk wel moeten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 13 jun 2021 21:52

Volgens mij moet je met elk tweedehandsvoertuig terug naar de keuring gaan na de aankoop.
Met personenwagen niet

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”