Verjaring van straffen

David97
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Verjaring van straffen

#1 , 09 jun 2021 12:59

Dag iedereen.

Ik heb op 14/10/2019 een vonnis gekregen voor enkele verkeersinbreuken, van de rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde, hoger beroep in politiezaken.

Mijn straffen waren:
+- €2200 geldboete (betaald)
verval van het recht tot sturen voor alle motorvoertuigen voor 3 maanden
theoretisch, praktisch, psychische en medische proeven opnieuw (alles al gedaan behalve praktijk)
bij een gerechtspsychiater controle ondergaan om mijn rijgeschiktheid te controleren (gedaan, in orde)

Nu, het vonnis is al bijna 2 jaar geleden, zou dit dan niet verjaard moeten zijn dan? Is er misschien nog hoop voor mij om dat rijverbod niet te moeten doen?

Bedankt voor jullie tijd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jun 2021 16:24


David97
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2021 16:39

Ik ben die pagina ook tegengekomen bij het zoeken, maar ik denk dat dit over celstraffen en dergelijke gaat.
Niet over verkeersinbreuken dus (te snel rijden).

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 jun 2021 16:46

Verjaringstermijn voor de uitvoering van de straf is 5 jaar


In plaats van Strafuitvoeringsrechtbanken te verzinnen, was politiek beter begonnen werk te maken van het sneller uitvoeren van de straffen ...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 jun 2021 19:30

Uw geldboete is hoger dan €25 x opdeciemen zal toen 8 zijn geweest en dus een correctionele veroordeling gezien de uitgesproken straf en minder dan drie jaar dus verval 5 jaar.

David97
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2021 12:48

@Franciscus
@Inazuma

Bedankt heren!
Nog even wachten dus helaas.

Weten jullie toevallig of er nog iets met het rijverbod gedaan kan worden, nadat het reeds is uitgesproken.
Bvb, weekendverval? Avondverval? Gezien mijn werk onmogelijk met het openbaar vervoer bereikbaar is...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 jun 2021 20:33

Weten jullie toevallig of er nog iets met het rijverbod gedaan kan worden, nadat het reeds is uitgesproken.
Bvb, weekendverval? Avondverval? Gezien mijn werk onmogelijk met het openbaar vervoer bereikbaar is...
Neen, dat is te laat

Is een gunst die VOOR het vonnis gevraagd dient te worden

Bovendien is het wettelijk onmogelijk dat u die gunst kan krijgen:
Dit kan niet indien er ook herstelonderzoeken opgelegd zijn

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Art 38 § 2bis.
Behoudens in geval van artikel 37/1 of als hij het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in § 3 vermelde examens en onderzoeken, kan de rechter lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”