Rond punt (geen rotonde) links nemen?

TomStr
Topic Starter
Berichten: 38

Rond punt (geen rotonde) links nemen?

#1 , 08 jun 2021 17:28

https://goo.gl/maps/WZ3nswyBxQExcg6n9

de pijlen (links en rechts, bord F21) zijn hier verwijderd, Dit stukje gras is in mijn ogen een rond punt (geen rotonde). Mag ik hier, zolang er geen pijlen staan, zowel links als rechts rijden? afhankelijk van waar ik naartoe moet?
Mij persoonlijk lijkt van wel, als ik rechts zou moeten gaan zou ik een bord D1d verwachten (verplichting rechts aanhouden).

we hebben er een discussie over. gelukkig geen ongeval of boete's

Met dank,

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 jun 2021 19:28

Verkeersgeleiders dienen langs RECHTS voorbij gereden te worden ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /109-art9v

9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.

Hij moet ook de vluchtheuvels aan zijn linkerhand laten tenzij wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen deze aan zijn rechterhand te laten.

De verplichting langs een enkele zijde voorbij te rijden kan evenwel opgelegd worden door het verkeersbord D1.



Er moet dus geen D1 staan om aan te duiden dat je er langs rechts voorbij moet ...

Er dient enkel een D1 geplaatst worden indien je ergens langs een afwijkende kant moet voorbijrijden.

Je wordt blijkbaar geconditioneerd door de overbodige borden D1 die wegbeheerders overvloedig plaatsen ...



Gezien de geringe breedte vd rijbaan, in een bocht, is / was de F21 totaal onverantwoord

TomStr
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 10 jun 2021 15:59

Bedankt voor het zeer duidelijke antwoord! langs rechts voorbij rijden dus! Aangezien het hier een wijk betreft waar dus hoofdzakelijk steeds dezelfde mensen langs komen lijnt me een D1 toch een optie, aangezien ze jaren gewend zijn geweest aan de F21.
Nog een D1 in belgië; daar zal hopelijk niemand over vallen

Bedankt!

Tom

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”