Retributie aanvechten?

jeanmarie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Retributie aanvechten?

#1 , 04 jun 2021 10:46

Beste,

Ik heb net 3 retributies ontvangen van Optimal Parking Control vr het parkeren in wat zij nu "plots beweren een blauwe zone te zijn".
In het begin van het Fabiolapark in Blankenberge staat een blauwe zone aanduiding.
Naast Fabiolapark ligt woongebied Parc De Craene. Dit woongebied is enkel bereikbaar via 1 straat -in "L vorm- genaamd "Parc de Craene" .Daar staat nergens een blauwe zone aanduiding
In het OPC plan(website) staat Parc de Craene niet getekend (*)
In het gemeenteplan van de politie staat Parc de Craene wel getekend(website)(*) : in 't eerste gedeelte ervan staat geen blauwe lijn . 't Laatste gedeelte van Parc de Craene ligt echter in het verlengde van Fabiolapark waardoor het lijkt dat dit niet langer Parc de Craene is maar Fabiolapark (maar het is wel nog steeds Parc de Craene) ) , en hier is op dit gemeenteplan de blauwe lijn 3/4 vd straat doorgetrokken ,dus niet tot op het einde. Er staat ook GEEN aanduiding op de hoek dat dit gedeelte van de straat parc de Craene wèl blauwe zone is. Dit is volgens mij een administratieve slordigheid. PLUS…laat het nu wel net daar zijn (het einde v Parc de Craene) dat ik tot nu altijd parkeer want daar woont mijn broer .
In short: geen blauwe zone aanduiding Parc de Craene aan de straat, geen aanduiding op plan OPC, geen aanduiding blauwe zone waar ik tot nu toe altijd parkeer (foto genomen)

Ik wil hierop reageren: heb ik een poot om op te staan?


(*) ik heb gedateerde foto's van beide website genomen maar ze niet hoe deze mee te sturen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2021 11:40

Het enige dat telt is de plaatsing van de verkeersborden. Het gaat hier om een zonale reglementering. Van zodra je het beginbord bent voorbijgereden ben je in de blauwe zone tot wanneer je het eindbord bent gepasseerd. Al de rest ( plannen, website, straatnamen, blauwe lijnen ? ) doet niets ter zake. Je kans om de retributie op deze basis te betwisten lijkt mij zeer miniem te zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 jun 2021 11:52

Tot je de zone weer uit rijdt, blijft ze gelden ...

Aangezien je enkel in Park de Craene geraakt langs Fabiolalaan, en daar blijkbaar een zone betalend parkeren begint (en weer eindigt als je er uit rijdt), is dat park mee in de zone ...

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 04 jun 2021 13:44

maar hoe kan men als bezoeker daadwerkelijk weten dat men in een "blauwe zone" zit als dit bij de parkeerfirma niet op het plan staan en bij het plan van de stad de betrokken straat slechts gedeeltelijk ingekleurd is?

daar is op zen minst toch iets over te zeggen en een grond voor betwisting?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 04 jun 2021 14:03

"In het begin van het Fabiolapark in Blankenberge staat een blauwe zone aanduiding.
Naast Fabiolapark ligt woongebied Parc De Craene. Dit woongebied is enkel bereikbaar via 1 straat -in "L vorm- genaamd "Parc de Craene" .Daar staat nergens een blauwe zone aanduiding"

Als TS zijn parkeerplaats bereikt zonder een plaat blauwe zone te passeren - wat hij letterlijk schrijft- dan is hij onterecht beboet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2021 14:50

Moest deze namiddag in de buurt zijn en ben de toestand eens ter plaatse gaan bekijken. Bij het inrijden van de straat genaamd Fabiolapark staat inderdaad een blauw bord maar dat is GEEN verkeersbord ter afbakening van de blauwe zone maar een verkeersbord F19 ( eenrichtingsstraat ) Op deze plaats, dus kruispunt Schaapstraat/Fabiolapark, ben je al binnen de afbakening van de blauwe zone. Parc de Craene sluit aan op Fabiolapark en is enkel te bereiken via deze weg. Daar Fabiolapark eenrichtingsverkeer is moet je wegrijden via de Spoorwegstraat. Ook deze komt uit op de Schaapstraat en nog steeds binnen de afbakening van de blauwe zone. De afbakening valt quasi gelijk met de afbakening bebouwde kom. Op google maps staan de borden echter nog niet.
Welke blauwe lijnen TS voor ogen heeft weten we niet, in ieder geval geen wegmarkeringen. Misschien de blauwe lijnen op google maps.
In de wijk zijn er op verschillende palen van de openbare verlichting stickers aangebracht ter herinnering.
Als TS zijn broer daar woont zal die toch wel weten wat de parkeerregeling in de straat is.
Conclusie; TS kan de locatie NIET bereiken zonder de afbakeningsborden te zijn gepasseerd. We kunnen hem dan ook maar adviseren op zijn retributies te betalen en misschien eens zijn kennis van de wegcode op te frissen.
@Drone; als weggebruiker moet je kijken naar de verkeersborden en niet naar een of ander plan.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 04 jun 2021 15:07

Moest deze namiddag in de buurt zijn en ben de toestand eens ter plaatse gaan bekijken. Bij het inrijden van de straat genaamd Fabiolapark staat inderdaad een blauw bord maar dat is GEEN verkeersbord ter afbakening van de blauwe zone maar een verkeersbord F19 ( eenrichtingsstraat ) Op deze plaats, dus kruispunt Schaapstraat/Fabiolapark, ben je al binnen de afbakening van de blauwe zone. Parc de Craene sluit aan op Fabiolapark en is enkel te bereiken via deze weg. Daar Fabiolapark eenrichtingsverkeer is moet je wegrijden via de Spoorwegstraat. Ook deze komt uit op de Schaapstraat en nog steeds binnen de afbakening van de blauwe zone. De afbakening valt quasi gelijk met de afbakening bebouwde kom. Op google maps staan de borden echter nog niet.
Welke blauwe lijnen TS voor ogen heeft weten we niet, in ieder geval geen wegmarkeringen. Misschien de blauwe lijnen op google maps.
In de wijk zijn er op verschillende palen van de openbare verlichting stickers aangebracht ter herinnering.
Als TS zijn broer daar woont zal die toch wel weten wat de parkeerregeling in de straat is.
Conclusie; TS kan de locatie NIET bereiken zonder de afbakeningsborden te zijn gepasseerd. We kunnen hem dan ook maar adviseren op zijn retributies te betalen en misschien eens zijn kennis van de wegcode op te frissen.
@Drone; als weggebruiker moet je kijken naar de verkeersborden en niet naar een of ander plan.
wegbeheerders maken genoeg fouten zodat men als bestuurder tot in detail op plannen van de parkeerfirma en/of de stad moet gaan kijken waar de blauwe zone soms loopt.

de straat waar ik woon is zo een schoon voorbeeld van nalatigheid en het niet correct aanduiden van een zone met een uitzondering

https://goo.gl/maps/Nx2RKgYq7hnsFfkH6

nergens staat "uitgezonderd bewoners met geldige kaart" , maw woorden, als ze van slechte wil zijn kunnen ze mij elke keer verbaliseren ook al heb ik een bewoners kaart

bij de parkeerfirma is de betrokken straat niet gekend op het plan en op het plan van de gemeente is de betrokken straat maar voor de helft ingekleurd als blauwe zone . . .

voor hetzelfde zijn ze "vergeten" een einde bord van de zone te plaatsen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jun 2021 16:19



voor hetzelfde zijn ze "vergeten" een einde bord van de zone te plaatsen
Dan worden ze wel zeer snel van verwittigd.

En ja de kennis weg code is soms zeer ver zoek, ik ben zeer blij dat ik enige jaren geleden 3 maand als leerling heb mogen doorgaan bij mensen die oefenden voor hun examen lesgever voor rijbewijs .ondanks ik 90 a 95.000km per jaar had gedaan was het een hele verfrissing van de wegcode.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 jun 2021 20:01

maar hoe kan men als bezoeker daadwerkelijk weten dat men in een "blauwe zone" zit
Aan de verkeersborden uiteraard

Dat is het enige dat telt ...

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jun 2021 10:38

maar hoe kan men als bezoeker daadwerkelijk weten dat men in een "blauwe zone" zit als dit bij de parkeerfirma niet op het plan staan en bij het plan van de stad de betrokken straat slechts gedeeltelijk ingekleurd is?

daar is op zen minst toch iets over te zeggen en een grond voor betwisting?
Ze zijn het zonebord gepasseerd bij het binnenrijden.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 05 jun 2021 12:07

maar hoe kan men als bezoeker daadwerkelijk weten dat men in een "blauwe zone" zit als dit bij de parkeerfirma niet op het plan staan en bij het plan van de stad de betrokken straat slechts gedeeltelijk ingekleurd is?

daar is op zen minst toch iets over te zeggen en een grond voor betwisting?
Ze zijn het zonebord gepasseerd bij het binnenrijden.
blijkbaar niet en zit er een "gat" in de zone langs waar zij binnen rijden

(als men afgaat op wat OP zegt)

als ge dat dan combineert met het feit dat er geen blauwe zone gekend is in de betreffende straat bij het parkeerbedrijf en de stad . . . dan kan men toch alleen maar concluderen dat er geen overtreding is

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 jun 2021 12:47

Zoals al in mijn eerder bericht gezegd ben ikzelf TER PLAATSE geweest. Er is geen enkel "gat" in de afbakening. Heb ook eens de moeite genomen om op de site van het parkeerbedrijf het plan ( is het gemeenteplan ) te raadplegen. Op dat plan staat de straatnaam Parc de Craene inderdaad niet vermeld maar dat is met nog zoveel andere straatnamen ook het geval. Moesten alle straatnamen vermeld worden, en al zeker de kleinste straatjes, dan is het plan gewoonweg niet overzichtelijk. Het plan is en blijft een " indicatie " het zijn de verkeersborden die tellen.
Louter en alleen voortgaan op hetgeen TS zegt zal enkel maar voor problemen/verwarring/speculaties zorgen. Het begint al wanneer hij zegt dat er in het begin van het Fabiolapark een blauwe zone aanduiding is terwijl het in feite een bord is die eenrichtingsverkeer aangeeft. Toevallig is dat blauw van kleur ???

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”