Overtreding 3de graad. Bord C1

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Overtreding 3de graad. Bord C1

#1 , 24 mei 2021 19:36

Hallo,

Ik heb met de wagen van een huisgenoot (zowel wagen als verzekering staat op zijn naam) een verkeersovertreding begaan (overtreding derde graad, bord c1 genegeerd). Bij een omleiding bij een groot rond punt stond er meermaals aangegeven dat ik niet in een straat mocht wegens omleiding.Toch ben ik hier ingereden. Toen ik zag dat er een politiewagen stond ben ik terug gereden (staat ook zo op pv).

Mijn huisgenoot (beginnend bestuurder, pas een paar maanden zijn rijbewijs) heeft nu een afschrift van een PV gekregen waar hij met een antwoordformulier kan verklaren dat ik de bestuurder was.

Ik vroeg mij af wat de gevolgen hiervan voor mij kunnen zijn? Ik heb mijn rijbewijs 7 jaar. Ik neem aan dat ik voor de politierechtbank zal moeten verschijnen. Moet ik contact opnemen met de verzekering van mijn huisgenoot voor juridische bijstand? Zal dit zijn verzekering duurder maken?

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 24 mei 2021 20:48

Beste

Is een derde graadsovertreding die volgens mij 174 euro zal kosten.
Best naar waarheid document invullen en boete afwachten. Tussenkomst rechtsbijstand lijkt me weinig toegevoegde waarde te hebben. U betwist de overtreding niet en u heeft bij herhaling verkeersborden genegeerd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2021 22:27

Beste

Is een derde graadsovertreding die volgens mij 174 euro zal kosten.
Best naar waarheid document invullen en boete afwachten. Tussenkomst rechtsbijstand lijkt me weinig toegevoegde waarde te hebben. U betwist de overtreding niet en u heeft bij herhaling verkeersborden genegeerd.
Bedankt voor uw bericht. Wel ben ik vergeten te zeggen dat ik 5 jaar geleden dronken met een brommer (A klasse) heb gereden met iemand achterop zonder helm. Het vonnis was toen alcoholcursus en 3 jaar probatie (en zeer terecht).

Dit kan de straf mbt de derdegraadsovertreding misschien zwaarder maken of telt dit niet meer mee? Buiten 1 keer 1 flitsboete heb ik geen andere overtreding begaan.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 mei 2021 14:31

Mijn huisgenoot (beginnend bestuurder, pas een paar maanden zijn rijbewijs) heeft nu een afschrift van een PV gekregen waar hij met een antwoordformulier kan verklaren dat ik de bestuurder was.

Ik vroeg mij af wat de gevolgen hiervan voor mij kunnen zijn?
Misschien eerder afvragen wat de gevolgen kunnen zijn voor uw huisgenoot als hij niet doorgeeft dat u reed:

Dagvaarding politierechtbank
Veroordeling op strafblad
Verplicht verval vh recht op sturen (rijverbod)
Verplicht herstelonderzoeken (minstens theorie of praktijk herdoen) + kosten hiervoor
Boete
Gerechtskosten en aanverwante (+/- 300€)



Ik neem aan dat ik voor de politierechtbank zal moeten verschijnen.
U gaat vermoedelijk een onmiddellijke inning of minnelijke schikking krijgen

Maar dagvaarding kan in principe altijd

Moet ik contact opnemen met de verzekering van mijn huisgenoot voor juridische bijstand?
Hangt er van af of dat contract u als bestuurder ook dekt

Terwijl er nog geen vervolging is, heeft contact opnemen met rechtsbijstandsverzekering weinig nut
U krijgt dan wslk te horen om hen te contacteren wanneer dagvaarding binnenvalt.

Zal dit zijn verzekering duurder maken?
Neen
Rechtsbijstand en aansprakelijkheidsverzekering zijn apart


Staat u ook op de BA polis als bestuurder :?:
Als u wel vaker met de auto van uw huisgenoot rijdt bent u geen occasioneel bestuurder meer ... aangeven aan BA autoverzekering !

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 mei 2021 14:33

Wel ben ik vergeten te zeggen dat ik 5 jaar geleden dronken met een brommer (A klasse) heb gereden met iemand achterop zonder helm. Het vonnis was toen alcoholcursus en 3 jaar probatie (en zeer terecht).
Die 3 jaar zijn dan voorbij toch ?

Bij een minnelijke schikking kan parket wel naar uw voorgeschiedenis gaan kijken ...

Buiten 1 keer 1 flitsboete heb ik geen andere overtreding begaan.
Was dat binnen de 3 jaar ?
En onder uw eigen naam ?

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2021 16:43

Wel ben ik vergeten te zeggen dat ik 5 jaar geleden dronken met een brommer (A klasse) heb gereden met iemand achterop zonder helm. Het vonnis was toen alcoholcursus en 3 jaar probatie (en zeer terecht).
Die 3 jaar zijn dan voorbij toch ?

Bij een minnelijke schikking kan parket wel naar uw voorgeschiedenis gaan kijken ...





Buiten 1 keer 1 flitsboete heb ik geen andere overtreding begaan.
Was dat binnen de 3 jaar ?
En onder uw eigen naam ?
Antwoord eerste vraag: 3 jaar is inderdaad voorbij. Bij een minnelijke schikking kan het parket dus wel naar de voorgeschiedenis kijken, wat kunnen dan de gevolgen zijn?

Antwoord tweede vraag: Nee dat was met de wagen van mijn moeder. Dus niet op mijn naam.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 mei 2021 17:25

Bij een minnelijke schikking kan het parket dus wel naar de voorgeschiedenis kijken, wat kunnen dan de gevolgen zijn?
Ofwel niks en krijgt u het gewone tarief

Of hogere minnelijke schikking

Of dagvaarding
Dat kan àltijd, voor elke verkeersinbreuk, ook als er normaal een OI voor voorzien is

Nee dat was met de wagen van mijn moeder. Dus niet op mijn naam.
Blijkbaar een tendens ...

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2021 22:14

Ok afwachten dus. Bedankt voor het antwoord!

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 mei 2021 11:03

Beste

Is een derde graadsovertreding die volgens mij 174 euro zal kosten.
Best naar waarheid document invullen en boete afwachten. Tussenkomst rechtsbijstand lijkt me weinig toegevoegde waarde te hebben. U betwist de overtreding niet en u heeft bij herhaling verkeersborden genegeerd.
Normaal gezien wel, maar aangezien zijn huisgenoot de eigenaar van het voertuig was, en de overtreder ter plaatse niet werd geïdentificeerd, werd sowieso een proces-verbaal opgestuurd en geen OI (omdat de eigenaar beginnend bestuurder is). Denk eerder dat het een minnelijke schikking gaat worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”