Voorlopig rijbewijs na 22u ivm werk?

Ssenheiser.be
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Voorlopig rijbewijs na 22u ivm werk?

#1 , 19 mei 2021 16:01

Geachte

Ik heb momenteel mijn voorlopig rijbewijs M18 al 9 maanden in mijn bezit. Alhoewel ik door corona een wachttijd had van 4 maanden, heb ik pas begin mei de kans gehad om deze te halen. Helaas, niet geslaagd. Mijn volgende examenkans is pas mogelijk rond september. Dit allemaal door de coronacrisis.

Hierbij hebben (toch de meeste) mensen het moeilijk ivm werkloosheid etc. Ik als student kan moeilijk aan een job geraken.

Nu is het zo dat ik toch werk heb gevonden, in het weekend tot 22u op zaterdag en zondag. Hierbij heb ik nog steeds een voorlopige rijbewijs(wat normaal gezien al sinds Februari een definitieve rijbewijs moest zijn). Als ik al gecontroleerd word en een proces verbaal krijg, kan ik rekenen op mildheid van de rechter omwille van overmacht door corona?

Of nog beter, kan ik vrijstelling krijgen van de politie om tóch te kunnen rijden na 22u? Bijvoorbeeld, tot 22u45?

Hier is niet veel info over te vinden, en ook weinig keuze om situaties zoals deze ivm werk te vergemakkelijken. Als iemand op deze forum meer over weet, dan appreciëreer ik dit.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 19 mei 2021 16:33

Of nog beter, kan ik vrijstelling krijgen van de politie om tóch te kunnen rijden na 22u? Bijvoorbeeld, tot 22u45?
Neen

Ander vervoermiddel gebruiken of andere bestuurder (met rijbewijs) zoeken


Bel geregeld eens naar examencentrum
Er komen geregeld examenmomenten vrij, maar die gaan niet altijd op hun website staan

Ssenheiser.be
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2021 16:59

Of nog beter, kan ik vrijstelling krijgen van de politie om tóch te kunnen rijden na 22u? Bijvoorbeeld, tot 22u45?
Bel geregeld eens naar examencentrum
Er komen geregeld examenmomenten vrij, maar die gaan niet altijd op hun website staan
Dat is ook het probleem. Examencentra in mijn omgeving hebben geen nummer om naar te bellen. En via de mail van de examencentra sta ik al op een wachtlijst indien er een plek vrijkomt, tot nu toe is het wachten tot december of via een rijschool doen wat het vroegste ook pas in september is.

Andere mogelijkheden, zoals meerijden is niet mogelijk. Maar bijvoorbeeld - per bus kan ook, dit is al een onmenselijke situatie: werkdag van 12u en nog eens 2u voor de rit heen en terug

Mvg

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 19 mei 2021 17:03

Het zal toch per bus zijn of nieuwe job zoeken, de wetgeving voorziet geen uitzondering.

Ssenheiser.be
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2021 18:02

Het zal toch per bus zijn of nieuwe job zoeken, de wetgeving voorziet geen uitzondering.
Excuus, maar de wetgeving werkt meer TEGEN het volk dan in het voordeel van de burgers. Ik snap volledig dat je niet tussen 22u en 6u mag rijden omwille van mogelijke dronkenschappen/alcoholgebruik achter het stuur. Daar ben ik zeker niet tegen. De overheid biedt ook geen flexibiliteit aan voor bepaalde situaties zoals de mijne, waarom moet ik me dan flexibel opstellen tegenover de overheid door een andere job te gaan zoeken als ik niets terugkrijg? Stel eens voor dat dit mijn droomjob is?(wat niet het geval is, ter info)


Mensen met zware verkeersovertredingen, die kansloos blijven drinken/drugs gebruiken achter het stuur, zijn hun rijbewijs kwijt en kunnen met behulp van een herstelexamen hun praktijkexamen opnieuw en opnieuw afleggen zonder wachttijden, om opnieuw een gevaar op de weg te vormen, terwijl hardwerkende studenten maandenlang inactief moeten leven zonder enkele bijdrage aan de maatschappij(denk aan sociale zekerheid dat van uw loon wordt afgetrokken) omdat ze geen rijbewijs mogen halen?

Kan zijn dat mijn redenering fout is, ik sta volledig open voor feedback :)

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 19 mei 2021 18:14

Het zal toch per bus zijn of nieuwe job zoeken, de wetgeving voorziet geen uitzondering.
Excuus, maar de wetgeving werkt meer TEGEN het volk dan in het voordeel van de burgers. Ik snap volledig dat je niet tussen 22u en 6u mag rijden omwille van mogelijke dronkenschappen/alcoholgebruik achter het stuur. Daar ben ik zeker niet tegen. De overheid biedt ook geen flexibiliteit aan voor bepaalde situaties zoals de mijne, waarom moet ik me dan flexibel opstellen tegenover de overheid door een andere job te gaan zoeken als ik niets terugkrijg? Stel eens voor dat dit mijn droomjob is?(wat niet het geval is, ter info)


Mensen met zware verkeersovertredingen, die kansloos blijven drinken/drugs gebruiken achter het stuur, zijn hun rijbewijs kwijt en kunnen met behulp van een herstelexamen hun praktijkexamen opnieuw en opnieuw afleggen zonder wachttijden, om opnieuw een gevaar op de weg te vormen, terwijl hardwerkende studenten maandenlang inactief moeten leven zonder enkele bijdrage aan de maatschappij(denk aan sociale zekerheid dat van uw loon wordt afgetrokken) omdat ze geen rijbewijs mogen halen?

Kan zijn dat mijn redenering fout is, ik sta volledig open voor feedback :)
Ik vind uw basisredenering zeker fout, u aanvaardt een job zonder rekening te houden met een gefaald rijexamen, en verwacht dan dat men maar een pasklare oplossing voorziet. Normaal haalt men eerst zijn rijbewijs alvorens een job te aanvaarden waar men een rijbewijs voor nodig heeft.

Ssenheiser.be
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2021 18:23

Ik begrijp uw punt volledig. Ik ben, zoals ik eerder vermeld had, student. Het gaat erom dat ik al 3 maanden zonder studentenjob zit. Dagelijks zoeken naar een job om dan te horen "we bellen u nog" alhoewel ik een stabiele cv heb voor mijn leeftijd. Het is ofwel dit of nog maandenlang zonder job zitten. Ik denk dat u in mijn situatie ook de kansen zou pakken die u heeft.

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 19 mei 2021 18:31



Ik vind uw basisredenering zeker fout, u aanvaardt een job zonder rekening te houden met een gefaald rijexamen, en verwacht dan dat men maar een pasklare oplossing voorziet. Normaal haalt men eerst zijn rijbewijs alvorens een job te aanvaarden waar men een rijbewijs voor nodig heeft.
Ik begrijp uw punt volledig. Ik ben, zoals ik eerder vermeld had, student. Het gaat erom dat ik al 3 maanden zonder studentenjob zit. Dagelijks zoeken naar een job om dan te horen "we bellen u nog" alhoewel ik een stabiele cv heb voor mijn leeftijd. Het is ofwel dit of nog maandenlang zonder job zitten. Ik denk dat u in mijn situatie ook de kansen zou pakken die u heeft.
Alle begrip voor een student die een centje wil bijverdienen, maar u mag niet verwachten dat de overheid alles voor u oplost. De voorwaarden voor een voorlopig rijbewijs lijken mij niet onredelijk en zouden door u gekend moeten zijn.

Een tip: algemene heropening horeca komt er aan en de sector zit met een groot probleem omdat heel veel personeel door de lockdown een andere job heeft gekozen, daar zijn zeker mogelijkheden voor u.

Ssenheiser.be
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 mei 2021 18:44



Alle begrip voor een student die een centje wil bijverdienen, maar u mag niet verwachten dat de overheid alles voor u oplost. De voorwaarden voor een voorlopig rijbewijs lijken mij niet onredelijk en zouden door u gekend moeten zijn.

Een tip: algemene heropening horeca komt er aan en de sector zit met een groot probleem omdat heel veel personeel door de lockdown een andere job heeft gekozen, daar zijn zeker mogelijkheden voor u.

Klopt inderdaad, de voorwaarden voor een voorlopig rijbewijs zijn duidelijk én voor de coronacrisis was ik er nog ook volledig mee eens. Ik was meer bezig over dat het feit men niet echt iets doet aan wachttijden van 4-5 maanden voor beginnende bestuurders. Alhoewel je na 3 maanden al uw definitief rijbewijs mag halen. Terwijl mensen met een herstelexamen om de dag een poging krijgen voor hun praktijkexamen, bij wijze van spreken. Deze krijgen prioriteit maar zonder geldige reden? Dan zouden andere groepen ook prioriteit mogen krijgen, bijvoorbeeld mensen die al pogingen op het praktijkexamen hadden. Lees: hogere slaagkans. Maar goed, dat is misschien alleen in de ideale wereld zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 20 mei 2021 14:02

Kan zijn dat mijn redenering fout is, ik sta volledig open voor feedback :)
U leert hier dat "de wet" er niet noodzakelijk is voor u
Niet noodzakelijk rekening houdt met uw situatie
Niet noodzakelijk logisch is

Welkom in de wereld van de Grote Mensen ™

TomdeJurist
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#11 , 21 mei 2021 14:16

En aangezien u niet geslaagd was voor uw eerste examen zou ik er ook zomaar niet vanuit gaan dat u in normale omstandigheden uw rijbewijs zou gehaald hebben in februari zoals u beweert.

Jammer genoeg bestaat er geen verdere oplossing dan kiezen voor een ander vervoersmiddel of een andere job in deze.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 mei 2021 14:26

Het zal toch per bus zijn of nieuwe job zoeken, de wetgeving voorziet geen uitzondering.
Excuus, maar de wetgeving werkt meer TEGEN het volk dan in het voordeel van de burgers. Ik snap volledig dat je niet tussen 22u en 6u mag rijden omwille van mogelijke dronkenschappen/alcoholgebruik achter het stuur. Daar ben ik zeker niet tegen. De overheid biedt ook geen flexibiliteit aan voor bepaalde situaties zoals de mijne, waarom moet ik me dan flexibel opstellen tegenover de overheid door een andere job te gaan zoeken als ik niets terugkrijg? Stel eens voor dat dit mijn droomjob is?(wat niet het geval is, ter info)


Mensen met zware verkeersovertredingen, die kansloos blijven drinken/drugs gebruiken achter het stuur, zijn hun rijbewijs kwijt en kunnen met behulp van een herstelexamen hun praktijkexamen opnieuw en opnieuw afleggen zonder wachttijden, om opnieuw een gevaar op de weg te vormen, terwijl hardwerkende studenten maandenlang inactief moeten leven zonder enkele bijdrage aan de maatschappij(denk aan sociale zekerheid dat van uw loon wordt afgetrokken) omdat ze geen rijbewijs mogen halen?

Kan zijn dat mijn redenering fout is, ik sta volledig open voor feedback :)
Ik vind uw basisredenering zeker fout, u aanvaardt een job zonder rekening te houden met een gefaald rijexamen, en verwacht dan dat men maar een pasklare oplossing voorziet. Normaal haalt men eerst zijn rijbewijs alvorens een job te aanvaarden waar men een rijbewijs voor nodig heeft.
Dit dus. Als een rijbewijs vereist is om een beroep uit te voeren, dan moet je niet klagen dat je beperkt bent door de wetgeving omdat je maar over een voorlopig model beschikt.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 mei 2021 14:27



Alle begrip voor een student die een centje wil bijverdienen, maar u mag niet verwachten dat de overheid alles voor u oplost. De voorwaarden voor een voorlopig rijbewijs lijken mij niet onredelijk en zouden door u gekend moeten zijn.

Een tip: algemene heropening horeca komt er aan en de sector zit met een groot probleem omdat heel veel personeel door de lockdown een andere job heeft gekozen, daar zijn zeker mogelijkheden voor u.

Klopt inderdaad, de voorwaarden voor een voorlopig rijbewijs zijn duidelijk én voor de coronacrisis was ik er nog ook volledig mee eens. Ik was meer bezig over dat het feit men niet echt iets doet aan wachttijden van 4-5 maanden voor beginnende bestuurders. Alhoewel je na 3 maanden al uw definitief rijbewijs mag halen. Terwijl mensen met een herstelexamen om de dag een poging krijgen voor hun praktijkexamen, bij wijze van spreken. Deze krijgen prioriteit maar zonder geldige reden? Dan zouden andere groepen ook prioriteit mogen krijgen, bijvoorbeeld mensen die al pogingen op het praktijkexamen hadden. Lees: hogere slaagkans. Maar goed, dat is misschien alleen in de ideale wereld zo.
U doet net alsof die herstelexamens peanuts zijn. Daar komt heel wat bij kijken, zowel qua beschikbaarheid die vereist wordt van de mensen, de onderzoeken die gevoerd worden en de kostprijs voor de overtreder. De vergelijking slaat kant noch wal.

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 mei 2021 07:40

U gaag overal nogal licht over, zo van dat ze is even de wet voor mij aanpassen.
Vroeger genoeg gaan solliciteren met openbaar vervoer, met iemand meerijden. Je aanvaard een job, waarbij je op voorhand weet dat jezelf niet mag rijden na 22u. U kan dit telkens negeren en telkens bang nr huis terug of ander vervoer/job zoeken. U

aceke
Berichten: 138

#15 , 28 mei 2021 19:48

Heb hetzelfde meegemaakt met voor 6h en na 22h ivm in posten te werken. Als je kan aantonen dan je van het werk komt of er naar toe gaat is dit geen probleem, ik had dit zelfs op voorhand aan de politie gevraagd

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”