Bewonerskaart

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

Bewonerskaart

#1 , 29 jan 2009 21:42

In mijn buurt Berchem-Antwerpen, merk ik geregeld voertuigen met vreemde nummerplaten (NL, Poolse, Bulgaar) welke op hun voorruit een kenteken van buurtbewoner hebben. Alzo kunnen ze parkeren zonder gebruik te moeten maken van schijf of parkeermeter.
Volgens mij kan dit niet omdat ze niet in de bevolking zijn ingeschreven.
Indien wel, moeten ze toch hun wagen alhier laten inschrijven.
Ik begrijp niet hoe deze personen aan een bewonerskaart geraken.
Heb het al eens gevraagd aan enkele politiebedienden, deze schijnen zich er niet veel van aan te trekken, of weten er zelf geen raad mee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 30 jan 2009 10:06

Papee, ook ik woon in Antwerpen (centrum).
Het is perfect mogelijk om hier te wonen en domicilie te hebben en met een buitenlands voertuig te rijden dat hier (nog) niet ingeschreven is. Je moet enkel kunnen aantonen dat je eigenaar bent van de wagen. Hier in de buurt zie je zo vooral NLse nummerplaten, met Antwerpse bewonerskaart, volledig legitiem.
Wat ook kan is een bewonerskaart krijgen op een (buitenlandse) firmawagen. De zaakvoerder moet dan een verklaring meegeven dat de bestuurder (met Antwerps domicilie) permanent en dus ook voor privé gebruik over die wagen beschikt.
Wat absoluut niet kan is een bewonerskaart krijgen omdat je bv in Antwerpen werkt en/of er een zaak hebt. Zo heb ik al wat discussies meegemaakt aan het betreffende loket op de dienst bevolking.

De voorwaarden kan je afleiden uit het aanvraagformulier Bewonersvignet:

http://www.antwerpen.be/Formulieren/aan ... vignet.pdf
http://www.antwerpen.be/Formulieren/ver ... %20eer.pdf

papee
Topic Starter
Berichten: 40
Locatie: Antwerpen

#3 , 30 jan 2009 21:36

Volgens mij is de wet toch vrij duidelijk : men moet ingeschreven zijn in de gemeente.
Ik ben ondertussen te weten gekomen dat men simpel door een huurcontract voor te leggen in bezit van deze kaar t kan komen.

Ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart.
Artikel 2
§4. De bewonerskaart kan enkel uitgereikt worden aan personen die hun hoofdverblijfplaats of domicilie hebben in de gemeente, zone of straat vermeld op de bewonerskaart.
Artikel 3
De aanvrager van een gemeentelijke parkeerkaart moet het bewijs voorleggen dat het voertuig op zijn naam is ingeschreven of dat hij er bestendig over beschikt en dat hij voldoet aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 2.

Dus volgens mij kan een Pool of etc. enkel zo'n kaart bekomen als ze zijn ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 06 feb 2009 01:12

Gedoogbeleid P.Janssens + politie die niet durft op te treden in die buurten = the sky is the limit

artemis
Berichten: 3294

#5 , 06 feb 2009 10:28

Volgens mij is de wet toch vrij duidelijk : men moet ingeschreven zijn in de gemeente.
Ik ben ondertussen te weten gekomen dat men simpel door een huurcontract voor te leggen in bezit van deze kaar t kan komen.

Ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart.
Artikel 2
§4. De bewonerskaart kan enkel uitgereikt worden aan personen die hun hoofdverblijfplaats of domicilie hebben in de gemeente, zone of straat vermeld op de bewonerskaart.
Artikel 3
De aanvrager van een gemeentelijke parkeerkaart moet het bewijs voorleggen dat het voertuig op zijn naam is ingeschreven of dat hij er bestendig over beschikt en dat hij voldoet aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 2.

Dus volgens mij kan een Pool of etc. enkel zo'n kaart bekomen als ze zijn ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister.
Gedoogbeleid P.Janssens + politie die niet durft op te treden in die buurten = the sky is the limit
Politie hoeft daartegen niet op te treden want de bewonerskaarten werden legitiem verkregen.
Het is perfect mogelijk om hier te wonen en domicilie te hebben en met een buitenlands voertuig te rijden dat hier (nog) niet ingeschreven is. Je moet enkel kunnen aantonen dat je eigenaar bent van de wagen. Hier in de buurt zie je zo vooral NLse nummerplaten, met Antwerpse bewonerskaart, volledig legitiem.
Heb ik het dan zo slecht uitgelegd?
1) De eigenaars van die wagens zijn hier ingeschreven en hebben hier hun domicilie. De dienst bevolking zegt (ik heb navraag gedaan) dat het verkrijgen van een bewonerskaart op basis van een voorgelegd huurcontract onmogelijk is
2) Het is perfect mogelijk om aan 1) te voldoen en een wagen te bezitten die nog in het buitenland ingeschreven staat.

Of dat nu een Poolse, Sloveense, Nederlandse of Duitse wagen is maakt niet uit.
Of een remigrant...... In mijn straat woont een Belg die jaren in Frankrijk heeft gewoond. Hij is nu teruggekomen en heeft zich hier opnieuw ingeschreven, maar zijn auto heeft voorlopig nog een Franse plaat, tot die ook opnieuw in B ingeschreven zal worden. Ook hij krijgt een bewonerskaart.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 06 feb 2009 17:20

... terug ingeschreven en heeft voorlopig nog een Franse inschrijving.

Daarmee is het gezegd : er zijn twee rechtsregels 1: inschrijving in bevolkingsregister en aanverwante
2: het verkrijgen in een gemeente van een bewonerskaart.

Dus de politie kan iedere vreemde nplt met een bewonerskaart navragen - indien niet (meer) ingeschreven of indien langer dan 6 maanden in België kan de politie optreden - spijtig genoeg kan men niet controleren of de vreemde nummerplaat nog in regel is in het buitenland en de correspondentie schijnt op zijn zachts gezegd zeer moeilijk te lopen. Zelfs Nederland is nu buitenland. Een buitenlands voertuig ( conventie landen) wordt tevens geacht verzekerd te zijn dus op die wetgeving kan ook niet opgetreden worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”