Geldigheid zonebord?

stefto
Topic Starter
Berichten: 60

Geldigheid zonebord?

#1 , 15 mei 2021 09:20

Stel: Ik rijd in een zone 70 en kom vervolgens het bord F1a (bebouwde kom) voorbij zonder een bord einde zone 70. Hoe snel mag ik dan rijden binnen die bebouwde kom?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2021 13:10

11.1 (Vlaams Gewest en Waals Gewest). Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

C43

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 mei 2021 14:41

Stel: Ik rijd in een zone 70 en kom vervolgens het bord F1a (bebouwde kom) voorbij zonder een bord einde zone 70. Hoe snel mag ik dan rijden binnen die bebouwde kom?
50 (in Vlaanderen)

Borden van oa bebouwde kom heffen een snelheidsbeperking (plaatselijk en zonaal) dmv C43 op

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /251-art68

68.3. De verbodsborden en de eindverbodsborden worden hierna afgebeeld:

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
(...)

Reclame

stefto
Topic Starter
Berichten: 60

#4 , 15 mei 2021 15:45

Dat dacht ik ook.

In Bonheiden heeft men op een bepaald moment een bord zone 30 geplaatst vlak voor het begin (neem ongeveer 30 meter) van de bebouwde kom. Bij het binnenrijden van de bebouwde staat er geen herhaling van de zone 30. Vanaf de bebouwde kom mag je dan toch terug 50 km/u?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 mei 2021 16:13

In Bonheiden heeft men op een bepaald moment een bord zone 30 geplaatst vlak voor het begin (neem ongeveer 30 meter) van de bebouwde kom. Bij het binnenrijden van de bebouwde staat er geen herhaling van de zone 30. Vanaf de bebouwde kom mag je dan toch terug 50 km/u?
Inderdaad

Of snelheidszones worden niet opnieuw ingevoerd na einde bebouwde kom
Of wordt daar foutief aangegeven - met een snelheidszonebord "herhaling" : dergelijke borden mogen niet eens geplaatst worden ...



Maar ...

Is het een snelheidszone (30), of een F4a :?:
Want een F4a geldt (zou gelden) tot de F4b die 'm opheft ...


Onze snuggere politici zijn er inderdaad in geslaagd 2 verkeersborden te creëren die er exact hetzelfde uitzien, niet van elkaar te onderscheiden zijn, maar wél een ander soort bord zijn :!:
Het éne is een zonaal verbodsbord dat een snelheidsbeperking tot 30 km/u aangeeft .
Het andere is een aanwijzingsbord ... dat exact hetzelfde doet :!:

stefto
Topic Starter
Berichten: 60

#6 , 16 mei 2021 09:05


Maar ...

Is het een snelheidszone (30), of een F4a :?:
Want een F4a geldt (zou gelden) tot de F4b die 'm opheft ...


Onze snuggere politici zijn er inderdaad in geslaagd 2 verkeersborden te creëren die er exact hetzelfde uitzien, niet van elkaar te onderscheiden zijn, maar wél een ander soort bord zijn :!:
Het éne is een zonaal verbodsbord dat een snelheidsbeperking tot 30 km/u aangeeft .
Het andere is een aanwijzingsbord ... dat exact hetzelfde doet :!:
Geweldig!
Ik ben wel niet zeker of ik je goed begrijp.
Bedoel je dat bord C43 (30km), waaraan zonale geldigheid gegeven is volgens art. 65.5., niet hetzelfde bord is dan het aanwijzingsbord F4a?

(Heb je trouwens nog iets over die 'oversteek lading'?)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 mei 2021 14:19

Bedoel je dat bord C43 (30km), waaraan zonale geldigheid gegeven is volgens art. 65.5., niet hetzelfde bord is dan het aanwijzingsbord F4a?
Inderdaad ...

Het éne is een zonaal verbodsbord, het andere een aanwijzingsbord, en ... ze zijn uiterlijk identiek :!:

OM zou in rechtszaak bvb continu kunnen verwijzen naar een F4a
En argumenteren dat nergens bepaald is dat die eindigt aan begin bebouwde kom ... maar pas aan een F4b

Gemeenten etc verwijzen daar ook steeds naar als F4a/b bij plaatsing

(Heb je trouwens nog iets over die 'oversteek lading'?)
Ik heb daar niks over kunnen vinden dat uitsluitsel geeft, nadat je zei dat beide lengtes in CoC vermeld stonden.
Noch in de éne, noch in de andere richting ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”