verkeersboete zone 50 (buiten bebouwde kom) toch betalen voor bebouwde kom?

wimdd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verkeersboete zone 50 (buiten bebouwde kom) toch betalen voor bebouwde kom?

#1 , 11 mei 2021 22:49

Beste

Ik ben recent geflits in een zone 50 buiten de bebouwde kom.
Snelheid was 84 gemeten na correctie 78.
Volgens mij zou ik dan 53+(18*6) = 161 € dienen te betalen, echter krijg ik een minnelijke schikking voor 251€.
Dit wordt dus 'gefactureerd' als overtreding binnen de bebouwde kom. Er wordt ook verwezen naar KB 01.12.1975 Art.11.1.al.1 [Vl. Gew.:] Art. 11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur[...].

Is dit correct? Wat kan ik hier best mee?


Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 mei 2021 07:46

Is het een onmiddellijke inning of minnelijke schikking (die komt van Parket) :?:

Als het effectief buiten de bebouwde kom is, klopt het niet voor een onmiddellijke inning


U kan bezwaar aantekenen via website verkeersboetes
Als u zéker bent dat het buiten BBK was.

Geeft wel het risico dat er een minnelijke schikking volgt (normaal + 10€ , maar staat niet in steen gebeiteld) of dagvaarding ipv gecorrigeerde onmiddellijke inning.

Geen goede situatie om in te zitten ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2021 09:35

Stond er een bord einde bebouwde kom, deze staat op sommige plaatsen soms zeer ver buiten de bebouwde kom.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2021 10:17

Zoals " denlowie " terecht aanhaalt is het goed uitkijken naar het begin/einde van de bebouwde kom. Dat wordt enkel en alleen bepaald door de plaatsing van de verkeersborden F1/F3 en niet door het uitzicht van de omgeving/bebouwing. Het is dus niet automatisch zo dat je buiten de bebouwde kom bent omdat de bebouwing stopt.

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 12 mei 2021 21:45

Op basis van het adres waar men is geflitst (vast toestel of wagen) kan men toch achterhalen of het BBK was of niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 mei 2021 11:25

Op basis van het adres waar men is geflitst (vast toestel of wagen) kan men toch achterhalen of het BBK was of niet.
Theorie

Men kan dit enkel bepalen op basis van de al dan niet aangebrachte borden die begin & einde van de bebouwde kom aangeven


bvb in Lier centrum staan die niet reglementair
politie verbaliseert er wel op ...

BrainTrain
Berichten: 496

#7 , 13 mei 2021 13:45

Lier centrum staan die niet reglementair
politie verbaliseert er wel op ...
Hoe kan een bord "niet reglementair" staan? Als chauffeur kan je toch maar rekening houden met de borden die er staan, op de plaats waar ze staan?

Issued
Berichten: 1227

#8 , 13 mei 2021 14:35

Omdat er voorschriften zijn inzake plaatsing.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 13 mei 2021 17:04

Hoe kan een bord "niet reglementair" staan?
Als het niet volgens de voorschriften in wegcode geplaatst is ...

Het bord begin bebouwde kom dient rechts op élke toegang daarvan aangebracht te zijn.

Het moet ook het nieuwe model zijn - er staan nog steeds oude versies stijl Afbeelding

Indien niet, is er ook niet voldaan aan Art 5, en is er bijgevolg geen inbreuk op ...

wimdd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 mei 2021 21:32

Even verduidelijking.

Ik rijd er elke dag langs naar het werk. in het begin van de straat staat er bord F4A zone 50, einde van de weg F4B zone 50. Het is zeker buiten de bebouwde kom.
Echter blijft de vraag, is het de moeite om bezwaar te maken? wat is de kans dat ik uiteindelijk minder dien te betalen ?


Alvast bedankt

wimdd
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 mei 2021 21:44

Het betreft een onmiddelijke inning.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 14 mei 2021 07:40

Het is zeker buiten de bebouwde kom.
Echter blijft de vraag, is het de moeite om bezwaar te maken?
Je kan altijd proberen, en vragen dat je een nieuwe, correcte minnelijke schikking opgelegd krijgt.

wat is de kans dat ik uiteindelijk minder dien te betalen ?
Het is mogelijk
Maar er zijn geen garanties ...

In NL zou zoiets probleemloos rechtgezet worden
Ineens voor iedereen die daar geflitst werd

In B ... tjaaaa.
Is erg afhankelijk van bij wie het terechtkomt, en wat die er mee doet.

Wordt het een gecorrigeerde OI dan scheelt het je een 100€

Wordt het een minnelijke schikking, normaal 13 € duurder dan de OI, dan is nog maar de vraag op basis waarvan: zone 50 , of blijft het bebouwde kom ?


Er zijn gewoonweg géén garanties op éne of andere uitkomst


Systeem is niet bedoeld om correct te zijn
Het gaat uit van eigen onfeilbaarheid, en is bedoeld om zo gemakkelijk & snel mogelijk te inkasseren

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 14 mei 2021 09:27

Geef eens een link naar Google Streetvieuw

BrainTrain
Berichten: 496

#14 , 14 mei 2021 11:11

Omdat er voorschriften zijn inzake plaatsing.
Ja, akkoord, maar ik dacht dat er werd bedoeld dat het bord geografisch niet goed stond (bv 100 meter verder dan waar de BBK werkelijk eindigde of begon)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”