Jonge bestuurder derde graads overtreding

MikeW204
Topic Starter
Berichten: 61
Juridisch actief: Nee

Jonge bestuurder derde graads overtreding

#1 , 02 mei 2021 01:07

Beste

Ik heb als jonge bestuurder een derde graads overtreding gemaakt, namelijk over een doorlopende streep gereden. Heb pas 1 maand mijn vast rijbewijs. Welke boete/straf kan ik verwachtten? Agent zei dat ik mijn rijbewijs opnieuw moet afleggen. Hij zou me eerst documenten sturen die ik moet invullen. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 02 mei 2021 09:42

4. Wat houdt de strengere bestraffing in ?
De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
https://www.wegcode.be/actueel/1251-beg ... estuurders

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 mei 2021 10:15

Ik heb als jonge bestuurder een derde graads overtreding gemaakt, namelijk over een doorlopende streep gereden. Heb pas 1 maand mijn vast rijbewijs.
Agent zei dat ik mijn rijbewijs opnieuw moet afleggen.
Klopt

3 of 4de graads overtreding als beginnend (minder dan 2 jaar definitief rijbewijs B) bestuurder betekent
- dagvaarding voor de politierechtbank
en bij veroordeling
- verval recht tot sturen ("rijverbod")
- minstens theorie of praktijk opnieuw afleggen
- strafblad
- boete & kosten

Welke boete/straf kan ik verwachtten?
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

Die bedragen moeten maal 8 (de opdeciemen) dus 240 tot 4000€

Eerste veroordeling ligt doorgaans bij minimumbedrag.
Deel van de geldboete kan voorwaardelijk zijn, dwz dat je ze niet moet betalen als je de volgende 3 jaar niet opnieuw in de fout gaat.

Bij veroordeling komen daar nog verplichte bijdragen, bij voor zo'n 300€ ...
- zgn Slachtofferfonds, 200€
- fonds juridische bijstand, 20€
- rond de 80€ gerechtskosten (indien enkel politierechtbank)


Verval van het recht tot sturen (rijverbod) :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1


Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;



In jouw geval moet de rechter die straf uitspreken ...

Art 38 § 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.


Merk hier op dat je voor jouw inbreuk zonder verdere gevolgen, verplicht "rijverbod" moet krijgen, maar voor een tweedegraads overtreding die leidt tot een ongeval met (licht)gewonden moet dat niet (het kàn wel) !
1 van de vele absurditeiten in de verkeerswetgeving, en mee een reden waarom meerdere politierechters dit artikel niet graag verplicht toepassen omdat ze de straf vaak buiten proportie vinden tov de inbreuk.
Plus, minst ervaren bestuurders worden hardst gestraft, en de verplichting geldt enkel voor rijbewijs B, en geen énkel ànder rijbewijs ...


Als je niet te zot of te gevaarlijk gedaan hebt volgens PV, kom je met ongeveer de minimumstraf weg (totale kost is dan al ongeveer 3-voud wat "ervaren" bestuurder er voor betaalt als onmiddellijke inning), en sommige politierechters laten je zélf kiezen welk examen je wil herdoen - lijkt me een gemakkelijke keuze :mrgreen:


In principe kan rechter àlle herstelonderzoeken opleggen , minimum is ofwel theorie, ofwel praktijk

Art 38 § 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”