redelijk ?

JFD
Topic Starter
Berichten: 4

redelijk ?

#1 , 14 jan 2009 14:18

Ben op 8/1/09 naar de politierechtbank moeten gaan voor twee overtredingen gebeurd in oktober 2007. Laat ik u de feiten even voorleggen:

1. Snelheidsovertreding waarbij ik door een anonieme politiewagen werd gevolgd. Reed volgens het PV meer dan 160 waar enkel 90 is toegelaten. Wagen van de politie is niet geijkt.(staat in pv)

2. ongeval met wagen : weggeslipt op modder tegen een verlichtingspaal. Had niet gedronken, dus ademtest was ok heb enkel mijn wagen 1 km verderop geparkeerd wou aangifte doen maar de politie was me al voor.


Resultaat: 2 maal 175 euro, 2 weken rijverbod en 2 jaar voorwaardelijk.
Hoe zwaar vindt u deze strafmaat?
kan ik in beroep gaan? of beter van niet?

Bedankt JFD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 14 jan 2009 15:48

art. 29.§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid...wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro(*).De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur...(Wegcode)

(*)Alle hierboven vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro.

Zie http://www.wegcode.be/wet.php?wet=42&no ... stII#art29

Betaal uw boete...en maak 2 weken gebruik van het openbaar vervoer!

JFD
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 14 jan 2009 16:05

Ik heb geen enkel probleem met de hoogte van de boete enkel met de 2 jaar voorwaardelijk. Men mag ook niet vergeten dat de snelheid nooit is gemeten!
Betekent de 2 jaar voorwaardelijk dan dat je bij de minste overtreding verder wordt vervolgd?
Aangezien ik een vertegenwoordiger ben en mijn wagen mijn bureau is gaat dit 2 weken technische werkloosheid worden.

bedankt voor de racties JFD

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 14 jan 2009 19:43

Men mag ook niet vergeten dat de snelheid nooit is gemeten!
de rechter zal daar zeker rekening mee gehouden hebben
die anonieme wagen zal er geen 15 km naast zitten hoor, en de rechter weet dat ook
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 14 jan 2009 23:33

@JFD. Ik denk dat als ge daar een advokaat voor genomen had, ge over de volledige lijn vrijgesproken geweest zou zijn. Dat van die 160 waar ge maar 90 moogt rijden, heb ik in mijn wilde jaren ongeveer een aantal malen min of meer hetzelfde meegemaakt. Enfin dat was dan wel 150 ipv 90 en 120 ipv 60. Niet dat ik daar fier over ben. Ik had wel geen advokaat maar ik stoelde me wel op het feit dat die km-tellers niet geijkt waren.

JFD
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 15 jan 2009 09:14

Door mijn verzekering heb ik recht op rechtsbijstand wat ik dan ook gedaan heb. Vind het raar dat een avocaat dit niet lager kon krijgen.
Rij sindsdien constant met cruise control en ben braaf geweest :D

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 15 jan 2009 11:03

Mja, advokaten zijn niet meer wat ze waren, en eh .. vroeger werden verkeersovertredingen niet door de verzekering gedekt, jamais !

Ik vind het toch nogal straf. Overtreding gedaan ? Verzekering betaalt de boete !? Wie heeft dat uitgevonden ? Ze kunnen dan evengoed een wet maken dat een werkgever de verkeersboete van zijn werknemer betaalt, die met de wagen van zijn werkgever een verkeersovertreding begaat. Lijkt mij veel logischer. Apecountry is dat hier.

JFD
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 16 jan 2009 11:42

@john d :( niet teveel zeveren

Het is nog altijd ik die de boete ga betalen.((geen firmawagen heb hem zelf gekocht en betaal ook mijn onderhouden + diesel)+ indien ik niet kan gaan werken kan ik als zefstandige ook niets verdienen me blijkt) Heb enkel een rechtsbijstandsverzekering (waar ik voor betaal)die dus enkel de gerechtskosten dekken en niet de boete!
off topic: Een "apecountry" is wanneer verkeeroverteredingen zwaarder worden bestraft dan andere misdaden (vb vrijlating criminelen door procedurefout. )
Ik weet ook dat ik een overtreding heb begaan en ben er ook voor dereid te boeten maar het moet redelijk blijven in de context van wat er gebeurde!?

JohnD
Berichten: 3580

#9 , 16 jan 2009 14:58

Een "apecountry" is wanneer verkeeroverteredingen zwaarder worden bestraft dan andere misdaden (vb vrijlating criminelen door procedurefout.)
Wel ja, dat ook natuurlijk. Je hoort mij hier toch niet zeggen dat ik de hoogte van de boetes normaal vind ? Geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gezegd heb. Maar zo kunnen we hier nog een tijdje doorgaan; heb je de laatste tijd al eens de hoogte van de boetes en de max. sancties die er op een inbreuk op de wet op het racisme staan, ingezien ? Wel dan is de minimum boete voor een moord/doodslag bijna gelijkwaardig.

Trouwens over apenlanden gesproken ...
http://www.youtube.com/watch?v=hG8y_Q98 ... re=related

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#10 , 19 jan 2009 09:48

Volgens mij is het niet vereist dat het voertuig geijkt werd. Er is daar Cassatie-rechtspraak over (weet wel de referte niet, maar heb ze al vaak genoeg geciteerd horen worden op zittingen). En dat ging dan nog over camera's...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”