Regelmatigheid van een verkeersbord - Omlegging/Omleiding

Rik Blaans
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Regelmatigheid van een verkeersbord - Omlegging/Omleiding

#1 , 19 apr 2021 10:36

Is het verkeersbord dat hier rechts wordt afgebeeld rechtsgeldig, in die zin dat men verplicht naar links moet afslaan?

Het bord wordt duidelijk geactiveerd wanneer bruggen omhoog gaan om een schip te laten passeren. Ik volgde deze richting niet, want ik was gefocust op de omhooggaande bruggen en plaatste mij achter een auto die voor de dichte bareel stond (zie foto). Een groot aantal auto's deden hetzelfde en binnen de kortste keren waren we omringd door een aantal politiemensen en gemeenschapswachten die alle auto's fotografeerden en overigens op een zeer onvriendelijke manier (eufemistisch uitgedrukt) geen uitleg wouden geven, geen verhoor wilden afnemen en bovendien iedereen verplichtten om terug in de auto te gaan zitten.

Is de boete terecht, geen probleem. Is de vermeende "verplichte" rijrichting naar links met het oranje bord "Omlegging" regelmatig om die verplichting te kunnen afdwingen. De wegen staan immers vol met oranje borden "Omleiding" terwijl die weg toch nooit noodzakelijk moet gevolgd worden. Ik vind in de wegcode nergens de optie van een oranje onderbord dat een verplichting inhoudt.

Bovendien kom je na het bord aan de rechterzijde ook nog een kruispunt tegen. Auto's die uit deze straat komen, passeren zeker het bord niet en kunnen zich dan wél voor de bareel plaatsnemen.

Afbeelding
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 apr 2021 11:00

Uw foto's zijn niet zichtbaar.

Meer dan waarschijnlijk blokkeerde u het kruispunt waardoor u het verkeer hinderde. Dat is altijd verboden, daarvoor hoeft er geen verkeersbord te hangen.

Geen idee waarom men u plots zou moeten verhoren

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 19 apr 2021 17:52

Dat is een bord D1e, een blauw gebodsbord.
U was verplicht om naar links af te slaan.

Dit is zodat de rotonde voorafgaand niet geblokkeerd zal worden.
Verkeer dat van rechts komt, blokkeert die rotonde niet.
Daarom ook dat er daar geen bord D1a staat (verplicht rechtdoor).

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 apr 2021 07:10

Is het verkeersbord dat hier rechts wordt afgebeeld rechtsgeldig, in die zin dat men verplicht naar links moet afslaan?
Afbeelding

Het is een absoluut domme keuze van de wegbeheerder om een D1 te plaatsen op een al even blauwe ondergrond
Vierkant dan nog, ipv rond zoals het bord D1 normaal is

Maar ...
Er is geen enkel verbod om een verkeersbord op een ander bord af te beelden
Er is geen enkele reglementering over die achtergrondkleur of vorm

Zolang het verkeersteken zelf de juiste vorm en kleur heeft.
En dat is het geval.


En daar met zelfde afmeting een oranje "omlegging" onder te zetten - iets dat in wegcode niet voorzien is ( F41 , de wegwijzers bij omleiding zijn pijlvormig, en staat daar de richting aangegeven)

Afbeelding

Ik volgde deze richting niet, want ik was gefocust op de omhooggaande bruggen en plaatste mij achter een auto die voor de dichte bareel stond (zie foto).
Als u een PV zou krijgen, stond u aan te schuiven in file ...

Er is geen enkele verplichting een file langs rechts voorbij te rijden, en vervolgens de wegcode te overtreden door niet vanuit de linker rijstrook linksaf te slaan zoals verplicht

Wat de vrachtwagen op foto doet, is een inbreuk
Slaat linksaf vanuit rechter rijstrook.

geen uitleg wouden geven,
Hoeft niet
geen verhoor wilden afnemen
hoeft evenmin, en een "verhoor" zal het zeker niet zijn
en bovendien iedereen verplichtten om terug in de auto te gaan zitten.
Corona ...

Is de vermeende "verplichte" rijrichting naar links met het oranje bord "Omlegging"
Als je daar doorrijdt, is de verplichte rijrichting linksaf ...


Je mag ook het verkeer niet hinderen

Maar dat kan enkel de eerste - en al wie nadien niet verder rijdt- aangewreven worden

File creëren door nodeloos niet verder te rijden, is een overtreding
In file staan wachten, is géén overtreding ongeacht de oorzaak van de file ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”