fietsstrook wegcode

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

fietsstrook wegcode

#1 , 16 apr 2021 20:05

Ik reed vandaag door een dorp en daar hebben ze de fietsstroken (geelachtige kleur) links en rechts van de rijweg zo breed gemaakt dat het resterende wegdeel veel te smal was voor mijn auto. Bovendien is op dat resterende stuk ook nog een middellijn. Gelukkig waren er geen tegenliggers.
Wat is eigenlijk de bedoeling daarvan?
Wat moet men als automobilist doen indien er aan beide kanten fietsen op die stroken rijden? Opstijgen ligt nogal moeilijk......
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 16 apr 2021 20:10

Dat vraag ik me ook af want hebben totaal geen betekenis. Is een suggestie dat het voor fietsers veiliger zou moeten zijn.
Hier hebben ze op sommige rijbanen enkele fietsjes getekend met hier en daar een lijntje lijn inbegrepen 50 cm of zo....totaal onwettig en totaal van geen betekenis.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 16 apr 2021 20:16

Wie in godsnaam bedenkt nu zoiets??

Het is een ILLUSIE dat het veiliger is voor fietsers.
Eerder aanzetten tot gevaarlijk weggedrag...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

polk
Berichten: 437

#4 , 16 apr 2021 20:49

Ik reed vandaag door een dorp en daar hebben ze de fietsstroken (geelachtige kleur) links en rechts van de rijweg zo breed gemaakt dat het resterende wegdeel veel te smal was voor mijn auto. Bovendien is op dat resterende stuk ook nog een middellijn. Gelukkig waren er geen tegenliggers.
Wat is eigenlijk de bedoeling daarvan?
Dat heet een fietssuggestiestrook. De naam verwijst naar de bedoeling ervan ... Men hoopt o.a. dat zulke stroken ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid matigen. Ze worden niet vermeld in het verkeersreglement, dus ze hebben geen juridische betekenis. Je mag er als automobilist dus gewoon over rijden - moet zelfs, je moet immers zo rechts mogelijk rijden:

Art 9 Verkeersreglement: Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven.
Wat moet men als automobilist doen indien er aan beide kanten fietsen op die stroken rijden? Opstijgen ligt nogal moeilijk......
Gewoon de fietsers die in jouw rijrichting rijden inhalen op een veilig moment - als de tegenliggers gepasseerd zijn?

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 16 apr 2021 21:44

"Gewoon de fietsers die in jouw rijrichting rijden inhalen op een veilig moment - als de tegenliggers gepasseerd zijn?"

Wel dat was onmogelijk. Het was een zone 30. Ik reed dertig maar de fietsers reden me rechts voorbij en op hetzelfde moment kwam er een rij fietsers uit tegengestelde richting. Er was simpelweg geen plaats over voor mij en mijn auto.
Ik ben dus moeten stoppen en de fietsers die mij tegemoet reden waren kwaad omdat ik hun weg versperde.
Dus fietsers aan A kant vonden dat ik fietsers langs B kant moest omverrijden om plaats voor hen te maken.

Van die overmaatse fietsstroken in mannekeskleuren komen gegarandeerd vodden van.
Het wordt gekker en gekker..
België wordt meer en meer één groot lunapark volgestouwd met verkeersborden en wegaanduidingen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

polk
Berichten: 437

#6 , 16 apr 2021 22:39

"Gewoon de fietsers die in jouw rijrichting rijden inhalen op een veilig moment - als de tegenliggers gepasseerd zijn?"

Wel dat was onmogelijk. Het was een zone 30. Ik reed dertig maar de fietsers reden me rechts voorbij en op hetzelfde moment kwam er een rij fietsers uit tegengestelde richting. Er was simpelweg geen plaats over voor mij en mijn auto.
Ik ben dus moeten stoppen en de fietsers die mij tegemoet reden waren kwaad omdat ik hun weg versperde.
Dus fietsers aan A kant vonden dat ik fietsers langs B kant moest omverrijden om plaats voor hen te maken.

Van die overmaatse fietsstroken in mannekeskleuren komen gegarandeerd vodden van.
Het wordt gekker en gekker..
België wordt meer en meer één groot lunapark volgestouwd met verkeersborden en wegaanduidingen.
Dan maakten die fietsers die u voorbijstaken twee overtredingen: een snelheidsovertreding en rechts inhalen.

Best zelf zo rechts mogelijk rijden dus, dan kan men u ook niet rechts inhalen en vermijdt u in zulke situaties terecht te komen.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 16 apr 2021 22:54

Toevallig Kessel? Daar is net een nieuwe fietssuggestiestrook aangelegd en dat is echt een ramp.

Inderdaad zelf rechts rijden over de fietssuggestiestrook, niet alleen omdat de wegcode u dat verplicht, maar ook zodat u dan niet door fietsers rechts ingehaald kan worden.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 17 apr 2021 00:37

Het nut ontgaat me volledig.
De fietsers hebben geen echte strook want de auto's mogen er op rijden.
Het enige waar dit toe kan leiden is dat fietsers zichzelf in gevaar gaan brengen.

Ze kunnen evengoed heel de rijbaan geel schilderen.
Zou goede nachtelijke bezigheid zijn voor studentikoze grap.

Het was ergens op het grondgebied van Berlaar.
Nu gelezen dat de kladschilders ook in Kessel hun gang zijn gegaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 17 apr 2021 09:51

Ik reed vandaag door een dorp en daar hebben ze de fietsstroken (geelachtige kleur) links en rechts van de rijweg zo breed gemaakt dat het resterende wegdeel veel te smal was voor mijn auto.
Je moet verplicht
1) zo rechts mogelijk rijden op de rijbaan
2) de rijstroken in acht nemen

Dus altijd op de gele stroken rijden

Bovendien is op dat resterende stuk ook nog een middellijn. Gelukkig waren er geen tegenliggers.
Tijd geleden een kwiet tegengekomen die geen mm op die oker strook wou rijden en daar bijna een frontale aanrijding voor over had

Dit verkeers"beleid" mààkt slachtoffers ipv ze te voorkomen

Wat is eigenlijk de bedoeling daarvan?
Fietssuggestiestrook
Niet voorzien in wegcode

Geeft aan waar er fietsers zouden kunnen rijden ...
Alsof wegcode dat al niet doet : ook zo rechts mogelijk !

Geeft aan waar fietsers zouden moeten rijden
Wat wegcode al doet

Fietssuggestiestrook wil dus aanwijzingen geven aan de weggebruikers
Maar is niet wettelijk voorzien
Bijgevolg is ze verboden ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 6/852-art1

Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 17 apr 2021 09:54

Ik reed dertig maar de fietsers reden me rechts voorbij
Als fietsers je rechts kunnen inhalen rij je duidelijk onvoldoende rechts ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 17 apr 2021 09:58

Dus altijd op de gele stroken rijden
Maar niet in Brussels gewest hé

Daar zijn die gele dingen de fietspaden :!:
(worden rood aan een kruispunt)

Kwestie van nog wat meer verwarring in het nationale verkeersbeeld te scheppen.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 17 apr 2021 11:59

1. Er zal iemand iets moeten kunnen aan verdienen zeker.
2. Het enige wat die kladschilderij doet is verwarring scheppen en mensenlevens in gevaar brengen (behalve 1 - geld naar ons kent ons).).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Schaevertje
Berichten: 68

#13 , 17 apr 2021 22:47

In Kessel kan ik mij al het volgende inbeelden: 3 fietsers naast elkaar op die strook en niet willen wijken omdat ze denken dat ze een lekker breed fietspad voor hun hebben...

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 18 apr 2021 13:14

In Kessel kan ik mij al het volgende inbeelden: 3 fietsers naast elkaar op die strook en niet willen wijken omdat ze denken dat ze een lekker breed fietspad voor hun hebben...
Juist. De fietsers worden aangemoedigd om zichzelf in gevaar te brengen.
Het middel mist zijn doel volledig, erger: schept bijkomend gevaar en verwarring wegens niet gereglementeerd in de wegcode.

Welke indruk moeten buitenlanders nu van Vlaanderen krijgen?
Een wetsinitiatief om dit te verbieden lijkt me dringend. Nu doet ieder boerendorp eender wat.
Ook een wet op maximale toegestane dichtheid van verkeerstekens.
Ook uniformiteit van de plaats waar die tekens mogen aangebracht worden, niet zoals nu:
in de lucht, op de grond en op alle plaatsen.
Nu staat Vlaanderen vol met de meest ondenkbare, potsierlijke toestanden. Men heeft een bijrijder nodig om nota te nemen van de diarree aan verkeerstekens.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 apr 2021 08:51

Op een fietssuggestiestrook mag je zelfs parkeren...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”