Parkeren op invalideplaats

Mouche 49
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeren op invalideplaats

#1 , 15 apr 2021 19:52

Ben zelf in het bezit van een invalidekaart en voor mijn deur is een invalide plaats, mijn buurvrouw heeft ook een invalidekaart met als gevolg dat haar man die kaart altijd gebruikt en zich op die plaats zet. (terwijl hij een garage heeft) Ik moet dan op het voetpad parkeren als ik boodschappen doe en moet dikwijls twee straten verder gaan parkeren terwijl ik slecht te been ben. Ook heb ik al tweemaal een boete gekregen omdat ik op een woonerf in overtreding stond. Zelf durf ik niet te veel zeggen (burenruzie) maar het is wel ergerlijk. Wat kan ik er aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 15 apr 2021 20:06

Een invalide parkeerplaats is niet persoonlijk en mag door andere invaliden gebruikt worden. U kan best aan de stad een bijkomende parkeerplaats aanvragen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 apr 2021 07:34

mijn buurvrouw heeft ook een invalidekaart met als gevolg dat haar man die kaart altijd gebruikt en zich op die plaats zet.
Als de rechthebbende er niet bij is, is dat een overtreding ... ook met parkeerkaart voor gehandicapten die dan zelfs ingetrokken kan worden

Vaststelling van dergelijke inbreuk voor de deur ve gehandicapte is wel problematisch ...

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2021 11:52

Vraag een bijkomende plaats aan de gemeente. Een parkeerplaats op openbaar domein mag door iedereen gebruikt worden, of die nu voor uw deur ligt of niet, dat doet er niet toe...

Mouche 49
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2021 13:13

Ja dat weet ik wel, maar niet door iemand die zelf geen kaart heeft, alleen door een invalide. Er zijn hier op 100 m al twee invalide plaatsen, ik denk niet dat ze er nog eentje gaan bij leggen.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 16 apr 2021 14:52

Het blijft wel systematisch misbruik wat uw buurman doet. Een extra parkeerplaats aanvragen (zonder garantie dat die er komt) zou toegeven aan dat misbruik zijn, en daar zijn die parkeerplaatsen niet voor bedoeld.
Als u er de buurman zelf niet op wil aanspreken, dan eventueel de wijkagent of burenbemiddeling inschakelen.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2021 14:54

Stel dat de gemeente nog bereid om voor jou regelmatig te komen controleren: veel fout gaan ze niet kunnen vaststellen.

De wagen van de buren is correct geparkeerd met een geldige kaart, en de buurvrouw die hier recht op heeft is thuis in de omgeving van die plaats.

Niemand gaat zich bezighouden met onderzoeken of de man net terug is van een boodschap, waar de vrouw niet bij was.

dako
Berichten: 333

#8 , 16 apr 2021 15:10

Feit dat buren een garage hebben of niet maakt hierin niets uit, openbaar mag iedereen zoals aangehaald parkeren.

Ik heb een gelijkaardig vragen ook ooit gesteld aan de politie omdat "als bestuuder of passagier" nogal onduidelijk is. Mag een (voor de duidelijkheid niet gehandicapte) persoon de wagen parkeren op een gehandicapteplaats zodat deze later vlot voor de gehandicapte te bereiken is? Hierop werd geen sluitend antwoord gegeven, maar in principe niet tenzij de gehandicapte onmiddellijk als bestuurder/passagier van de wagen gebruik zou maken.

Parkeren op gehandicaptenplaats , hulpbehoevende vb binnen in rusthuis gaan halen en 10 min later vertrekken zou volgens hen in principe niet mogen. Onmiddellijk instappen als deze buiten staat te wachten wel.

Op de vergelijkbare vraag "persoon X heeft geen wagen maar doet bootschappen voor gehandycapte persoon Y met zijn wagen. Mag hij hiermee vertrekken (niet gehandicapt en vertrek van gehandicaptenplaats) en mag hij wagen terug op gehandicaptenplaats parkeren voor gebruik later door persoon Y" kreeg ik ook geen sluitend antwoord.

Deze situatie lijkt mij ook niet zwart-wit. Wat als partner van buurvrouw daar parkeert omdat de buurvrouw later op de dag zelf met die wagen weg wil? Moet partner dan letterlijk 100den meter verder parkeren waardoor haar wagen niet bereikbaar is voor de gehandicapte persoon?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 16 apr 2021 17:59

Mag een (voor de duidelijkheid niet gehandicapte) persoon de wagen parkeren op een gehandicapteplaats zodat deze later vlot voor de gehandicapte te bereiken is?
Neen.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 3-art27bis

Artikel 27bis. Parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap

De parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°c) zijn voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door de personen met een handicap die houder zijn van de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3. of van het door artikel 27.4.1. hiermee gelijkgestelde document.v


Als de rechthebbende zelf rijdt kan dat.

Als iemand anders met die auto rijdt (zonder dat de rechthebbende er bij is) mag dat niet.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 888-art1-9

Artikel 5

De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.


Onmiddellijk instappen als deze buiten staat te wachten wel.
Dan wordt er niet geparkeerd maar staat men stil ...
Op de vergelijkbare vraag "persoon X heeft geen wagen maar doet bootschappen voor gehandycapte persoon Y met zijn wagen. Mag hij hiermee vertrekken (niet gehandicapt en vertrek van gehandicaptenplaats)
We gaan er van uit dat die voordien reglementair geparkeerd stond, dus dat mag.
en mag hij wagen terug op gehandicaptenplaats parkeren voor gebruik later door persoon Y" kreeg ik ook geen sluitend antwoord.
Neen ...

Wat als partner van buurvrouw daar parkeert omdat de buurvrouw later op de dag zelf met die wagen weg wil?
Niet toegelaten

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”