PV met verzachtende omstandigheden

faustino
Topic Starter
Berichten: 9

PV met verzachtende omstandigheden

#1 , 03 dec 2008 23:55

Ik heb een pv ontvangen voor een verkeersovertreding die ik wel degelijk begaan heb maar voor dewelke ik wel verzachtende omstandigheden die in mijn voordeel pleiten kan inbrengen.
Op de bijgevoegde vragenlijst is hier onder punt 5 'Bent u van oordeel dat bepaalde factoren in uw voordeel pleiten' ruimte voor voorzien.

Mijn vraag:
- Indien ik dit antwoordformulier terugzend met opgave van de verzachtende omstandigheden die in mijn voordeel pleiten en dus het bedrag van de onmiddellijke inning (punt 4) niet aanvaard betekent dit dan dat er AUTOMATISCH een dagvaarding voor de politierechtbank volgt?
- Of krijg ik eerst melding dat de verzachtende omstandigheden al dan niet worden aanvaard?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 04 dec 2008 08:34

Ald je een minnellijke schikking niet aanvaard word die in de meeste (99%) van de gevallen naar de politierechtbank verwezen. Het betreft hier volgens mij een zuiver administratieve dienst die geen oordeel velt, maar gewoon vaststelt dat de boete niet betaalt word. Ik denk zelfs dat je geen bericht krijgt tenzij om voor de PR te verschijnen.

surferwest
Berichten: 1

#3 , 23 feb 2012 23:18

ik heb eenzelfde vraag. Hoe ik het hier lees, lijkt het dat je onmiddellijk doorverwezen wordt naar de politierechtbank als je de boete niet betaalt en je aangeeft dat je de onmiddellijke inning niet aanvaard en bepaalde factoren in uw voordeel pleiten.
In het onderwerp op deze pagina http://www.juridischforum.be/forum/view ... jke+inning lees ik echter:
U heeft nu een voorstel tot het betalen van een onmiddellijke inning ontvangen ten bedrage van 50 EUR. Betaalt U die niet, zult U een herinnering krijgen. Betaalt U nog steeds niet, wordt het dossier overgemaakt aan het parket. Dat zal U vervolgens naar alle waarschijnlijkheid een minnelijke schikking voorstellen ten bedrage van 60 EUR. Betaalt U die wederom niet, dan zal het parket normaal gezien vervolging instellen tegen U, dus U voor de rechtbank dagen.

Een rechter moet dan oordelen of U de wet, in casu het verkeersreglement overtreden hebt. Tenzij U de rechter kunt overtuigen dat U wel degelijk daar die snelheid mocht rijden die U reed, zal hij U veroordelen, wellicht tot een boete van 55 EUR (het minimum), en daarenboven zult U nog de gerechtskosten moeten betalen van ongeveer 50 EUR, en uw eventuele advocaat tenzij uw rechtsbijstandverzekering die laatste twee op zich neemt.
Iemand ervaring wat er in de praktijk nu gebeurt?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 feb 2012 11:47

De herinnering is ivm het al of niet betalen. Deze wordt gestuurd door de organisatie verantwoordelijk voor verzending.
En welke verzachtende omstandigheden dacht u te kunnen inroepen????
Art 70 sw?

werner1
Berichten: 110

#5 , 25 feb 2012 12:54

Er zijn verschillende mogelijkheden van afhandeling afhankelijk van de aard van de inbreuk.

Is het een proces-verbaal "onmiddellijke inning" dan staat onderaan in het proces-verbaal het bedrag van de boete en krijg je later een overschrijving tot betaling. Ga je akkoord met de overtreding dan betaal je via de overschrijving en is de kous af.
Ga je niet akkoord met de overtreding dan kan je je grieven neerschrijven op het antwoordformulier, de politiedienst maakt dan het dossier over naar het politieparket als niet betaald.
Aanvaardt het politieparket je grieven dan is er geen vervolging, aanvaardt ze deze niet dan zal deze je een minnelijke schikking toesturen, zijnde het bedrag van de aanvankelijke boete vermeerdert met 10€.
Betaal je deze niet dan zal je worden gedagvaard voor het politieparket.

Is het een proces-verbaal (voor bepaalde inbreuken) dan staat er geen bedrag in het proces-verbaal.
Je vilt het antwoordformulier in, al dan niet akkoord.
Politiedienst maakt het dossier over aan het politieparket,zij beslist of je grieven al dan niet worden aanvaard.

Is het een vaststelling waarbij een minnellijke schikking van toepassing is dan zal je later vernemen hoeveel de boete bedraagt.
Betaal je deze niet dan zal je gedagvaard worden voor de politierechtbank.

Is het een vaststelling waarbij geen minnelijke schikking van toepassing is, zal je onmiddellijk gedagvaard worden voor de politierechtbank.

Dus alles hangt af welke de aard van de overtreding is en of het een onmiddellijke inning of proces-verbaal betreft.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”