Stilstaan...

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Stilstaan...

#1 , 13 apr 2021 23:41

Wel vandaag stond ik (zie rood kader foto) hier dus stil om te laden. Mooi tegen rechter rijrand, rechter richtingaanwijzer aan...
Komt er een combi aan, vragen ze waarom ik daar sta. Om te laden en lossen antwoordde ik. Agent vraagt mijn papieren en maakt foto's er van. Ze zegt "u mag hier niet staan". Ze vragen mij vervolgens om mijn voertuig te verplaatsen wat ik ook onmiddellijk doe.
Aangezien er foto's van mijn documenten genomen zijn verwacht ik dus een PV

Echter weet ik nu niet op welk artikel ze een PV gaan opstellen dus een beetje in blijde verwachting :P

Afbeelding

Ik zie in de wegcode maar een ding dat mij twijfel geeft
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

2° op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

3° op de overwegen;

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

6° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is;

7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;

9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Kunnen ze mij iets maken op punt 7? Ik twijfel of in dit geval sprake is van een kruispunt. Ik stond met mijn voorwielen net op de haaientanden.
Ook "op minder dan 5m van de verlenging van..... weet ik niet zeker of dit hier ook het geval is?

Stel dat bovenstaande in de PV gaat vermeldt worden en ik effectief op dit vlak een overtreding begaan heb, dan betaal ik zonder zever.
Maar buiten dit, zie ik geen overtreding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 apr 2021 00:34

Dit is volgens de definitie inderdaad een kruispunt (zie wegcode 2.9).

Volgens 7.7 en mogelijks ook 7.10 (hangt van de hoogte van wagen én verkeersbord af) was u dus strafbaar.
Maar zelfs al zou u niet strafbaar zijn, volgens 4.4 moet u zich sowieso verplaatsen als u dat gevraagd wordt.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 14 apr 2021 07:19

De haaientanden zijn nagenoeg de verlenging van ... Er op staan maakt dat u wss op minder dan 1 meter van het kruispunt stond. U stond in overtreding met het door uzelf aangehaalde artikel

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 apr 2021 07:46

24.7°
Minder dan 5m van de verlenging vd dwarsrijbaan ...

pho450
Berichten: 192

#5 , 14 apr 2021 09:49

Ik vraag me wel af wat de functie van het E1 (verboden te parkeren) verkeersbord op de foto is. Door voor een E1 en niet voor een E3 te kiezen, insinueert dit enigzins dat stilstaan wel zou mogen.

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#6 , 14 apr 2021 13:02

Streetview link
https://www.google.be/maps/place/Albert ... d4.6687571
Ik vraag me wel af wat de functie van het E1 (verboden te parkeren) verkeersbord op de foto is. Door voor een E1 en niet voor een E3 te kiezen, insinueert dit enigzins dat stilstaan wel zou mogen.
Inderdaad. En dat bord wordt ook niet herhaald voorbij de haaientanden. Als je 5m afstand moet bewaren van een kruispunt om daar stil te staan zou je al op het zebrapad moeten gaan staan, wat ook niet mag. Dus stilstaan zou op dat punt eigenlijk gewoon niet mogen en er zou dus een bord E3 moeten staan logisch gezien. Maar wat is nog logisch in dit land...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 14 apr 2021 15:36

Ik vraag me wel af wat de functie van het E1 (verboden te parkeren) verkeersbord op de foto is. Door voor een E1 en niet voor een E3 te kiezen, insinueert dit enigzins dat stilstaan wel zou mogen.
Plaatsing van E1 of E3 is hier zelfs verboden ...

Màg wettelijk niet geplaatst worden waar al een stilstaan- of parkeerverbod geldt tgv de parkeerregels:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

Art 11.1

4° De verkeersborden E1 en E3 mogen niet gebruikt worden om een verbod te bevestigen dat vermeld is in de artikelen 24 en 25 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#8 , 14 apr 2021 22:40

Ik vraag me wel af wat de functie van het E1 (verboden te parkeren) verkeersbord op de foto is. Door voor een E1 en niet voor een E3 te kiezen, insinueert dit enigzins dat stilstaan wel zou mogen.
Plaatsing van E1 of E3 is hier zelfs verboden ...

Màg wettelijk niet geplaatst worden waar al een stilstaan- of parkeerverbod geldt tgv de parkeerregels:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

Art 11.1

4° De verkeersborden E1 en E3 mogen niet gebruikt worden om een verbod te bevestigen dat vermeld is in de artikelen 24 en 25 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Denk je dat dat bord in dit geval in mijn voordeel kan spelen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 15 apr 2021 14:55

Neen ...

Enige die kan vinden dat je daardoor inderdaad misleid had kunnen worden is uiteindelijk de politierechter.

Maar als die daar niet in meegaat kost het je véél méér dan de onmiddellijke inning nu ...

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 apr 2021 08:54

24.7°
Minder dan 5m van de verlenging vd dwarsrijbaan ...
Jep. In mensentaal wilt dit zeggen: op minder dan vijf meter afstand van de hoek van het kruispunt stilstaan of parkeren. Beide mogen niet. Laden en lossen valt onder stilstaan.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 apr 2021 08:56

Ik vraag me wel af wat de functie van het E1 (verboden te parkeren) verkeersbord op de foto is. Door voor een E1 en niet voor een E3 te kiezen, insinueert dit enigzins dat stilstaan wel zou mogen.
Plaatsing van E1 of E3 is hier zelfs verboden ...

Màg wettelijk niet geplaatst worden waar al een stilstaan- of parkeerverbod geldt tgv de parkeerregels:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

Art 11.1

4° De verkeersborden E1 en E3 mogen niet gebruikt worden om een verbod te bevestigen dat vermeld is in de artikelen 24 en 25 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Klopt ook. Weer een totaal overbodig verkeersbord, gezien er sowieso niet geparkeerd mag worden (oversteekplaats voor voetgangers, nabijheid van het kruispunt...) Of ze daar moeilijk over gaan doen op de politierechtbank in geval van verweer, betwijfel ik. Als je alle overbodige verkeersborden in België moest weghalen, dan was je een half jaar bezig denk ik.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”