Is gasboete geldig ? Brief pas 92 dagen na vaststelling ontvangen

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

Is gasboete geldig ? Brief pas 92 dagen na vaststelling ontvangen

#1 , 13 apr 2021 12:45

Hallo,

Ik ontving een brief voor een gasboete "Stilstaan en Parkeren". De brief bevat een overschrijvingsformulier en het verzoek binnen de 30 dagen te betalen.

Ik ontving deze brief pas 92 dagen na de vaststelling. Het was ook de eerste maal dat ik van de gasboete iets vernam. Voordien geen andere briefwisseling ontvangen.

Daarom mijn vraag: is deze gasboete geldig ? Op basis van onderstaande bepaling niet.

Kan iemand daarover uitsluitsel geven ?

Mvg

""
Gas stilstaan en parkeren
Voor stilstaan en parkeren geldt een licht afwijkende procedure. In dat geval moet de sanctionerend ambtenaar een gewone brief sturen aan de overtreder Dat moet binnen de 15 dagen na ontvangst van de vaststelling. De brief moet de feiten, de begane inbreuk en het bedrag van de boete vermelden.
Vanaf de datum van de kennisgeving heb je 30 dagen de tijd om je verweer in te dienen. Dit verweer kan per gewone brief.
""

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 apr 2021 13:41

De termijn waarnaar u verwijst, is de termijn waarbinnen de GAS ambtenaar u op de hoogte moet brengen van de inbreuk, nadat de ambtenaar daarvan zelf de vaststelling ontving

Dit heeft dus geen enkel verband meer met de datum van de vaststellingen op zich :!:

Dit is al jàren 1 van de zware kritiekpunten op de GAS-wet.


Is het een eerste melding, of is het al een herinnering ?


U hebt normaal 30 dagen om een verweer in te dienen tegen een GAS-PV
En dat kan zonder verhoging van de "boete" of andere zwaardere sanctie


U kan in uw verweer schrijven

-dat u niet akkoord gaat met de zeer lange termijn van 3 maanden waarin u het GAS-PV ontvangt na de vaststelling van een vermeende, banale inbreuk.

-dat u zich afvraagt waar en waarom die vaststelling zolang ergens is blijven liggen

- dat een periode van 3 maanden tussen vaststelling en eerste melding van een vermeende inbreuk aan u, uw mogelijkheid tot zinvolle verdediging zeer sterk ondermijnt

- dat u vraagt dat de sanctionerende ambtenaar aantoont dat de vaststellingen effectief minder dan 15 dagen voor de melding aan u, ontvangen werden door de GAS-ambtenaar, zoals de wet voorschrijft


Stuur dat redelijk laat in , maar zeker binnen de verweerperiode
Aangezien dat meestal per email mag:
Zet uzelf in BCC
Gooi de burgemeester van betrokken gemeente + korpschef politie mee in CC

Zo hebben ze daar ook wat extra bezigheid :mrgreen:
En merken ze dat hun burgers niet akkoord gaan met dergelijke absurd lange termijnen tussen vaststelling & melding aan de "overtreder"

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 13 apr 2021 13:57

Het PV is 5 dagen na de vaststelling opgemaakt en naar de sanctionerende ambtenaar gestuurd. Pas nu na 92 dagen krijg ik de eerste melding welke ook dadelijk een betalingsaanmaning is.

Kwestie is natuurlijk uit te vissen/aan te tonen waar het 3 maanden is blijven zitten.

Ik neem de aangehaalde punten mee op in mijn verweer,

Mvg.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 apr 2021 15:19

Het PV is 5 dagen na de vaststelling opgemaakt en naar de sanctionerende ambtenaar gestuurd.
Staan er data bij waardoor u ook de datum van doorsturen naar de GAS-ambtenaar weet ?

Versturen is natuurlijk nog niet ontvangen ...
Maar 92 -5 -(max)15 = 72 dagen dat dit ergens in Limbo zweeft ... is niet normaal

GAS-wetgeving -zeker inzake verkeersinbreuken- hangt met haken & ogen aan elkaar.

Kwestie is natuurlijk uit te vissen/aan te tonen waar het 3 maanden is blijven zitten
Dat is eigenlijk niet aan u
GAS-ambtenaar dient de procedure te volgen
Vraag hen te bewijzen dat ze dat ook deden

Maar zal waar ze dat niet doen, wel proberen de "overtreder" te laten betalen ...

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#5 , 15 apr 2021 13:02

In de brief staat dat het PV op 5/1 opgesteld is met als bestemmeling de Sanctionered ambtenaar GAS. Er staat niet in wanneer het PV effectief naar de ambtenaar verstuurd is ook niet wanneer de ambtenaar het ontvangen heeft en wanneer de ambtenaar het geopend/gelezen heeft.

Ik zal mijn verweer dus moeten baseren op de hierboven voorgestelde elementen, harde datums heb ik zelf niet,

Mvg

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 apr 2021 14:47

Er staat niet in wanneer het PV effectief naar de ambtenaar verstuurd is ook niet wanneer de ambtenaar het ontvangen heeft ...
Net dat is wat je moet hebben om zelfs maar te kunnen nakijken of de GAS boete tijdig gemeld werd aan jou

Maar manier waarop overheden er mee om gaan, welke data ze doorgeven aan de vermeende overtreder, is net gemaakt om te zorgen dat je dat niet kan zien.

chesini
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 15 apr 2021 20:02

Ik vrees dat overschrijding echter geen reden is tot nietig worden of kwijtschelden. De wet bij rechtstreekse PV's van de politie zelf zegt: """Indien de termijn van 14 dagen niet wordt nageleefd betekent dit spijtig genoeg niet dat er met het proces-verbaal geen rekening meer zal gehouden worden, of dat het proces-verbaal nietig is geworden. Het proces-verbaal blijft geldig, maar verliest zijn bijzondere bewijswaarde tot bewijs van het tegendeel. """

Als men voor GAS-boetes dezelfde logica hanteert impliceert dit dat ondanks de overschrijding van alle termijnen je praktisch gezien nog steeds zal moeten aantonen dat de vermeende overtreding niet is gebeurd. Je moet bvb aantonen dat je voertuig op die bepaalde datum en uur niet op die plaats geparkeerd kon staan. Dan wordt het uw woord en bewijsmateriaal tegen het PV van de politie. De rechter beslist.

De termijnen lijken maw louter een formaliteit te zijn.

Ik wacht af wat ze gaan antwoorden maar ik kan het antwoord al voorspellen. Ik denk dat ik een verwijzing zal krijgen naar Wegverkeerswet. Art. 62, 8ste lid van de Wegverkeerwet met de opties zijnde hetzij te betalen hetzij in beroep te gaan met het nodige zwaarwegend tegenbewijs. Een kwijtschelding zonder een tegenbewijs lijkt mij een mirakel,

Mvg.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”