Boetebedrag at random?

geert808
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Antwerpen

Boetebedrag at random?

#1 , 19 nov 2008 21:02

Heb net boete gekregen omdat mijn wagen, ik citeer:
"Betrokkene parkeerde zijn voertuig met het achterste gedeelte - 1 m op de oversteekplaats voor voetgangers."

Bij ons voor de deur nota bene, tijdens een zaterdagnacht (we wonen hier buiten het dorp en er komt hier amper een voetganger langs.

Ik was volgens hen in overtreding van "KB 01.12.1975 + KB 30.09.2005 Art. 24.al.1.4 juncto + 2.19.3de deel overtreding 2e graad".

Ze stellen een betaling voor van 100(!!) Euro voor een, echt waar, debiele parkeerovertreding!! Niet te doen, 't is crisis en ze zijn geld aan het ophalen.

Vraag: Wie bepaalt dat dit 100 Euro moet zijn? Is dat niet wat overdreven voor een parkeerboete? Zo erg zal het toch niet geweest zijn want hadden ze dan mijn wagen niet moeten wegslepen?

Als je moest weten wat ik tijdens de week allemaal op de baan tegenkom...en dan komt Jan lul met de pet die...., enfin... :evil: :evil:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 19 nov 2008 23:52

Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
dit is een overtreding tweede graad zie hier 19°
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)

Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro


De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.
je bent er dus goedkoop vanaf gekomen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

geert808
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Antwerpen

#3 , 21 nov 2008 22:00

Dat stond idd ook op het pv, maar het is er gewoon over.
Ze kunnen hier het ganse dorp wel opschrijven want je mag ook niet binnen 5 meter afstand van het zebrapad parkeren.

Je reinste treiterij noem ik dit. En dat ze daarvoor tijdens een zaterdagnacht(!) stoppen maakt wel duidelijk dat ze bepaalde boetequota moeten halen (je ziet wie de crisis weer moet betalen hein!).

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 22 nov 2008 04:03

Je hebt gewoon pech gehad, en je hebt natuurlijk ook wel gedeeltelijk gelijk hoor. Ik ken plaatsen waar de mensen gewoon hun auto op het voetpad parkeren en de politie zelfs na het telefonisch doormelden van dit feit door burgers, de ploitie hoogstens na aandringen even langs komt om de mensen te vragen hun wagen van het voetpad te verwijderen. Er word nooit een PV opgesteld. Waarschijnlijk volgens de richtlijnen van het gedoogbeleid van burgemeester Janssens.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 23 nov 2008 10:54

Niks gelijk en niks overdreven. Je zal als voetganger 's nachts maar op die plaats moeten oversteken. Het is niet omdat jan en pier en ... niet beboet worden voor een fout die in uw ogen erger is, dat jij geen fout begaat. Je stond volgens je PV n.b. OP het zebrapad geparkeerd... om toch maar geen halve meter verder te hoeven stappen, zet je dus het leven van andere weggebruikers op het spel. En dan hier komen zagen, da's durven hoor. Als je net als ik ouder van een overleden kind bent, moet je toch wel heel erg vaak op je tong bijten om 'het' niet te zeggen hoor.

geert808
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Antwerpen

#6 , 23 nov 2008 15:03

Niks gelijk en niks overdreven. Je stond volgens je PV n.b. OP het zebrapad geparkeerd... om toch maar geen halve meter verder te hoeven stappen, zet je dus het leven van andere weggebruikers op het spel.
Jij bent een van de harde lijn in de zin van "de wet is de wet zeker"?
Volgens de letter van de wet ben ik inderdaad verkeerd, maar dat is iedereen die binnen een straal van 5m van een zebrapad geparkeerd staat. Maar die schrijven ze ook niet op, kwestie van het een beetje menselijk te houden.
Daarnaast ken je de plaats van "misdrijf" ook niet dus kun je er geen oordeel over vellen.

Weet JIJ trouwens wel dat je beboet kan worden als je x (<15?) aantal meter naast een zebrapad oversteekt? Hoe zou je het vinden als je daar een boete voor zou krijgen? Hangt een beetje af v/d omstandigheden, nietwaar? :wink:

Er is (en was) ruim open zicht voor de voetgangers op dit kruispunt. En ik ben oud genoeg om te kunnen zien of mijn wagen al dan niet gevaarlijk geparkeerd staat en dat was hier zeker niet het geval.

't Is gewoon een van die "pech" boetes die elke weggebruiker (voertuigbestuurder) sowieso wel eens krijgt.
Volgens mij liggen hun prioriteiten soms toch wel een beetje vreemd... :shock:

Wat er gebeurd is met je kind wens ik niemand toe maar dat heeft met dit geval niets te maken.

Wil ik nog even vermelden dat hier 's morgens, wegens nabijheid school, de een na de andere op/voor opritten staan geparkeerd en dikwijls nog in de verkeerde rijrichting ook, vaak ook volledig op de zebrapaden. Wegens overlast hebben we dit al ettelijke keren gemeld zonder resultaat. Misschien hebben ze die bewuste zaterdagnacht mijn klacht wel uit de kast gehaald... :roll:

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 23 nov 2008 16:28

Niks gelijk en niks overdreven. Je stond volgens je PV n.b. OP het zebrapad geparkeerd... om toch maar geen halve meter verder te hoeven stappen, zet je dus het leven van andere weggebruikers op het spel.
Jij bent een van de harde lijn in de zin van "de wet is de wet zeker"?
Volgens de letter van de wet ben ik inderdaad verkeerd,
Weet JIJ trouwens wel dat je beboet kan worden als je x (<15?) aantal meter naast een zebrapad oversteekt?
idd, de wet is de wet
en alvorens achterpoortjes te zoeken in de bestaande wet zou je hem beter eens leren

dan zou je weten dat het 30 mtr is

ik volg 80% van de tijd de wegcode 100 %
en de andere 20 % volg ik de wegcode 90%

moest iedereen dat doen, zou het al een pak veiliger zijn
dan kan je erop rekenen dat je weet wat de ander van plan is
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 23 nov 2008 18:47

....dan zou je weten dat het 30 mtr is
Mij staat voor (zonder dat ik dat opgezocht heb) 15m., tenzij dat dat onlangs gewijzigd is. En als het 30m. is, wel dan vind ik dat volledig onaanvaardbaar en is het weer een van die wetten waar geen zinnig mens zich aan houd. Heb jij al eens gezien wat 30m. is ?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 23 nov 2008 20:00

Mij staat voor (zonder dat ik dat opgezocht heb) 15m., tenzij dat dat onlangs gewijzigd is.
art 42.4.1. De voetgangers moeten de rijbaan haaks op haar aslijn oversteken; zij mogen er, zonder dat het nodig is, noch slenteren, noch blijven staan.

Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.
ik geloof dat dit de laatste keer gewijzigd werd in 1976
onlangs kan je dit niet noemen hé

als de wetmaker het veiliger acht van 30 mtr te zeggen hebben we ons daaraan te houden

net zoals de wetgever het veiliger acht dat we overal in vlaanderen nog 50/70 km/u zouden rijden met de auto

als je niet akkoord bent hiermee kan je steeds een wetsvoorstel indienen om dit te veranderen ;)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

geert808
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: Antwerpen

#10 , 23 nov 2008 20:05

idd, de wet is de wet
en alvorens achterpoortjes te zoeken in de bestaande wet zou je hem beter eens leren dan zou je weten dat het 30 mtr is
Ahum, mijn vraagteken "<15?" had je zeker niet gezien? :roll:
En als je goed gelezen had dan zou je gemerkt hebben dat ik geen achterpoortjes zoek maar gewoon mijn beklag doe.
ik volg 80% van de tijd de wegcode 100 % en de andere 20 % volg ik de wegcode 90%
Je volgt de wet of je volgt hem niet: "20 % volg ik de wegcode 90%" is dus lariekoek (tenzij je op een overgecompliceerde manier wilt zeggen dat je de wegcode 98% volgt).
moest iedereen dat doen, zou het al een pak veiliger zijn
dan kan je erop rekenen dat je weet wat de ander van plan is
Vind je 80-100% en 20-90% dan de referentie waar iedereen naar moet streven? :oops:
"dan kan je erop rekenen dat je weet wat de ander van plan is" -> Erop rekenen? En als je die 2% (die het niet volgt dan tegen het lijf loopt (rijdt)?

En tussen haakjes, wanneer ben jij voor de laatste keer 30 meter rondgelopen om op een zebrapad te kunnen oversteken? (zonder te liegen!)
Laatst gewijzigd door geert808 op 23 nov 2008 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

dieke
Berichten: 1299

#11 , 23 nov 2008 20:15

geert8080: ja, ik ben zo iemand die zegt 'wet is wet'. En hoe ik het zou vinden als ik voor een overtreding een boete zou krijgen, dat kan jij niet weten en daarover hoef jij dus geen veronderstellingen te doen. Maar laat ons stellen dat ik niet zeg dat het mij nooit zou kunnen overkomen, maar dat ik er in ieder geval niet over zou komen zeuren. Toeval wil dat ik in mijn dagdagelijkse werkomgeving vaak de vergelijking maak met het verkeer. Als een leerling iets doet wat niet mag en ik heb dat gezien, heeft die leerling 'prijs'. Als diezelfde leerling dan durft gewag maken van anderen die ook dingen mispeuteren en van wie het niet altijd gezien wordt, maak ik de vergelijking met flitsboetes. Ook al word je ocharme met je koekendozeke/soepkarreke/... geflitst tegen 55 waar je 50 mag en ook al zie je dagelijks dikke bakken tegen 170 over de autosnelweg zoeven, wil dat zeggen dat jijzelf geen fout begaan hebt? Mijn leerlingen zijn 16-20 en die durven toch geen tweede keer te zeuren als ik hen 'beboet'.

Zeuren over de wetten (zoals jij hier nu doet, want je stelt dat dehet zicht voor de voetganger prima was - over de zichtbaarheid van die voetganger voor aankomende auto's zeg je wijselijk niks) doe je bovendien beter bij de bevoegde instanties. Beter nog: trek naar Brussel. (En dat zeg ik niet om te lachen, ik ben momenteel zelf bezig als 'leek' om te helpen sleutelen aan een wetsvoorstel.)

Bedankt voor je medeleven i.v.m. het overlijden van mijn kind. Sta me echter toe je tegen te spreken als je zegt dat zulk hier niet ter zake doet. Elke dag wordt er wel ergens iemand de dood ingejaagd in het verkeer. Het zal je eigen kind maar zijn, nietwaar? Me dunkt dat het je dan allemaal niet streng genoeg zou kunnen.

PS: Ik vermoed dat zowel jij als JohnD de wet die jijzelf aanhaalt, verwarren met andere dingen. Het laatste dat ik ervan weet is toch inderdaad dat je als voetganger steeds het zebrapad moet gebruiken indien dit zich binnen 30 meter bevindt van waar je wil oversteken.

dieke
Berichten: 1299

#12 , 23 nov 2008 20:21

En weer doe je het, geert: 'zonder te liegen he'... Sja, je zal het vast niet geloven, maar ze bestaan hoor, de mensen die een blokje omlopen ipv hun auto ergens fout te parkeren, ook is het maar 'voor eventjes'; de mensen die altijd een zebrapad gebruiken indien het er is, ja, daar zelfs voor omlopen;... Zeggen dat je je steeds voor 100 procent aan de wegcode houdt, dat lijkt mij erg straf. Maar zeggen dat je je daar wel altijd ten volle voor wil inzetten, dat kan zeker en vast. En ik ben er ook zo eentje, ja, 'zonder te liegen' zelfs :wink:

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#13 , 24 nov 2008 12:01

1.
ik volg 80% van de tijd de wegcode 100 % en de andere 20 % volg ik de wegcode 90%
Je volgt de wet of je volgt hem niet: "20 % volg ik de wegcode 90%" is dus lariekoek (tenzij je op een overgecompliceerde manier wilt zeggen dat je de wegcode 98% volgt).

2.
moest iedereen dat doen, zou het al een pak veiliger zijn
dan kan je erop rekenen dat je weet wat de ander van plan is
Vind je 80-100% en 20-90% dan de referentie waar iedereen naar moet streven? :oops:
"dan kan je erop rekenen dat je weet wat de ander van plan is" -> Erop rekenen? En als je die 2% (die het niet volgt dan tegen het lijf loopt (rijdt)?

3. En tussen haakjes, wanneer ben jij voor de laatste keer 30 meter rondgelopen om op een zebrapad te kunnen oversteken? (zonder te liegen!)
1. ik volg de wegcode niet 98%
80% van de tijd 100%
20% van de tijd 90%
klein verschil
de overtredingen die ik bega zijn in geen enkel geval gevaarlijk, en storen niemand (meestal snelheidsovertredingen van +/- 10 km/u buiten BK)

2. moest iedereen diezelfde percentages aanhouden zou het idd veel veiliger zijn
iedereen 100% de wegcode laten volgen gaat niet, omdat men dan eerst de wegcode zou moeten herschrijven en aanpassen aan de reële toestand van de wegen

3. een slimme belg zou allang doorhebben dat je niet steeds 30 mtr moet rondgaan
soms volstaat he om een paar meter da andere kant uit te gaan om buiten die ongeveer 30 meter te komen
en je zal mij waarschijnlijk niet geloven als ik zeg dat ik steeds oversteek op het zeebrapad als er een aanwezig is
zo erg zelfs dat mijn echtgenote niet steeds akkoord is
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”