boetes + invordering rijbewijs na ongeval met vluchtmisdrijf

nooby
Topic Starter
Berichten: 3

boetes + invordering rijbewijs na ongeval met vluchtmisdrijf

#1 , 03 nov 2008 13:24

Hoi,

in januari op een donkere nacht rond 04u hadden wij een klein ongelukje gehad door geen voorrang te verlenen en waardoor wij iemand zijn spiegel hadden beschadigd. Wij hadden een klap gehoord en wisten dat er schade was, aangezien de hoorbare klap.
Nu hadden wij gestopt enkele meters verder en stapte de tegenpartij uit zijn wagen en begon te roepen en bedreigdend te zwaaien waardoor wij dan terug verder gereden zijn. Nu heeft deze tegenpartij dan onze nummerplaat opgeschreven en 's ochtens vroeg aangifte gaan doen van dit ongevalletje. Wij dachten dat we 7 dagen de tijd hadden om aangifte te doen, maar blijkbaar is dit niet zo en enkel de tijd voor aangifte te doen bij de verzekering, nu ja. De politie was ons aan het zoeken precies dat we 2 bankovervallers waren en hebben ze mijn vriendin (zat aan het stuur) ondervraagt; ik mocht mij niet moeien of ze gingen mij buitenzetten.

Dit is nu tevens voor gekomen voor de politierechtbank met onze advokaat die we konden kiezen via rechtsbijstand.
Nu heb ik een brief ontvangen van de advokaat waarin staat dat de rechter ons te streng heeft gestraft.
Nl. 50€ voor de voorrang dus x 5,5 =275€
en 200€ voor vluchten ook x5,5 = 1100€
+ een maand rijbewijs intrekking
+ gerechtskosten van ongeveer 175€

wordt dit ook vermeld op het strafblad en wordt daar eigenlijk over gevallen bij het zoeken naar (nieuw) werk?

Mijn advokate stelt voor om dit in hoger beroep aan te vechten maar is dit wel een goed idee?

Kan die boete nog groter worden in hoger beroep of heb ik niets te verliezen tov de nu al opgelegde boetes.
Wat met gerechtskosten bij hoger beroep?

Kan iemand mij een beetje duidelijkheid stellen?

mvg den Nooby

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 05 nov 2008 06:54

Ik denk dat de rechter ook wel zal vermoeden dat, gezien het uur (4u in de morgen) uw vriendin niet alleen achter het stuur zat, maar ook zat achter het stuur zat, ook al omdat er doorgereden geweest is.

Ik vind de boete eerlijk gezegd finaal ook veel te hoog.

Beroep gaat U ook geld kosten.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 05 nov 2008 08:10

ik denk niet dat ge veel afslag zult krijgen
dat is nu eenmaal de kost van vluchtmisdrijf
had ge direkt doorgereden naar een politiepost, had ge u dit kunnen besparen omdat er geen gewonden waren
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#4 , 05 nov 2008 09:10

Ik denk dat de rechter ook wel zal vermoeden dat, gezien het uur (4u in de morgen) uw vriendin niet alleen achter het stuur zat, maar ook zat achter het stuur zat, ook al omdat er doorgereden geweest is.

Ik vind de boete eerlijk gezegd finaal ook veel te hoog.

Beroep gaat U ook geld kosten.
Mwa, hangt er vanaf wat er verklaard is geworden. Als het in werkelijkheid zo gegaan is en zo verklaard werd aan de Politie, en de Politie stond de volgende ochtend al aan zijn deur, bestaat er m.i. een kans tot herkwalificatie...

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 05 nov 2008 12:59

had ge direkt doorgereden naar een politiepost, had ge u dit kunnen besparen omdat er geen gewonden waren
.... of (maar dat mag ik in feite niet zeggen natuurlijk, dus speel ik hier even "the devil's advocate") gewoon doorgereden naar huis. Voor hetzelfde geld is de tegenpartij misschien nog dronken ook. Indien de schade aan de wagen van nooby niet traceerbaar is, blijft de bewijslast bij de tegenpartij denk ik. Het is natuurlijk niet eerlijk en enkel een denkpiste van mij, laat did wel duidelijk zijn.

nooby
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 05 nov 2008 13:11

ik keur onze daden zeker niet goed, heb er zeker spijt van en wil gerust een boete betalen, maar als ik een kans krijg om deze boete te kunnen verlagen wegens verzachtende omstandigheden zoals blanco strafblad e.d. wil ik het zeker proberen om in hoger beroep een eventuele mildheid bekomen zoals een deel van de boete kwijt te schelden ofwel voorwaardelijk te krijgen.

Ik vraag me tevens ook af welke richtprijs voor gerechtskosten voor hoger beroep zou zijn, want vind dit nergens terug.

grtz den noob

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”