helm draag plicht

wastobbe
Topic Starter
Berichten: 2

helm draag plicht

#1 , 29 okt 2008 21:30

ben door de politie staande gehouden en kreeg een boete opgelegd wegens het niet goed bevestigde dragen van een helm .
Het was een goed gekeurde helm die ik middels een sluiting normaal droeg.
maar de politie vond dat hij kon zien dat ik hem te ruim droeg hij heeft dit niet fysiek gekontroleerd maar zei dat hij dit zo kon zien .
boete 60 euro ik voel mij een beetje vreemd behandeld en als ik de verkeers wet er op na lees staat er niks specifiek in wat goed passend/dragen is

maakt bezwaar een kans of is het toch gewoon dokken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kevertje
Berichten: 48

#2 , 31 okt 2008 11:57

Ik vind dit een bijzonder straf verhaal. Ken de wetgeving terzake niet, maar mijn gezond verstand zegt dat deze boete niet door de beugel kan.
Dus, om op dezelfde weg verder te gaan : het is verplicht een veiligheidshesje te dragen bij panne. Maar als een agent vindt dat het vestje een ietsje te ruim zit mag ie je beboeten???

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 02 nov 2008 14:41

U weigert dit gewoon te betalen.

Voor de rechtbank zegt U dat de helm wel degelijk goed vast zat volgens U en dat de verbaliserende agent het niet goed vastzitten van die helm enkel op het zicht vastgesteld heeft, wat ruimschoots onvoldoende is om een oordeel te vellen over het al dan niet goed vast zitten van die helm. Het goed vastzitten van die helm zou idd. minstens fysiek moeten vastgesteld worden.

Opgelet U mag dat argument enkel gebruiken op de rechtbank wanneer de zaak voorkomt, omdat de agent anders in zijn verklaring wel zal zetten dat hij goed gevoeld heeft ofdat die helm wel degelijk goed vastzat. En hij is beedigd, dus hij word geloofd. U moet m.a.w. voor de rechtbank met een verassingsargument komen.

Good luck ! Wees wel voorbereid op een lichtjes hogere boete indien de rechter uw standpunt niet bijtreed.

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 03 nov 2008 11:19

Beste,

Met alle respect, en ik wil niet aanvallend overkomen maar vele collega's op het terrein hebben ondervonden dat de jongeren de dag van vandaag hun helm boven op hun hoofd dragen (als een hoed).

Het is niet makkelijk om deze jongeren te beboeten en nog moeilijker om dergelijke manier van dragen te verwoorden in een PV.

Ze "dragen de helm" maar niet op een manier waarop ze hem moeten dragen. Bij een aankomende politiepatrouille is en klopje op de helm voldoende om hem helemaal rond het hoofd te hebben, met uitzondering van de riemen.


Mvg
Andy

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 03 nov 2008 13:29

.... maar vele collega's op het terrein hebben ondervonden dat de jongeren de dag van vandaag hun helm boven op hun hoofd dragen (als een hoed).
Daar zou U ongetwijfeld wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik vermoed dan ook, alhoewel het niet kan bewezen worden uit zijn vraag, dat de vraagsteller er probeert onderuit te komen, zoals elke goede Belg trouwens. Ik heb getracht hem hierin te helpen omdat ik vind dat die overheid (politie), haar werk goed moet doen. Trouwens waarom moet er in pakweg 90% van de gevallen altijd beboet worden ? Ik ben er vast van overtuigd dat de vraagsteller, of hij er nu onderuit kan komen of niet, de volgende maal zijn helm beter zal dragen, ook al om zijn eigen veiligheid.
Bij een aankomende politiepatrouille is een klopje op de helm voldoende om hem helemaal rond het hoofd te hebben, met uitzondering van de riemen.
Indien de wet dan gewijzigd word dat de riem aangesnoerd moet zijn is er zelfs geen fysieke kontrole meer nodig en zou er op het zicht beboet kunnen worden.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 03 nov 2008 15:08

Trouwens waarom moet er in pakweg 90% van de gevallen altijd beboet worden ?
omdat er bij de auto's als ze kunnen 100% beboet wordt

ik stel altijd, dat als iedereen zich 100% aan de regels zou houden, het veel aangenamer zou zijn op de weg
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”