rijbewijs ingeleverd bij griffie

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

rijbewijs ingeleverd bij griffie

#1 , 30 mar 2021 12:58

Beste,

Het gaat om rijverval van 8 dagen geldig op weekend en feestdagen. Ik ben 29/03/21 langs geweest op het lokaal politiebureau, daar de verwittigingsbrief ontvangen en getekend op datum 29/03. Hiermee naar de de griffie gegaan en bij deze rijbewijs ingeleverd en document ontvangen om een vervang-rijbewijs te bemachtigen bij dienst bevolking/rijbewijzen (huis vd Mechelaar). Het verval tot rijden (weekends) zou ingaan het weekend van 10/04 tem weekend van 01/05/2021. Op 07/04 was de vroegste datum om afspraak te maken, om met document griffie nr stadshuis, dienst rijbewijzen te gaan voor rijbewijs. Mijn vraag is nu, zit ik vd periode 30/03/21 tem ik rijbewijs vd gemeente heb zonder recht tot rijden? Of is het document vd griffie met duidelijke melding van wanneer verval tot rijden ingaat voldoende om rechtgeldig rond te rijden? Ook zal ik bij de aanvraag van vervangend rijbewijs bij gemeentelijke dienst rijbewijzen, niet onmiddelijk dit rijbewijs ontvangen, dus ook hier veronderstel ik een duplicaat te ontvangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 514

#2 , 30 mar 2021 13:56

Ik ben geen jurist maar heb hier wel een verhaaltje over.
Mijn zoon was zijn rijbewijs gaan inleveren een dag voor zijn rijverbod inging. De griffie van de rechtbank had hem een papiertje meegegeven dat hij nog naar huis mocht rijden. Onderweg is hij 2x tegengehouden. De 1ste agent heeft hem door laten rijden. De 2de agent heeft hem beboet. Echter heeft deze 2de agent hem beboet omdat hij reed zonder een geldig rijbewijs te hebben. Dat hebben we aangevochten wat hij had een geldig rijbewijs voor die dag. Hij had het alleen niet bij. Daarvoor heeft hij de boete gehad.

De wegcode zegt dat u uw rijbewijs bij u moet hebben, als u met uw auto of moto rijdt.

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2021 15:01

Het is een straf, dus die wil ik zonder tegenspraak uitvoeren, maar de periode van inleveren rijbewijs tem het krijgen van een vervang rijbewijs is veel te lang als het gaat om 8 dagen (weekend en feestdagen). Voor alle de dagen vóór mijn rijverbod ingaat, nl weekend vd 10de april, heb ik toch geen rijverbod, het gaat administratief gewoon traag, is mijn fout toch niet? Ik doe mn straf uit, betaling boete, stel alles in het werk om binnen de termijnen alles in orde te brengen via lokale politie, naar griffie en tenslotte dienst bevolking-rijbewijzen...meer kan ik niet doen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 mar 2021 15:30

Mijn vraag is nu, zit ik vd periode 30/03/21 tem ik rijbewijs vd gemeente heb zonder recht tot rijden?
Ja
Feitelijk wel
Je hebt geen rijbewijs in je bezit ... en dat is verplicht

Of is het document vd griffie met duidelijke melding van wanneer verval tot rijden ingaat voldoende om rechtgeldig rond te rijden?
Neen
Je moet een geldig rijbewijs hebben én bijhebben

Ook zal ik bij de aanvraag van vervangend rijbewijs bij gemeentelijke dienst rijbewijzen, niet onmiddelijk dit rijbewijs ontvangen, dus ook hier veronderstel ik een duplicaat te ontvangen?
Duplicaat van wat ?


Ganse administratieve zever die hiermee gemaakt wordt heeft voor gevolg dat je langer niet zal mogen rijden dan indien je stomweg 8 dagen uitgedaan had ...

Issued
Berichten: 1227

#5 , 30 mar 2021 16:10

Een deels vergelijkbare situatie waren de mensen die hun herstelproeven niet konden doen door Corona. Sommige van die mensen hebben een aanzienlijk aantal extra dagen erbij gekregen.

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mar 2021 18:22

Bedankt vr de reacties, het is nu niet dat ik mn auto het laatste jaar veel heb gebruikt (thuiswerk, weinig te doen qua uitgaan...), dus tes bij deze vr mij duidelijk en ga dit verder als afgesloten beschouwen en woon toch in centrum... conditie zal het nog meer beamen.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 apr 2021 09:40

Je moet niet alleen houder zijn, maar ook drager zijn van een geldig rijbewijs. Drager wilt zeggen dat je dus dat vervangrijbewijs op zak moet hebben als je een voertuig bestuurt. Dat document is dus niet voldoende.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”