Positief speekseltest na een accident

Jeroen23
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Positief speekseltest na een accident

#1 , 26 mar 2021 16:06

Hallo allemaal,

Dit verhaal is te gek voor woorden, op een namiddag rij ik samen met mijn vriendin in haar bedrijfswagen naar de winkel. Eens aangekomen wisselen we van plaats en neem ik het stuur over omdat ik beter parkeer, op zoek naar parking wilde ik omkeren, tijdens het omkeren rijd er een auto tegen ons aan die ons niet had zien stoppen. Aangezien we niet overeen kwamen wie in fout was, riepen we de politie erbij. Toen deze arriveerde, wisten ze ook niet in fout was. We hebben tegen de politie gezegd dat mijn vriendin heeft gereden omdat ik niet verzekerd was met haar wagen. (Het accident gebeurde tijdens het privé)
Na 2 uur wachten en geen stap vooruit geraken, kwam er nog een combi die dan de alcoholtest en speekseltest afneemt. Deze was bij zowel mijn vriendin als bij de andere bestuurder positief op thc en coke.
Dit doet ons echt verschieten omdat we 1x per week een joint roken, altijd op donderdagavond omdat enkel vrijdag een vrije dag is en 19uur later we pas terug de auto hebben gepakt. Waarvan de coke komt (geen idee) ik heb gebruikt vroeger maar mijn vriendin heeft het nog nooit gedaan .

Nu zijn dit mijn vragen
-we gaan ervan uit dat de intoxicatie waarden ofwel onder het limiet liggen ofwel heel laag (wat betekent dit?)
-stel dat de speeksel analyse toch positief is, wat dan met de verzekering?
-mijn schuldgevoelens zijn enorm hoog, zij moet er niet voor opdraaien
Hoe kan ik dit rechtzetten of is het momenteel te laat en zou het alles alleen maar erger maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 26 mar 2021 21:38

En dus beide rijbewijzen onmiddellijk ingetrokken?
THC kan tot dagen na nog vastgesteld worden zeker bij regelmatig gebruik.
Coke kan een vals positief zijn.

LeenW
Berichten: 12816

#3 , 26 mar 2021 22:33

U kan uw verhaal nog proberen recht te zetten, probleem is dat u dan eigenlijk verzekeringsfraude bekent.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 mar 2021 09:23

En politie bepaald NIET wie er al of niet in fout was bij een ongeval. Dat doet de rechtbank en eventueel de verzekering.
Politie maakt enkel een PV van hun vaststellingen van wat er is gebeurd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 mar 2021 13:22

We hebben tegen de politie gezegd dat mijn vriendin heeft gereden omdat ik niet verzekerd was met haar wagen. (Het accident gebeurde tijdens het privé)
Als dat uitkomt - bvb door de tegenpartij die stelt dat niet zij reed maar u - kunnen daar ook nog problemen van komen ...
Met verzekering én politie (gerecht)
Na 2 uur wachten en geen stap vooruit geraken, kwam er nog een combi die dan de alcoholtest en speekseltest afneemt. Deze was bij zowel mijn vriendin als bij de andere bestuurder positief op thc en coke.
Goed bezig daar ...
Dit doet ons echt verschieten omdat we 1x per week een joint roken
Als je drugs gebruikt hoef je toch niet te schrikken dat dat tijdens een test naar boven komt ?

altijd op donderdagavond omdat enkel vrijdag een vrije dag is en 19uur later we pas terug de auto hebben gepakt..
U geloofde dat fabeltje dat wiet na 12 of 14 of 16 uur uit uw systeem is ?
Niet dus ...
-we gaan ervan uit dat de intoxicatie waarden ofwel onder het limiet liggen ofwel heel laag (wat betekent dit?)
De speekseltest bij screening zijn erg (té) gevoelig
Resulteren in hoop speeksel of bloed analyses in labo, waaruit geen strafbare concentraties blijkt.

Mogelijk liggen de waarden die in labo gemeten worden dus onder de grenswaarden voor strafvervolging .
Er gaat daar nog 1/3 vanaf ook .

Onder de minima waarbij vervolgd wordt: dan gebeurt er daar verder niets mee.

-stel dat de speeksel analyse toch positief is, wat dan met de verzekering?
Dan komt het verhaalrecht van verzekering in beeld
Polis of bedrijfs car-policy nalezen
Hoe kan ik dit rechtzetten of is het momenteel te laat en zou het alles alleen maar erger maken?
Zowel het "rechtzetten" als dat niet doen (en het komt uit) maakt het erger ...

Zal (aan gerechtelijke kant) ook gezien worden als poging om onder de drugs-vaststelling uit te geraken.
Dat gaat men daar dus niet zomaar geloven ...
Tegelijk zijn het valse verklaringen.

Verzekering gaat ook niet happy zijn dat iemand anders dan de toegelaten bestuurder met het voertuig reed.

Jeroen23
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2021 18:14

Danku voor de antwoorden!
Laten we hopen op vals positief, ik hoop dat dit alsnog goed uitdraait.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”