Trekhaak met voorlopig rijbewijs B

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Trekhaak met voorlopig rijbewijs B

#1 , 17 mar 2021 22:59

Met een voorlopig rijbewijs B mag je geen aanhangwagen trekken, dat is duidelijk.
Maar... mag je leren rijden met een wagen met afneembare trekhaak waar deze op gemonteerd zit?

"Student" van mij heeft een wagen gekocht met trekhaak. Voor die laatste moet deze naar de keuring.
Ik wil de student zelf laten rijden met die wagen op dat moment natuurlijk, maar deze wist mij vandaag te zeggen dat dit blijkbaar ook niet zou mogen.
Eerste dat ik ervan hoor, ik kan niets terugvinden in de wegcode; maar mogelijks klopt het wel, dus ik vraag het eens na hier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2021 10:56

Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Artikel 6
2° Het voertuig :
e) mag geen aanhangwagen trekken als het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is voor de categorie A, B, C of D of voor de subcategorie C1 of D1;


Je mag inderdaad geen aanhangwagen trekken maar nergens staat vermeld dat het voertuig geen trekhaak zou mogen hebben. Lijkt mij inderdaad nogal logisch dat men dat niet heeft verboden. Moest dat wel het geval zijn dan zouden heel wat rijscholen in de problemen komen want velen hebben voertuigen die ze gebruiken als leswagen voor een BE rijbewijs en daar dus een aanhangen aankoppelen. In dit geval zouden ze met dat voertuig geen " gewone " lessen mogen geven voor een B rijbewijs.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 mar 2021 18:37

Met een voorlopig rijbewijs B mag je geen aanhangwagen trekken, dat is duidelijk.
Maar... mag je leren rijden met een wagen met afneembare trekhaak waar deze op gemonteerd zit?
Ja

Zelfs met een vaste trekhaak :wink:

Reclame

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#4 , 18 mar 2021 22:23

Zoals ik al dacht.

Student had ergens vernomen dat vaste trekhaken wel zouden mogen, maar afneembare niet, omdat je die kan afnemen.

Zoals ik zei: ik kon het nergens terugvinden, maar met de Belgische wetgeving weet je maar nooit of er toch niet ergens zo'n kronkel zou verstopt zitten...
Dan laat ik hem mooi zelf de wagen naar de keuring rijden, zodoende krijgt hij weer een beetje rij-ervaring bij. :-D

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”