gebruik van blauw/rode LED op Step

DennisV20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gebruik van blauw/rode LED op Step

#1 , 17 mar 2021 12:29

beste

Ik schafte onlangs een LED combinatie aan (rood/blauw) die ik als extra achterlicht aan mijn rugzak heb gemonteerd voor een betere zichtbaarheid en veiligheid op mijn E-step.

Sinds januari maak ik hier gebruik van tot ik vandaag werd aangesproken door de lokale politie met de melding dat de blauwe kleur die in de LED zit enkel voor de hulpdiensten is en ik eigenlijk in overtreding ben.

Nu weet ik wel dat een echt blauw zwaailicht verboden is om op het dak van een voertuig te zetten en daarmee de openbare weg op te gaan.

Maar dit is geen zwaailicht, ik ben geen bestuurder van een auto of vrachtwagen, het gaat om twee leds waarvan de ene blauw is en de andere rood dat achteraan op een rugzak is bevestigd dus men kan mij nooit aanzien als een prioritair voertuig of dergelijke..

De inspecteur was zeker van zijn zaak maar ik twijfel dus ben op zoek gegaan naar meer informatie.

* Op wegcode.be vond ik niks wat er op wijst dat ik in overtreding zou zijn (noch 2de noch 3de graads)

* Ik vond een KB (artikel 28 paragraaf 2) houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. (https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... 31501&la=N)

Dit gaat dus niet over gebruikers van een step

* Ik vond een KB (artikel 37) houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
(http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet)

Dit gaat specifiek over prioritaire voertuigen

Kan u mij bronnen geven waaruit blijkt dat ik deze leds niet mag gebruiken als extra veiligheid op mijn rugzak?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 17 mar 2021 13:09

Hier al eens lezen:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /272-art82

Het gaat over toegelaten licht bij fietsers en hun kleuren. Blauw staat er niet bij.
Kan door politie met beslag gelegd worden.
Kunnen meerdere inbreuken zijn andere dan alleen wegcode.
Uit een andere tekst
"heeft geschreven een fiets heeft enkel rood licht achteraan en geen blauw.
Zowel gebanaliseerde of niet-gebanaliseerde ( wil zeggen geen en wel duidelijk herkenbare gestreepte dienstvoertuigen) hebben achteraan ook blauwe lichten.
Ofwel ingebouwd lichten aan achterlichten of in de hoofdsteunen en tegenwoordig ook langs de zijkanten ...ook ziekenwagens dringend vervoer hebben die al.
Ik ken nochtans meerdere zaken waar de lichten in beslag werden genomen en afzonderlijk Pv werd opgesteld wegens zich uitgeven voor*. Bij weigeren om lichten onmiddellijk te verwijderen werd voertuig in beslag genomen. Bestaat ook de mogelijkheid dat er ook een vervolging wordt ingesteld door openbaar ministerie wegens zich uitgeven voor*...en dan zijn we in correctionele straffen aanbelangd.
Zelfs een getunde wagen met blauw licht onderaan en een bromfiets die hetzelfde had gedaan onderaan ...
De lichten zijn niet voorzien dus bij wagens sowieso herkeuring anders immobilisatie en dag daarna naar keuring indien 's avonds aangetroffen.

in het kort
wegcode is politierechtbank.
andere feiten zijn sowieso correctionele rechtbank.



*Ik denk hier aan aanmatiging van ambt.


Reclame

DennisV20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2021 15:46

Franciscus en Pouly, bedankt voor de informatie, hier kan ik mee verder.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 17 mar 2021 16:26

de basis is eigenlijk art 29
Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel
Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.

DennisV20
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mar 2021 16:55

dankjewel Issued. Klaar en duidelijk.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 mar 2021 20:58

Je mag blij zijn dat je je lichtje nog hebt.
Kan ook resulteren in inbeslagname & dagvaarding politierechtbank .

Ter info, er is ooit een gepensioneerde veroordeeld voor "aanmatiging ambt"
Die had het blauwe glaasje van een zwaailamp over een rol WC-papier staan, op de hoedenplank van zijn auto ...
Dat had of gaf zelfs geen :idea:

Gene zwans :mrgreen:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”