boetes in Brussel als Vlaming die in Vlaanderen woont

VlaminginBrussel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

boetes in Brussel als Vlaming die in Vlaanderen woont

#1 , 15 mar 2021 16:42

Beste, ik heb nu in Brussel al meerdere boetes gekregen - telkens voor kleine inbreuken zoals een sigaret weggooien of nét naast het zebrapad oversteken. Ik ben nu telkens al tegengehouden en de politie spreekt mij puur franstalig aan terwijl ik consequent aangeef Nederlandstalig te zijn.

Er is ondertussen ook twee maal in mijn wagen ingebroken en éénmaal mijn portefeuille gestolen: alles maar dan ook alles (in drie verschillende politie kantoren) was puur Franstalig --- eentje daarvan zei wel (aan het loket in het Frans: indien u een Nederlandstalige collega wil moet u een uur wachten)

Ik ben geen taalracist maar ik ben dit grondig beu. Ik weet dat deze mensen zogezegde tweetaligheidspremies krijgen maar welke testen doen zij hiervoor? We spreken hier over mensen die aan het loket zitten.... Plus tegelijk toen ik voor een update langs ging (want die krijg je nooit natuurlijk krijg ik van de toevallig Vlaamse agente te horen dat de politie agent een procedure fout had gemaakt door mijn verklaring in het Frans op te nemen... I give up...)

Bij deze wil ik dus deze laatste boete contesteren en duidelijk melden dat ik aangaf Nederlandstalig te zijn en dat ze continu in het Frans verder gingen nadat ze ook op mijn identiteitskaart zagen dat ik Vlaming was. Heb ik hiertoe legaal het recht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2021 19:40

Men is niet verplicht u in uw moedertaal aan te spreken. Ook al is dit een andere landstaal.

Dit is ook geen (geldige) reden om uw boete aan te vechten

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 mar 2021 20:37

Taalwetgeving in BXL is volledig dode letter voor zover ze om het Nederlands gaat.

Als u bezwaar maakt wegens Franstalig PV, zal u een vertaling krijgen ...
... en dat dan mogen betalen.

Op straat:
"Sorry, ik versta u niet. Goededag."

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 15 mar 2021 21:23

Qua taal al eens klacht indienen bij Vlaamse ombudsdienst.
Net nog gezegd in Vlaams Parlement: Het opvolgen van de taalwetgeving in Brussel is tgo de Vlamingen een lachertje en wordt dagelijks voor 99,9 % weggewuifd.



http://www.ombudsman.be/diensten.aspx?ID=22

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 15 mar 2021 21:28

U kan inderdaad aangeven geen Frans te verstaan en in het Nederlands aangesproken te willen worden. Maar dat maakt uiteraard geen verschil voor de overtredingen die u heeft begaan.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2021 22:09

door mijn verklaring in het Frans op te nemen...
U hebt uw verklaring in het Frans afgelegd? U hebt niet verklaard deze in het Nederlands te willen afleggen?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 mar 2021 09:55

Als u bezwaar maakt wegens Franstalig PV, zal u een vertaling krijgen ...
... en dat dan mogen betalen.
De onmiddellijke inning, (GAS)boete of minnelijke schikking bij het vertaalde PV betalen hé

Niet de vertaling :wink:

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 16 mar 2021 10:49

Enkel indien de politie van u een verklaring afneemt, hetgeen men niet doet bij een eenvoudige boete (het antwoordformulier is geen verhoor) en de politie van Nederlands naar Frans vertaalt, is er sprake van een procedurefout. Met die fout bent u echter niets want dan zou enkel het verhoor (mogelijks) nietig zijn. De overtreding blijft bestaan, enkel uw antwoord erop (hetgeen niet echt nodig is) valt dan weg.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 apr 2021 09:46

In Brussel mag men kiezen: Frans of Nederlands. Ook de pv's mogen in één van de twee talen worden opgesteld. Men is dus niet verplicht om Nederlands te spreken, of omgekeerd.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 02 apr 2021 10:11

In Brussels Gewest krijgt politie een talenpremie als u dat nog niet wist.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 02 apr 2021 12:10

In Brussels Gewest krijgt politie een talenpremie als u dat nog niet wist.
En zeer veel kans dat ze aangeven tweetalig te zijn om die premie te krijgen, maar op straat er nadien hun voeten aan vegen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”