Update: Betwisting parkeerretributie 'Blauwe zone'

Thomas Victor
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Update: Betwisting parkeerretributie 'Blauwe zone'

#1 , 11 mar 2021 22:49

Een update van:

viewtopic.php?f=51&t=116682#p650130

De ombudsdienst van de stad Leuven heeft gereageerd op een klacht van mij.

Afbeelding

De argumentatie van de ombudsman volg ik even toch niet.

Ze erkennen dat art. 65.6.5 van kracht is maar toch is het een "blauwe zone" behalve zondag tussen 03u00 en 15u00. Bizar!

Het bord E9a met een parkeerkaart op een witte achtergrond zou nog wettelijk zijn geweest tot 01-01-2019. Als ik mij nog herinner dan ging het over het symbool, deze moest aangepast zijn naar een Europese versie.

Een openbare weg of een publieke ruimte, dis is voor betwisting vatbaar. Rechtspraak is er niet duidelijk over. Gezien er een onderscheid is van straatbekleding en het achtergelegen parking voorzien is voor bezoekers aan het park, bib of politie, is mijn interpretatie dat het over het een publieke ruimte gaat. De parking aan de voorzijde is net zoals de straat in asfalt en duidelijk een deel van de openbare weg.

De kaart op hun site passen ze toch al aan. Toch een klein lichtpuntje. :D

Ik ben zeker van plan om verdere updates te geven over het verloop van deze zaak tot er een uitspraak is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 mar 2021 08:37

Ze erkennen dat art. 65.6.5 van kracht is maar toch is het een "blauwe zone" behalve zondag tussen 03u00 en 15u00. Bizar!
Dat is de interpretatie "om het beleid te doen kloppen"

Maar het is niet wat de wetgeving stelt.
Daarin is nergens bepaald dat deze ook moet gelden op dat moment ...

6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.


Het bord E9a met een parkeerkaart op een witte achtergrond zou nog wettelijk zijn geweest tot 01-01-2019. Als ik mij nog herinner dan ging het over het symbool, deze moest aangepast zijn naar een Europese versie.
Dat gaat over het oude model parkeerschijf
https://polinfo.kluwer.be/NewsView.aspx ... FO&lang=nl

Dergelijke blauwe omlijning op een zonebord was nooit wettelijk voorzien

Het is of de volle blauwe afbeelding op witte achtergrond
Of de witte uitlijn vd parkeerschijf op een blauw (onder)bord

Een openbare weg of een publieke ruimte, dis is voor betwisting vatbaar.
Is allemaal openbare weg

Maar openbare weg hoeft helemaal geen eigendom te zijn van een overheid.
Parking van een warenhuis, zelfs betaalparkings (!), zijn openbare weg als iedereen er kan komen parkeren ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 mar 2021 08:51

Ombudsdienst gaat ook vlotjes voorbij aan feit dat de zoneborden "blauwe zone" niet herhaald worden na zonale E1, hoewel wettelijk verplicht


Het beleid werd dus niet goed uitgevoerd ... en controle er op evenmin

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”