verkeersboete

Maximdv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verkeersboete

#1 , 11 mar 2021 15:15

Goede middag,

ik heb gisteren een PV in de bus gekregen van een verkeersovertreding.
de overtreding werd vastgesteld op 17/10/20, betreffende dat ik met een sticker nummerplaat rond rij op men wagen.

men had me eerst gezegd dat dit met een waarschuwing zou blijven
PV werd nu op 04/03/21 opgemaakt om toch een boete te schrijven van €58

kan dit zomaar om een boete te schrijven 4,5 maand na datum, of is deze niet meer rechtsgeldig

met vriendelijke groeten
MaximDv

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2021 16:22

Werd een proces-verbaal van waarschuwing opgesteld?

Heeft u zich aangeboden om te laten vaststellen dat uw voertuig nu reglementair is?

Heeft u de nummerplaat laten aanpassen?

Als het pv niet 15 dagen na de vaststelling opgestuurd wordt aan de overtreder verliest het zijn bijzondere bewijswaarde. Dat wil zeggen dat de rechter het woord van de agent niet moet geloven. Als deze echter een foto van de nummerplaat heeft kan hij de overtreding toch bewijzen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 mar 2021 07:58

Als het pv niet 15 dagen na de vaststelling opgestuurd wordt aan de overtreder verliest het zijn bijzondere bewijswaarde. Dat wil zeggen dat de rechter het woord van de agent niet moet geloven. Als deze echter een foto van de nummerplaat heeft kan hij de overtreding toch bewijzen.
In praktijk wordt de verbalisant geloofd, ook zonder bijzondere bewijswaarde, tenzij je zelf bewijst dat de vaststellingen foutief zijn ...

Termijn bijzondere bewijswaarde heeft op zich weinig waarde als argument.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 mar 2021 08:10

betreffende dat ik met een sticker nummerplaat rond rij op men wagen.
Nooit opmerking over gekregen op keuring ?

Wetgeving hierover is 9 jaar geleden aangepast ...

https://wegcode.be/actueel/1826-reprodu ... ummerplaat

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”