Geflitst met firmawagen

Thunderstruck
Topic Starter
Berichten: 4

Geflitst met firmawagen

#1 , 14 okt 2008 12:04

In augustus werd ik met mijn firmawagen geflitst tegen 57km/u (gecorr. 51km/u) waar ik 50km/u mocht. Ik rijd daar altijd 50km/u, dus het was onoplettendheid waarschijnlijk. (Ik heb zelfs niet zien flitsen)

Eind augustus komt die boete bij mijn werkgever aan. Deze laat de boete een week liggen alvorens mij door te sturen. 3 dagen voor vervaldag betaling, krijg ik dus enkel de boete, geen antwoordformulier. Tegen de tijd dat ik dan toch het antwoordformulier doorstuurde, was het blijkbaar te laat.

Want... eind september krijgt mijn werkgever een aanmaning tot betalen binnen 5 dagen. Pas 2 weken later wordt die mij toegestuurd...

Ik heb als bestuurder het recht om te reageren op een boete en eventueel verzachtende omstandigheden in te roepen.

Door schuld van mijn werkgever kan dat nu niet meer.
Ben ik nu verplicht ook maar iets te betalen ?

Een antwoordformulier invullen heeft mij in het verleden voor een gelijkaardige overtreding een voordeel opgeleverd van de helft van de boete!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 14 okt 2008 14:45

ik denk dat u dit zal moeten uitvechten met uw werkgever

voor de inning van de boete maakt het geen verschil wie betaald, maar wel dat er betaald wordt
als uw baas een beetje laat is met zijn papierwerk kan je hem mss vragen dat hij het verschil betaalt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Thunderstruck
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 14 okt 2008 16:47

Ik wil eigenlijk niks betalen.

Gezien verzachtende omstandigheden, wat die dan ook mogen zijn, KUNNEN bijdragen aan een verminderde of zelfs kwijtgescholden boete, vind ik dat de betaling nu maar door de baas moet gebeuren.

Uiteindelijk is hij mede-aansprakelijk voor de boete, zo zegt de wet. Men mag ze mij ook niet inhouden op mijn loon, heb ik ergens gelezen.

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 14 okt 2008 17:16

In welke mate acht u uw werkgever mede-aansprakelijk voor uw boete?

Thunderstruck
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 14 okt 2008 19:49

Dit las ik vanmorgen. Onder punt: wat met verkeersboetes?

http://www.stepstone.be/home_fs.cfm?lan ... uwloon.htm

Maar ok, uiteindelijk ben ik wel akkoord met het feit dat ik te snel reed. Het enige waar mijn baas verantwoordelijk is, is het mij te laat inlichten. Zodoende kon ik geen antwoordformulier meer tijdig binnensturen bij de politie. Ten tweede is een aanmaning met "binnen 5 dagen betalen" pas na 2 weken naar mij doorgestuurd.

Dus, ik ontloop een kans om kwijtschelding of vermindering, en twee, vanaf nu kan dit voor de rechtbank getrokken worden.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 14 okt 2008 21:07

@ Thunderstruck. Het probleem is dat door het invullen van dat antwoordformulier U toegegeven hebt op dat ogenblik met die wagen te rijden.

In de tijd dat ik nog met een firmawagen reed heb ik ooit ook eens een boete voor overdreven snelheid, naast af en toe een boete voor verkeerd parkeren. Die 2e soort boete betaalde ik af en toe. Die eerste heb ik nooit betaald, ik argumenteerde dat ik te snel reed om zijnentwille en dat hij maar moest trachten te bewijzen dat ik op dat uur met die wagen reed.

Hij heeft de boete dan maar zelf betaald en dreigde dat bedrag van mijn onofficiele uren af te trekken. Zover is het nooit gekomen.

Thunderstruck
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 14 okt 2008 22:43

Het gaat mij niet om de fout.
Ja ik reed te snel, al is het te dom om los te laten, 51km/u ipv 50km/u.
Nu rijd ik er 40km/u en hangen ze in mijn gat met volle lichten. Maar weiger nog sneller te gaan.

Los daarvan gaat het mij om het feit dat ik niet de kans krijg tijdig te reageren.

Ooit reed ik eens 55km/u op 500m van mijn deur (bebouwde kom). Op het antwoordformulier gaf ik dat toe en als verzachtende omstandigheid gaf ik op dat de kleine dringend naar toilet moest.

Ik heb toen een nieuwe boete gekregen aan de helft vd prijs. Echt gebeurd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”