Bevindingen psychomedische testen

Brecht1984
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bevindingen psychomedische testen

#1 , 02 mar 2021 14:52

zie
viewtopic.php?f=35&t=100921&p=578795#p578795 - JurecaBE -moderator


Beste leden,
Ik vraag me af of ik gegronde reden heb om een m.i. onterechte beslissing van een psychomedisch testcentrum aan te vechten en of ik de opvolging in een ander centrum kan laten plaatsvinden.

Kwestie:
- drugs & alcohol in het verkeer maart '19. Veroordeeld voor rijverbod & psychomedische tests die afgelegd zijn in maart '20. Conclusie: geschikt onder voorwaarden, zijnde 6 urine-analyses & een bloedanalyse op het einde van de periode. Voorwaardelijk rijbewijs gaan halen na rijverbod.
- Tijdens de psychologische testen werden allerlei zaken geïnsinueerd die niet strookten met de verstrekte informatie die ik in de vragenlijst had uitgeschreven (mijn vader zou een gestorven zijn door een alcoholprobleem (maar was hartprobleem, werkgerelateerde stress), mijn ouders zouden gescheiden zijn & ik zou ook een scheiding hebben doorgemaakt (beiden niet het geval)). Is het een standaardpraktijk dat psychologen verkeerde feiten insinueren om het temperament van iemand te beoordelen? Ik heb hier niet op gereageerd maar vond dit nogal choquerend & stel me hier vragen bij.
- Voorwaardelijk rijbewijs opgehaald na rijverval in juli '20. Was verrast dat dit al zou verlopen in maart '21 gezien ik 2-maandelijks urinestalen diende binnen te brengen & hiervoor ophaal voorwaardelijk rijbewijs +1j (juli '21) rekende. Medewerkster psychologisch centrum zei me dat 6 stalen over de resterende periode ook OK was.
- Januari '21 alle testen opnieuw afgelegd. Alle urinestalen & bloed negatief, andere testen ook OK leek me.
- Februari '21 krijg ik de beslissing dat het voorwaardelijk rijbewijs met 2 jaar verlengd wordt. Tijdens een feedbackgesprek met de psycholoog zei hij dat alles OK was maar dat de arts de (nochtans volledig negatieve stalen) "twijfelachtig" vond. Een medewerker van het centrum spreekt dit dan weer tegen, zegt dat de beslissing eensluidend is & dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen psychologische & medische tests. Alles zou conform het KB van 8 maart 2006 verlopen zijn.
- Ik weet dat er wettelijk geen beroepsprocedure mogelijk is, maar ik vind deze laatste beslissing willekeurig. Als ik binnen 2 jaar weer perfect conform alle voorwaarden langskom kan dit centrum me ad infinitum laten terugkomen & telkens doorrekenen voor deze tests. Zo kan ik deze kwestie nooit afsluiten. Kan ik het dossier naar een ander centrum laten overdragen waar ik hopelijk een objectieve(re) beoordeling kan ondergaan? I.i.g. weet ik dat ik de frustratie van deze beslissing dien te slikken maar gezien het gebrek aan criteria, transparantie of aansprakelijkheid bij dit centrum vrees ik dat ik hier nooit van afgeraak hoe perfect ik ook de voorwaarden opvolg.

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding