Alcoholintoxicatie

Debusschere
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Alcoholintoxicatie

#1 , 26 feb 2021 17:53

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende voorgehad.
Een bestuurder van een auto reed 70km/u op een weg waar 90km/u gereden mocht worden. Terwijl ik wou inhalen gaf de bestuurder stevig gas bij waardoor ik terug achter hem moest invoegen vanwege een wegversmalling. Toen heb ik stomweg met mijn grootlichten geknipperd om hem attent te maken op het gevaar dat hij veroorzaakte. Toen remde hij plots bruusk en ging ik bijna de weg af. Daarna volgde ik hem om verhaal te halen maar toen hield de politie ons beide staande.
Daarna volgde een verhoor en ademtest, ik blies positief. Bij de ademanalyse kwam ik uit op 0,65mg/l en bleek mijn keuring verlopen, met als gevolg dat mijn rijbewijs onmiddelijk 15 dagen werd ingetrokken.
Ik erken mijn fout! Maar nu is mijn vraag, wat is de gebruikelijke strafmaat voor iets als dit in de politierechtbank?
Heb trouwens al 11jaar een rijbewijs en nog nooit problemen gehad.

Alvast bedankt voor nuttige reacties
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 26 feb 2021 19:06

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende voorgehad.
Een bestuurder van een auto reed 70km/u op een weg waar 90km/u gereden mocht worden. Terwijl ik wou inhalen gaf de bestuurder stevig gas bij waardoor ik terug achter hem moest invoegen vanwege een wegversmalling. Toen heb ik stomweg met mijn grootlichten geknipperd om hem attent te maken op het gevaar dat hij veroorzaakte. Toen remde hij plots bruusk en ging ik bijna de weg af. Daarna volgde ik hem om verhaal te halen maar toen hield de politie ons beide staande.
Daarna volgde een verhoor en ademtest, ik blies positief. Bij de ademanalyse kwam ik uit op 0,65mg/l en bleek mijn keuring verlopen, met als gevolg dat mijn rijbewijs onmiddelijk 15 dagen werd ingetrokken.
Ik erken mijn fout! Maar nu is mijn vraag, wat is de gebruikelijke strafmaat voor iets als dit in de politierechtbank?
Heb trouwens al 11jaar een rijbewijs en nog nooit problemen gehad.

Alvast bedankt voor nuttige reacties
Mvg

Ik lees hier dus alcoholintoxicatie enerzijds, en het rijden zonder geldig keuringsbewijs anderzijds.
Antwoord hieronder onder het voorbehoud dat er geen andere inbreuken weerhouden zijn.

Voor de alcoholintoxicatie

een resultaat van de ademanalyse van 0,65 mg/l uitgeademde alveolaire lucht :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /460-t4hs5

Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Ter info.
Je moet deze bedragen nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen).
Voor het rijden onder invloed van alcohol, riskeer je dus :
* Een geldboete van minimaal 1.600 euro tot maximaal 16.000 euro.
* Een gedeelte daarvan kan weliswaar voorwaardelijk zijn.

Dit kan ook gevolgen hebben voor het rijbewijs.

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of levenslang indien de schuldige veroordeeld wordt voor een inbreuk op artikel 419 van het Strafwetboek of binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.


Voor de verlopen keuring.

Hoe làng was ze verlopen ? En welk parket was het ?
In gerechtelijk arrondissement Antwerpen zou een vervallen keuring van minder dan een 2 maanden een waarschuwing opleveren. Indien tussen de 2 maand tot 1 jaar zou het een onmiddellijke inning opleveren (boete van 58 euro).

Als het echter voor de rechtbank zou komen, wordt de bestraffing al wat pittiger.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 90-art1-11

Artikel 4

§ 1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Ter info.
Je moet ook deze bedragen nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen).
Je moet in hogerstaande wettekst het woordje "frank" lezen als "euro".

Dit betreft de wet van 26 juni 2000, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 29 juli 2000.

https://www.etaamb.be/nl/wet-van-26-jun ... 03440.html

Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet

Art. 2.De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening.


Voor het rijden zonder geldig keuringsbewijs riskeer je dus :
* Een geldboete van minimaal 80 euro tot maximaal 80.000 euro.
* Een gedeelte daarvan kan weliswaar voorwaardelijk zijn.
* Een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maanden.

Omwille van de combinatie van de alcoholintoxicatie + het rijden zonder geldig keuringsbewijs, zou het wel 's kunnen uitdraaien op een dagvaarding voor de politierechtbank.

Samengevat

* geldboete voor de alcoholintoxicatie van 1.600 tot 16.000 euro (mogelijks deels voorwaardelijk)
* geldboete voor het verlopen keuringsbewijs van 80 euro tot 80.000 euro (mogelijks deels voorwaardelijk)
* vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen van minimaal 8 dagen tot ten hoogste 5 jaar.
==> Mogelijks verplicht herstelexamen(s) afleggen met het oog op het terugkrijgen van je rijbewijs.

Opgelet

Bovenop de hogerstaande bedragen, moet je ook nog rekening houden met :

* Bijkomend nog gerechtskosten.
* Bijkomend 200 euro verplicht te betalen aan het zogenaamde slachtofferfonds.
==> dit bedrag is éénmalig te betalen als de politierechter voor beide inbreuken 1 bedrag samengeteld uitspreekt.
==> dit bedrag is echter 2x te betalen (dus 400 euro in totaal) als de politierechter voor beide inbreuken een afzonderlijk boetebedrag uitspreekt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Debusschere
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2021 19:36

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik hoop natuurlijk dat het niet die astronomische bedragen worden...

Reclame

Debusschere
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 feb 2021 19:39

De keuring had ik namelijks al 1.5 jaar niet gedaan maar dit was omdat mijn wagen een jaar ongebruikt is geweest ook. De versnellingsbak was kapot en heb een jaar met mijn moto gereden en met de wagen van mijn vrouw.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 feb 2021 21:49

Net geen 1,8‰
1,5 jaar keuring verlopen

Benieuwd wat politie gezien heeft dat jullie aan het uitspoken waren, waardoor ze je aan de kant gezet hebben - want dat gaat niet "gewoon volgen" geweest zijn - en gaat er ook nog bijkomen ...


Een jaar werk aan een versnellingsbak
Ook erg geloofwaardig

Debusschere
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2021 06:22

Geld voor een nieuwe was er niet. Had namelijk net een huis gekocht en grote verbouwingen waren noodzaak..

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2021 07:45

Hierboven staan de mogelijke straffen voor de alcoholintoxicatie en rijden zonder keuring.

Ik neem aan dat de politie jullie initieel aan de kant zette omwille van het rijgedrag (achtervolgen, plots remmen, bijna van de baan). Mogelijk komt er dus ook vervolging wegens verkeersagressie bovenop, wat in dit geval niet onlogisch zou zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”