Fout parkeren + takelen

GarethBale
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fout parkeren + takelen

#1 , 23 feb 2021 21:31

Beste

Recent kreeg ik te horen dat ik eind vorige maand fout geparkeerd stond en dat mijn wagen enkele meters verder getakeld is.
Om even de context van de situatie te schetsen:
Ik woon in een stad en heb een bewonerskaart in het bezit om te parkeren in de omliggende straten.
Op donderdagavond 21/01 parkeerde ik mij in één van de straten die binnen de zone van mijn bewonerskaart valt. Deze avond waren het rukwinden van 110-120 km/h en was er zware regenval. Ik heb op dit moment geen bord gezien dat het verboden was om te parkeren in deze straat.

De PV van de politie geeft aan dat er een tijdelijk verbodsbord gestaan zou hebben om te parkeren op vrijdag 22/01. Door een verhuis werd de politie gebeld om ter plaatste te komen en zij hebben onmiddellijk de takeldienst gebeld om het voertuig enkele meters verder te zetten. Dit zou neerkomen op een GAS boete van 58 euro + takelkosten van 270 euro.

Ik heb het verbodsbord in de straat niet gezien en vroeger wel al opgemerkt dat die wel is op straat neer durven liggen. Om dit te bewijzen probeer ik de camerabeelden op te vragen maar dit is niet zeker dat ik ze in het bezit ga krijgen. Ligt de bewijslast hiervoor bij mij of moet de politie kunnen aantonen dat het bord duidelijk zichtbaar was op het moment dat ze dit geplaatst hebben of ik mijn voertuig daar in de straat parkeerde?
Indien het bord daar wel degelijk gestaan zou hebben en ik in fout ben, moet de politie een poging doen om de bestuurder van de wagen te contacteren?
Ik vermoed van niet maar vind persoonlijk een totale kost van 328 euro voor een mogelijke vergissing een boete die wel buiten proportie staat.

Ik hoor graag jullie input.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 23 feb 2021 21:41

U gaat moeten bewijzen dat het bord er niet stond indien de vaststelling door de politie in een geldig pv gegoten zijn. Zij moeten u ook niet proberen te contacteren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 24 feb 2021 10:15

Probleem is hier altijd wat je kan bewijzen.

Politie stelt een "geldig" PV op ... dat goed mogelijk vol onjuistheden staat.

Borden waren bvb niet zichtbaar bij parkeren, wegens omgewaaid, maar worden natuurlijk rechtgezet voor politie langskomt :arrow: "geldig" PV


Of parkeerbordjes worden verzet zoals het de aanvrager best uitkomt:

Vraag de toelating voor parkeerverbod op bij de stad
Dat geeft aan waar het parkeerverbod moest aangebracht zijn
Kijk (op PV) of je daar wel geparkeerd stond.

Ben zelf weggetakeld (GAS-PV + takelkosten, uiteraard nooit betaald :lol: ) op een plaats waar er geen parkeerverbod was.
Aanvrager had de bordjes verzet ...
Politie tuint er klakkeloos in :arrow: "geldig" PV
Pech natuurlijk dat ik foto's neem van alle dubieuze parkeersituaties :mrgreen:
Parkeerverbod was niet eens aangevraagd voor dat huisnummer.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”