Onterechte parkeerretributies

Tyvek89
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onterechte parkeerretributies

#1 , 23 feb 2021 19:20

Ik heb een aantal retributies ontvangen die mijn inziens niet hadden mogen uitgeschreven worden. In onze straat zijn 3 parkeerplaatsen en is er blauwe zone. Na de laatste 3de plaats is een uitsprong van het voetpad en niemand weet waarom ze er geen 4 plaats van gemaakt hebben, onbegrijpelijk eigenlijk. Ik zet daar soms mijn wagen zonder parkeerschijf.
Ik sta dus volledig op de uitsprong van het voetpad, niet in een parkeervak.
Ik heb de retributies voor het niet plaatsen van de schijf betwist met fotos. De klerk zegt dat de jobstudent parkeerwachters overal in de blauwe zones retributies mogen uitschrijven. Volgens mij kan enkel de politie dit. Ondertussen zet ik mijn wagen er niet meer maar wie heeft nu gelijk hier? Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 feb 2021 19:53

Parkeerwachter mogen een retributie uitschrijven, maar geen PV maken. Dat laatste is enkel voor de politie weggelegd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2021 20:00

Retributie is GEEN boete!!

En dit mag door een gewone werkman van het parkeerbedrijf of van de gemeente uitgeschreven worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 23 feb 2021 21:28

link naar de situatie via google streetview zou al veel helpen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 feb 2021 10:39

Ik sta dus volledig op de uitsprong van het voetpad, niet in een parkeervak.
Ik heb de retributies voor het niet plaatsen van de schijf betwist met fotos. De klerk zegt dat de jobstudent parkeerwachters overal in de blauwe zones retributies mogen uitschrijven. Volgens mij kan enkel de politie dit. Ondertussen zet ik mijn wagen er niet meer maar wie heeft nu gelijk hier? Bedankt
Als u inderdaad op een trottoir stond, heeft u gelijk.

Hof van Cassatie heeft ooit al een arrest geveld dat parkeerretributies enkel kunnen waar men ook reglementair mag parkeren.

Hof van Cassatie oordeelde dat
"De gemeenten geen plaatsen ter beschikking [kunnen] stellen waar het op grond van die wetgeving en reglementen (nvdr: de wetgeving en de reglementen op de politie van het wegverkeer) verboden is te parkeren. De gemeenten kunnen dan ook geen aanspraak maken op een parkeerretributie voor voertuigen die geparkeerd staan op plaatsen waar volgens het wegverkeerreglement het parkeren verboden is." (Cass. 5 november 2010, AR C100028N, A.G.B. GEMEENTELIJK AUTONOOM PARKEERBEDRIJF
ANTWERPEN/DAMICO).



Of u voor de Vrederechter ook gelijk krijgt is wat anders.
Dit zijn absoluut géén kenners van verkeerswetgeving ...

Zelf veroordeeld door vorige Vrederechter van Lier, terwijl alle argumenten van parkeerbedrijf juridisch volledig de grond ingeboord werden.
Veroordeling op basis van een argument van eiseres (parkeerbedrijf) waarop ik niet gereageerd had omdat het volstrekt kant noch wal raakte ...

Tip: Elk argument van tegenpartij steeds weerleggen, zelfs als het te absurd voor woorden is :!:

Beroep tegen vonnis Vrederechter als je toch veroordeeld wordt, is ... bij Cassatie
Als je een Cassatie advocaat vindt die het nog wil aannemen
Indertijd rondgevraagd , er was weinig animo voor ...
En de rekening daarvoor wil betalen: reken op 4000 €, intussen ook nog plus BTW
Laatst gewijzigd door Inazuma op 24 feb 2021 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 24 feb 2021 10:40


Ik sta dus volledig op de uitsprong van het voetpad, niet in een parkeervak.
U parkeert op het voetpad?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 feb 2021 10:55

U parkeert op het voetpad?
Mag uiteraard niet, maar dat moet dus vastgesteld worden door iemand die daar bevoegd toe is - een parkeerwachter die retributies uitschrijft, is dat niet

Kan ook niet met een retributie afgebonjourd worden
Dat is met een (GAS) PV

Tyvek89
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 feb 2021 13:07

Bedankt
Ik kijk om hier een foto te plaatsen. Maar het is een vreemde situatie. Je hebt eigenlijk in de straat 100m voetpad van zeg maar 4m breed. Van die 100m staan er op 75m grote bloembakken en zijn er geen parkeervakken, het is voetpad. Op 25m staan er geen bloembakken en zijn er 3 parkeervakken voorzien. Er is een uitsprong waar geen vak of bloembak staat, voetpad. Iedereen zet zijn wagen daar even om te lossen. Recent controleert de politie wel op die plaats. Loop ik het risico dat de vrederechter mij alsnog een hogere boete oplegt omdat ik eigenlijk toegeef dat ik op het voetpad stond en dus in overtreding was?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 24 feb 2021 18:17

Vrederechter is niet bevoegd voor parkeerovertredingen ...

Als Vrederechter u veroordeelt, zelfs al is dat strijdig met de wetgeving volgens Cassatie, dient u de retributie + verhoging (zie retributiereglement) te betalen + rechtsplegingsvergoeding aan parkeerbedrijf + gerechtskosten ...

Reken op alles samen ongeveer 3x het tarief van een onmiddellijke inning om op trottoir te parkeren (116€ )


Bij vrijspraak krijgt u niets.
Tenzij rechtsplegingsvergoeding indien u met een (veel duurdere) advocaat ging waardoor u er nog steeds grandioos aan toelegt.


Als de Vrederechtbank nog "zit" in deze tijden, probeer eens te gaan luisteren op "retributiedag"
In Lier was dat bandwerk "in korte debatten"
Nagenoeg exclusief bij verstek
3tal keren dat ik er was, énkel veroordelingen gehoord
Er was één andere aanwezige - veroordeeld op tegenspraak



In verkeerszaken geldt het systeem van de omgekeerde Lotto :

Je weet vooraf hoeveel je hooguit kan "winnen" :
Het bedrag van retributie, onmiddellijke inning of minnelijke schikking

Maar je weet pas achteraf hoeveel je daarvoor zal moeten inzetten ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”