veroorzaker ongeval krijgt geen verklaring mee - normaal?

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

veroorzaker ongeval krijgt geen verklaring mee - normaal?

#1 , 11 okt 2008 08:05

Beste iedereen

Onlangs veroorzaakte mijn schoonbroer een ongeval. Technisch gezien is hij duidelijk in fout, hij reed met zijn auto een fietster aan die op het fietspad reed, op het moment dat hij een zijstraat insloeg. Menselijk gezien is het een ander verhaal, hij vertelde ons dat hij die fietster echt gewoon niet gezien had. Een getuige ter plaatse bevestigde dat de zon erg laag hing op dat moment en het dus erg aannnemelijk is dat hij verblind is geweest.

Enfin, onze eerste bekommernis gaat uiteraard uit naar het slachtoffer en diens familie. Mijn schoonmoeder heeft ondertussen contact gehad met die familie en weet dat het voor hen bange tijden zijn, het slachtoffer is nog niet stabiel.

Ik stel me nu wel volgende vragen i.v.m. het optreden van de politie vlak na de feiten:

Hadden zij mijn schoonbroer niet met wat meer informatie dan enkel en alleen het adres van het slachtoffer naar huis moeten sturen? Deontologisch gezien vind ik dat ze een grote fout gemaakt hebben. Mijn schoonbroer werd ter plaatse verhoord, hij heeft zijn verklaring ter plaatse ondertekend (was met pen en papier opgesteld), heeft moeten blazen (logisch, maar hij was dus niet onder invloed) en dat was het dan.

Concreet:

Hadden zij hem niet moeten doorverwijzen naar een vorm van slachtofferhulp? Mijn schoonbroer was duidelijk erg aangedaan door de feiten. Dat hadden die agenten toch ook moeten merken? Omstaanders hadden dat toch meteen in het snuitje. Onze familie maakt momenteel sowieso een erg moeilijke tijd door. Mijn zoontje is onlangs overleden, het neefje van mijn schoonbroer dus. Logisch dat mijn schoonbroer dus buiten het normale over zijn toeren is.

De enige manier waarop zij informatie konden bekomen i.v.m. de toestand van het slachtoffer, was via diens familie. Gelukkig waren die mensen daartoe bereid en stelden ze het zelfs op prijs dat ernaar geïnformeerd werd, maar een makkelijk telefoontje was dat niet voor mijn schoonmoeder. Zeker in het licht van wat er ons als familie momenteel overkomt. Natuurlijk respecteren wij de privacy van de familie van het slachtoffer, maar het is ons nu ook wel duidelijk dat het ook aan de kant van de 'dader' erg moeilijke en onzekere tijden kunnen zijn. Zomaar aan je lot overgelaten worden, vind ik dan ook mensonterend.

Bovendien werd dus op zulk moment zijn verklaring genoteerd. Hij weet zelf nu totaal niet meer wat hij op dat moment verklaard heeft en heeft daarvan ook geen kopie/PV nr gekregen. 'Het zou uitgetypt en opgestuurd worden'... We weten verder ook niet of er getuigen verhoord zijn of niet,...

Is het aan te raden dat hij zelf initiatief neemt door naar een ander politiekantoor te stappen en daar een verklaring af te leggen? Hij ontkent zeker niet dat hij 'technisch gezien' in fout is. Maar hij wil ook dat duidelijk is dat het het gevolg was van overmacht (verblind door de zon).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 11 okt 2008 14:23

Indien uw schoonbroer naar het politiekantoor stapt vanwaar de agenten uitgezonden werden, moet hij zeker een exemplaar van zijn verklaring kunnen krijgen. Of hij die verklaring zomaar nog kan veranderen na ondertekening is twijfelachtig, maar men kan wel een "aanvulling" noteren.

Verder zal uw schoonbroer zich zeker moet laten begeleiden door een advocaat, bv. van zijn verzekering. Eventueel moet hij zich ook psychologisch laten begeleiden.

Ik heb zo'n 7 jaar geleden ook een ongeval veroorzaakt. Er was gelukkig alleen blikschade. Ik kreeg wel de dag erna op simpele aanvraag de verklaring van de agenten op het politiekantoor. Ook ik weet niet hoe het ongeval gebeurd is ... Het was op een kruispunt dus ik stond stil ... ik heb gewoon de auto niet zien aankomen (lage zon, donkere auto, te hoog gras op de hoek van het kruispunt ... wie zal het zeggen ... de laatste seconden zijn een waas) en ben het kruispunt opgereden. Die dingen gebeuren nu eenmaal ... maar het was in mijn geval dus relatief veel minder erg.

Wat het echt spijtige gaat zijn aan deze zaak ... dat is dat de JURIDISCHE afwikkeling pas veel later zal gebeuren ... op een moment waarop alle partijen het misschien al wat verwerkt hebben. Ik kreeg 8 MAANDEN na het ongeval een brief van het parket met een boete ... die ofwel betaald moest worden ofwel politierechtbank. Op dat moment was iedereen al een beetje van de schok bekomen, waren alle kosten vergoed enz. DAT was de echte tragedie!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”