alcoholcontrole

Marie M.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

alcoholcontrole

#1 , 21 feb 2021 21:36

Een goede vriend van mij heeft na positief te blazen 1 min. nadien nog eens geblazen op vraag van de politie zonder hem het recht op 15min. wachten werd vermeld. Maar nu is mijn vraag, is de politie verplicht u rechten te vermelden of wordt dit geacht te weten? En kan dit aangekaart worden als procedure fout ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 21 feb 2021 21:51

Nee, dat is geen procedurefout.

Ik snap ook niet dat u hier zit te vissen naar een procedurefout terwijl u in uw eerder topic scheef over het alcoholmisbruik van uw ex. Alcohol in het verkeer is echt niet ok.

Marie M.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2021 22:26

Nee, dat is geen procedurefout.

Ik snap ook niet dat u hier zit te vissen naar een procedurefout terwijl u in uw eerder topic scheef over het alcoholmisbruik van uw ex. Alcohol in het verkeer is echt niet ok.
Ik ben de laatste die alcoholgebruik achter het stuur zou minimaliseren of goedpraten. De 0.03 promille te veel van deze persoon heeft een nogal duur financieel gevolg gekregen dat enkele vele jaren nog zal aanhouden aangezien er op de openbare weg schade is opgelopen na het wegslippen in de sneeuw. De 0.03 te veel viel onder intoxicatie dus geen pv van dronkenschap. vandaar het "vissen" want het kwartier tijd had het verschil gemaakt voor de rekening achteraf. Nogmaals, ik wil absoluut niets goed praten. De persoon had in de eerste plaats niet moeten uit rijden, zeker niet in dergelijke weer omstandigheden en opdraaien voor de straf is enkel ten goede. Maar het gaat hier over heel veel geld. Vandaar de vraag

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 feb 2021 07:43

Men moet de wachttijd zélf vragen
En voor de eerste ademtest of ademanalyse
(Niet te verwarren met de eventuele voorafgaande screeningstest)

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... tt/806-hs7

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 22 feb 2021 10:53

We spreken over een boete van 174 euro?

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 22 feb 2021 11:04

Een goede vriend van mij heeft na positief te blazen 1 min. nadien nog eens geblazen op vraag van de politie zonder hem het recht op 15min. wachten werd vermeld. Maar nu is mijn vraag, is de politie verplicht u rechten te vermelden of wordt dit geacht te weten? En kan dit aangekaart worden als procedure fout ?
U dient zelf aan de politie de 15 minuten uitstel te vragen, er is geen verplichting van de politie om dit te zeggen. De 15 minuten zijn trouwens voor de eerste blaasprestatie, dus voor er positief werd geblazen. Daarna is er geen sprake meer van enig uitstel.

Heeft de persoon in kwestie alarm of positief geblazen? Groot verschil namelijk.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 22 feb 2021 19:58

De 15 minuten zijn trouwens voor de eerste blaasprestatie, dus voor er positief werd geblazen.
Eerste keer blazen kan ook een simpele screening zijn met een "sampler"

Tussen dit en de ademtest of ademanalyse kan WEL nog 15 minuten wachttijd gevraagd worden

https://www.veiligverkeer.be/inhoud/hoe ... ontrole-2/


Ademtest en ademanalyse gebeuren vaak met zelfde toestel :!:
Bij deze toestellen zet je je mond rond (=op) de blaastuit.


Bij de "sampler" blaas je in de richting van het toestelletje, maar neem je het niet in de mond ...

Issued
Berichten: 1227

#8 , 22 feb 2021 20:28


Bij de "sampler" blaas je in de richting van het toestelletje, maar neem je het niet in de mond ...
Er zijn samplers dit hetzelfde mondstuk als een blaastoestel gebruiken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 feb 2021 06:49


Bij de "sampler" blaas je in de richting van het toestelletje, maar neem je het niet in de mond ...
Er zijn samplers dit hetzelfde mondstuk als een blaastoestel gebruiken.
Oei ... zo wordt het voor de gecontroleerde nog wat moeilijker om uit elkaar te houden wàt de politie juist aan het doen is, en of men nog de 15' wachttijd kan vragen.

BloodNight
Berichten: 621

#10 , 23 feb 2021 10:10

De 15 minuten zijn trouwens voor de eerste blaasprestatie, dus voor er positief werd geblazen.
Eerste keer blazen kan ook een simpele screening zijn met een "sampler"

Tussen dit en de ademtest of ademanalyse kan WEL nog 15 minuten wachttijd gevraagd worden

https://www.veiligverkeer.be/inhoud/hoe ... ontrole-2/


Ademtest en ademanalyse gebeuren vaak met zelfde toestel :!:
Bij deze toestellen zet je je mond rond (=op) de blaastuit.


Bij de "sampler" blaas je in de richting van het toestelletje, maar neem je het niet in de mond ...
Het was mijn bedoeling om het duidelijk en begrijpbaar uit te leggen. Zonder alle uitzonderingen want die zijn er genoeg.
In 99.9% van de gevallen is het een eenzelfde toestel dat de combinatie van ademtest en ademanalyse doet. Zelf in België zijn er nog maar weinig zones dewelke de (heel) oude toestellen gebruikt. De samplers worden meestal enkel bij een verkeersdispositief gebruikt vanwege de snelheid en kostprijs.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 24 feb 2021 11:13

In 99.9% van de gevallen is het een eenzelfde toestel dat de combinatie van ademtest en ademanalyse doet.
Voor Ademtest en analyse wel


Maar dat die dan blijkbaar ook als snelle samplers gebruikt werden was nieuw ...

Issued
Berichten: 1227

#12 , 24 feb 2021 14:08

Maar dat die dan blijkbaar ook als snelle samplers gebruikt werden was nieuw ...
Hetgeen ik bedoel zijn wel andere toestellen maar die gebruiken dezelfde blaaspijpjes. De sampler is de helft zo groot als het 'echte' toestel. Inderdaad niet zo duidelijk voor Jan modaal.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”