Gas boete verboden rijrichting

yassinehad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Gas boete verboden rijrichting

#1 , 18 feb 2021 22:45

Ik heb tot mijn verbazing een gasboete aangekregen waarbij ik mezelf afvraag of deze wel terecht is.
Het betreft een stadsplein dat autoluw is tot 18u. Na 18u is er toegang voor auto's. Ik moest daar toen een levering brengen en dat was ook na 18u.
Na de levering ben ik in het midden van het plein beginnen omkeren en dus terug weg gereden in de richting dat ik gekomen ben. Daarvoor is dus die gasboete. De camera heeft mij in de andere richting zien rijden.
Blijkbaar mag men maar in 1 richting over dat plein na 18u. Maar aangezien ik niet langs de andere richting ben ingereden maar in de correcte richting en halverwege ben omgekeerd, heb ik onmogelijk dat bord kunnen zien! Ik was mij van geen kwaad bewust. Ben ook niet bekend in die regio
Het betreft daar de borden C3 met uitzonderingen er onder geplaatst
Kan ik dit aanvechten volgens jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 18 feb 2021 22:57

Staat er dan aan de kant waar u bent ingereden geen borden over de rijrichting?

yassinehad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2021 23:26

Neen. Daar staat enkel bord C3 met daaronder de tekst "van 11 tot 18u. Uitgezonderd lijnbus, taxi, fietsers en vergunningshouders"

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 feb 2021 07:42

Grote Markt Lier ?

Camera staat in midden ergens.
https://goo.gl/maps/sUTNq8hWmtwjQPtg6

Die ziet dus de eigenlijke inbreuk niet
Enkel het gevolg er van - je passeert ergens, maar heeft geen indicatie hoe je daar komt.
Dat is een probleem, want de camera moet de inbreuk vaststellen - niet een verder gevolg daarvan ...


U begaat in Lier GEEN ENKELE overtreding door halverwege te keren
In Lier is er trouwens ook een kruispunt in midden dat C3 in beide richtingen op heft ... :!:

Eigenlijk wil ik wel eens zien wààr en in welke richting die juist fotografeert ...
'k Ga dat eens opvragen :mrgreen:


In Lier is er
-géén verbod op keren (daarvoor moet er bord éénrichtingsverkeer of C33 -verbod keren- staan)
-géén herhaling van C3 na kruispunt, in geen van 2 richtingen (waardoor die telkens opgeheven is)


C3 wijst op een toegangsverbod in beide richtingen.
Hoewel nergens bepaald, is de logica dat ook de bijkomende bepalingen daarvan in beide richtingen gelden - anders kan men nooit weten welke afwijkende bepalingen in de andere richting door een perfect toegelaten manoeuvre te doen ...


Als u keert, terwijl dat niet verboden is, krijgt u dus nooit afwijkende bepalingen onder de C3 in de andere rijrichting te zien.

Daarmee komt Art 5 in vraag :

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Hoewel de borden zichtbaar staan, zijn ze ONzichtbaar voor u in de richting dat u reed.
Je kan dus niet van een overtreding spreken, als u niet kan zien dat u een inbreuk begaat ...
U passeert dat afwijkend verbod nooit ...


Lier heeft ook een paar beveiligingscamera's op de Grote Markt staan
Vraag de beelden op waarop u keert
(met bij benadering datum, uur, nummerplaat, type voertuig)
Best ASAP


Indien andere gemeente kan u argumenten aanpassen aan plaatselijke situatie.


Het is een GAS-PV
Bezwaar sturen naar de GAS-ambtenaar, netjes volgens hun richtlijnen
(kan per email - zet jezelf in CC of BCC met ander email adres dan van verzending en hou dat ook bij)
Bezwaar tegen GAS-PV kan zonder enig gevaar voor verhoging vd boete :mrgreen:
Maak het uitgebreid, met alle mogelijke argumenten, en verspil zo minstens ook hun tijd ...

yassinehad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2021 14:26

Wel hartelijke dank inazuma. Echter, mijn vriendin heeft daarnet mijn boete al betaald!
Heeft het dan nog zin om bezwaar in te dienen? Kan ik dat bedrag dan nog terug vorderen? Of heeft dat echt geen zin meer?

yassinehad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2021 14:37

Oh en trouwens, het is inderdaad in Lier.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 feb 2021 15:36

Heeft het dan nog zin om bezwaar in te dienen?
Dan is het te laat ...

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 19 feb 2021 20:24

Argumenten zoals “ik heb het niet gezien” halen niets uit. Als de verkeersborden het verboden dan is het verboden. Traantjes drogen en verder leven.

Als je geen bezwaar aantekende op de GASboete binnen de voorziene termijn dan is t al game-over.

Als je tijdig ingediend bezwaar verworpen werd moet je binnen de voorziene termijn een dossier inleiden bij de politierechtbank om je GASboete alsnog aan te vechten.

Een GAS boete protesteren via de politierechtbank is een burgerlijke procedure : inleidende zitting bepaalt calender. Daarna verdedende partij die conclusies s hrijft, jij (eisende partij) ook en vervolgens syntheseconclusie door verdedende partij. Vervolgens de zitting en een maand of zo later uitspraak.

Als je niet iet of wat advocatentaal spreekt moet je een advocaat nemen. Kost je een veelvoud aan wat er te winnen valt. Zonder serieuze argumenten zoals door u BEWIJSBARE fouten kriebel je alleen maar de lachspieren van de rechter. Rechtplegingsvergoeding voor kleine zaken is 180€: daarmee betaal je geen advocaat!

k Weet er wel wat van want heb eind vorig jaar succesvol een GAS boete van t stadt aangevochten omdat ik kon BEWIJZEN dat die politiesmurf foutieve vaststellingen gedaan had. t Heeft me wel meerdere dagen schrijfwerk gekost om 116€ kwijtgescholden te krijgen. ...

yassinehad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2021 21:29

Argumenten zoals “ik heb het niet gezien” halen niets uit. Als de verkeersborden het verboden dan is het verboden. Traantjes drogen en verder leven
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.
Hoe kan ik die borden ooit gezien hebben als ze niet in mijn rijrichting en helemaal aan de andere kant van die straat staan?
Ik ben in de CORRECTE richting na TOEGESTAAN tijdstip binnen gereden en HALVERWEGE teruggedraaid om terug richting de ring te rijden.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 feb 2021 16:19

Argumenten zoals “ik heb het niet gezien” halen niets uit. Als de verkeersborden het verboden dan is het verboden. Traantjes drogen en verder leven
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.
Hoe kan ik die borden ooit gezien hebben als ze niet in mijn rijrichting en helemaal aan de andere kant van die straat staan?
Ik ben in de CORRECTE richting na TOEGESTAAN tijdstip binnen gereden en HALVERWEGE teruggedraaid om terug richting de ring te rijden.
Ik snap al niet dat men in tegenrichting fotografeert voor dergelijke inbreuken. Ze hebben toch nooit bewijs dat je bij het binnenrijden dan langs het verkeersbord bent gepasseerd?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 22 feb 2021 07:49

Ik snap al niet dat men in tegenrichting fotografeert voor dergelijke inbreuken. Ze hebben toch nooit bewijs dat je bij het binnenrijden dan langs het verkeersbord bent gepasseerd?
Inderdaad

Er is zelfs aanzienlijke kans dat men verbaliseert op basis van foto's genomen waar het verbod ook in tegenrichting al opgeheven is ...

1 van mijn reeks onterechte PVs is dààr "vastgesteld"

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”