Zowel boete als minnelijke schikking niet ontvangen

LDJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Zowel boete als minnelijke schikking niet ontvangen

#1 , 18 feb 2021 16:09

Op 10/02/2021 kreeg ik een dagvaarding om voor het parket te verschijnen ivm een Covid-overtreding. De overtreding is van in mei 2020, echter ik heb hier nooit een boete voor ontvangen, noch heb ik een minnelijke schikking ontvangen. Doordat ik deze boete en minnelijke schikking niet ontvangen heb, heb ik ze uiteraard ook niet kunnen betalen. Nu moet ik uit het niets voor de rechtbank verschijnen met alle extra kosten vandien alsook een hogere boete waarschijnlijk.
Na het parket te bellen zeggen ze dat ze hier niets kunnen aandoen aangezien de dagvaarding verstuurd is. Het versturen van de brieven is gebeurd, maar er is geen bewijs dat deze zijn toegekomen bij mij en dat zou ok moeten zijn. Dit lijkt mij zonder aangetekend schrijven of zonder geregistreerd telefoongesprek te absurd vandaar dat ik even wou horen of dergelijke situaties nog gebeurd zijn en of hier iets aan te doen is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1232

#2 , 18 feb 2021 16:37

Er is niets meer aan te doen. Eenmaal dagvaarding kan je niet meer terug.
Normaal werden toen al de boetes via OMS (onmiddellijke minnelijke schikking) afgehandeld en kreeg je ter plaatse een antwoordformulier om in te vullen en indien u akkoord was stond daar een qr-code op of de bankrekeningnr om te betalen. Maar dat was enkel bij de eerste overtreding.
Een aantal vragen:
- Moest u op verhoor komen? Was er een antwoordformulier?
- was dat je eerste overtreding inzake covid?
- In welke provincie vonden de feiten plaats?
- Wat was de inbreuk: echt een feest of ...?

LDJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2021 16:48

- Niet op verhoor moeten komen. Ook geen antwoord formulier ontvangen met de post.
- Inderdaad, eerste overtreding.
- West-Vlaanderen
- Geen feest, gewoon op appartement aan het babbelen maar met 2 te veel als ik het mij goed herinner dus er was wel effectief een inbreuk en ging uiteraard die boete gewoon betalen maar nooit ontvangen dus.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 18 feb 2021 16:59

We zullen de schuld maar gemakshalve bij de post(bode) leggen zeker?
Feit is dat een door die instanties verzonden brief geacht wordt ontvangen te zijn.

U bent toch niet min of meer recent van adres veranderd ?
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 18 feb 2021 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 feb 2021 17:01

Ben jij ingeschreven op het adres waar je woont? Is er soms meer post die niet toekomt?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 feb 2021 17:32

Nog een van de slachtoffers van Bpost.
Dit wordt helaas steeds "gewoner"
Zelfs een aangetekende zending geeft in praktijk geen zekerheid meer.

Maar wettelijk is een verstuurde aangetekende brief ook effectief afgeleverd (tenzij die retour gaat aan afzender) ...

Wetgever -enfin, de vorige regering Charles I - heeft dat zo bepaald
En nu zijn wij gesjareld ...

LeenW
Berichten: 12841

#7 , 18 feb 2021 17:47

Nog een van de slachtoffers van Bpost.
Dit wordt helaas steeds "gewoner"
Zelfs een aangetekende zending geeft in praktijk geen zekerheid meer.

Maar wettelijk is een verstuurde aangetekende brief ook effectief afgeleverd (tenzij die retour gaat aan afzender) ...

Wetgever -enfin, de vorige regering Charles I - heeft dat zo bepaald
En nu zijn wij gesjareld ...
Toch ook een beetje een vicieuze cirkel denk ik. Hoe meer verhalen van post die niet afgeleverd wordt, hoe meer mensen gaan claimen nooit iets ontvangen te hebben.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 18 feb 2021 18:08

En dat is dan weer een reden om er snel iets aan te doen, ofwel aan de betrouwbaarheid, ofwel aan de bewijskracht. Een ideetje voor een noodwet :) ?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 feb 2021 08:14

Toch ook een beetje een vicieuze cirkel denk ik. Hoe meer verhalen van post die niet afgeleverd wordt, hoe meer mensen gaan claimen nooit iets ontvangen te hebben.
Tuurlijk

Bpost heeft vorig jaar geen enkele aangetekende brief hier correct volgens hun eigen (aangepaste corona) procedures afgeleverd
En het waren er -voor mijn doen- meer dan gewoonlijk

100% niet volgens hun eigen regeltjes
Maar volgens overheid wordt het gegarandeerd én juist afgeleverd.

Combineer dat met tussen een kwart en een derde van "mijn" inkomende post die NIET voor mij is ...

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 feb 2021 11:34

Vraagje/bedenking; TS zat, volgens zijn zeggen, gewoon bij enkele vrienden te babbelen in een appartement maar waren met 2 personen te veel. Politie zal wel opgetreden zijn na een klacht, vermoedelijk geluidsoverlast. TS heeft niets ontvangen en zijn vrienden dan, wat hebben deze ontvangen ? Werd de post daar wel correct bezorgd of hebben ook zij niets ontvangen.

LDJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 feb 2021 13:32

We zullen de schuld maar gemakshalve bij de post(bode) leggen zeker?
Feit is dat een door die instanties verzonden brief geacht wordt ontvangen te zijn.

U bent toch niet min of meer recent van adres veranderd ?
Ben jij ingeschreven op het adres waar je woont? Is er soms meer post die niet toekomt?
Ik ben al ongeveer 2 jaar op hetzelfde adres gedomicilieerd, ik weet van een aantal keer (vermoedelijk dus ook een aantal keer waar ik niet van weet) dat brieven niet zijn toekomen de afgelopen maanden. Ik zou de schuld liever niet bij de post leggen want dan had ik gewoon direct kunnen betalen.
Nog een van de slachtoffers van Bpost.
Dit wordt helaas steeds "gewoner"
Zelfs een aangetekende zending geeft in praktijk geen zekerheid meer.

Maar wettelijk is een verstuurde aangetekende brief ook effectief afgeleverd (tenzij die retour gaat aan afzender) ...

Wetgever -enfin, de vorige regering Charles I - heeft dat zo bepaald
En nu zijn wij gesjareld ...
Deze minnelijke schikkingen werden niet aangetekend verstuurd maar met gewone post, er is hier dus helemaal geen controle op mogelijk (wat voor mij zeer vervelend is). De dagvaarding werd door de gerechtsdeurwaarder zelf in mijn brievenbus gestopt.
Vraagje/bedenking; TS zat, volgens zijn zeggen, gewoon bij enkele vrienden te babbelen in een appartement maar waren met 2 personen te veel. Politie zal wel opgetreden zijn na een klacht, vermoedelijk geluidsoverlast. TS heeft niets ontvangen en zijn vrienden dan, wat hebben deze ontvangen ? Werd de post daar wel correct bezorgd of hebben ook zij niets ontvangen.
Mijn vrienden hebben allemaal, gespreid over 6 maanden, wel hun minnelijke schikking ontvangen met de post inderdaad.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 feb 2021 13:52

Er zal niet veel anders opzitten dan in te gaan op deze dagvaarding. Zeker zelf naar de rechtbank gaan en daar proberen te rechter te overtuigen met uw verhaal dat u wel bereid was de MS te betalen, zoals uw vrienden hopelijk wel deden, maar dat u deze niet hebt ontvangen. Hopelijk volgt de rechter u in uw verhaal en spreekt hij een straf uit evenredig aan de MS. Veel succes.

LDJ
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 feb 2021 18:26

Correct, toen ik naar het parket belde zeiden ze me dat deze dagvaarding niet ongedaan kan gemaakt worden, maar dat mijn probleem bij het dossier geschreven ging worden. Ik ga zeker persoonlijk mijn verhaal gaan vertellen, mijn vrienden hebben hun MS inderdaad volledig correct betaald.
Ik vrees gewoon dat de originele boete van 250 gaat oplopen naar 750-1000€ door gerechtsdeurwaarderkosten, gerechtskosten, bijdrage rampenfonds,... en daarom dat ik wou horen of iemand een soortgelijke situatie had gehad en hier dus enig advies kon in geven om toch evenredig aan de originele MS te blijven.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#14 , 19 feb 2021 19:08

nu niet met een boete

maar feit is wel dat sinds de corona maatregelen bij bpost het aantal aangetekende brieven/zendingen dat correct volgens hun regels werd afgeleverd hier ook op 1 hand te tellen is en dan heb ik nog overschot . . .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”