Onrechtvaardige boete

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

Re: Onrechtvaardige boete

#31 , 18 feb 2021 17:15



De "wij" verwijst naar het ambt en niet naar de hoeveelheid personen. Dat is standaard zo dat de politie (en de overheid in het algemeen) dergelijke taal gebruikt. Er is dus hoogstwaarschijnlijk maar 1 iemand die de vaststelling heeft gedaan.


Verweer indienen is het domste wat je kan doen trouwens. Ofwel boete betalen en ermee leren leven ofwel gewoon direct naar de rechtbank gaan en hopen op het beste. Proberen gebruik te maken van de slordige verwoording van de politie.

ik weet het, maar het is ongelukkige keuze van woorden, nu laten ze uitschijnen dat er meerdere agenten de "overtreding" hebben gezien, ik heb al pv's gehad waar men eerder iets als het volgende gebruikt dat niet veel ruimte laat voor interpretatie;

"op datum van X stel ik als verbalisant vast"

voor zover ik weet is uw verweer indienen de correcte manier van handelen, hoe meer details, des te beter in dit geval.

het is dan aan het parket om al dan niet te dagvaarden.

geen verweer indienen lijkt mij net dat iets dwazer en speelt alleen maar in het nadeel.

wat in topic starter zijn voordeel lijkt te spelen is de nog steeds heel summiere omschrijving van de "feiten" en het ontbreken van de omstandigheden waarin de "feiten" gepleegd worden.
Hey drone bedankt voor alle advies!
Ik heb besloten om de boete te betwisten terwijl ik dit nog nooit heb gedaan dus ik weet niet precies hoe maar zal de instructies volgen op de boete zelf.
Ik heb ook een beetje schrik dat ik de boete verdubbeld wat zeker niet mag omdat ik financieel slecht ben wegens corona.
Verder kan ik alle nodige bewijs tonen dat ik stil stond en heb zelfs een getuigen.
mijn magneet hangt onder de radio juist boven de assenbak omdat anders er warme lucht tegen mijn gsm word geblazen.
Dit is zeker waarom de agent dacht dat ik mijn gsm in de hand had.

Wat raad je aan om eerst te doen? Zou ik een advocaat nemen voor deze zaak?
Het zou me echt verbazen als de politie rechter mijn kant kiest over de politie.

Alvast bedankt
u kan altijd eens horen bij de autoverzekering of u via de rechtsbijstandverzekering een advocaat kan nemen mocht men u dagvaarden, dan kost u dat al niks.

bij de betwisting een kopie van alle bewijzen (foto's van de plaatsing van de houder zijn dan handig) en een verklaring van de getuige bijsteken, als dat een getuige is in de 1e/2e lijn kan dat wel problematisch worden naar de geloofwaardigheid toe.

voor de rest gewoon de instructies volgen die er op de brief staan voor de boete te betwisten en afwachten of u dan gedagvaard gaat worden.

trouwens eten/drinken achter het stuur is niet expliciet verboden in de wegcode, als men daar dan al op verbaliseert (er van uitgaande dat ge geen rechte lijn kunt behouden etc) zal dat eerder op basis zijn van;

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

maar dan moet de verbaliserende agent wel een deftige beschrijving geven van de feiten en waar deze zich voordeden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#32 , 18 feb 2021 17:40


stilstaan word in dit artikel niet verder gedefinieerd
Stilstaan is zoals bedoeld in

Art 2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Voertuig was gestopt, niet stilstaand volgens wegcode



waardoor men als bestuurder er kan vanuit gaan dat als het voertuig niet in "beweging" is men stilstaat, zoals voor het rode licht.
gps instellen terwijl men stilstaat voor het rode licht en waarbij men de GSM niet in de hand heeft zoals in dit geval is bijgevolg GEEN overtreding van het artikel.
Klopt niet
Is wel degelijk een inbreuk indien telefoon in de hand.


Indien telefoon n iet in de hand, zal Vraagsteller dat moeten bewijzen, want beweringen van bevoegd persoon worden als waar aanzien.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#33 , 18 feb 2021 17:59


stilstaan word in dit artikel niet verder gedefinieerd
Stilstaan is zoals bedoeld in

Art 2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Voertuig was gestopt, niet stilstaand volgens wegcode



waardoor men als bestuurder er kan vanuit gaan dat als het voertuig niet in "beweging" is men stilstaat, zoals voor het rode licht.
gps instellen terwijl men stilstaat voor het rode licht en waarbij men de GSM niet in de hand heeft zoals in dit geval is bijgevolg GEEN overtreding van het artikel.
Klopt niet
Is wel degelijk een inbreuk indien telefoon in de hand.


Indien telefoon n iet in de hand, zal Vraagsteller dat moeten bewijzen, want beweringen van bevoegd persoon worden als waar aanzien.
de wetgever heeft vergeten dat verder te definieren in artikel 8.4 wat stilstaan dan juist betekend, stilstaan volgens de wegcode of stilstaan volgens een de woordenboek (niet in beweging zijn)

als men dezelfde lijn doortrekt mag men de gsm ook niet gebruiken als men stilstaat volgens de wegcode want dat behoort niet tot;

"een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken."

er is dus een hiaat als het op dat gebied aankomt, wetgever kan zoveel bedoelen als hij wilt, maar als men nalaat het deftig te verwoorden in de wegcode dan kan de weggebruiker er niet de dupe van zijn.

de verbaliserende agent zegt dan nog eens in zijn verklaring dat er gebruik werd gemaakt van een gsm, nergens vermeld hij dat hij deze in de hand had en/of dat hij dit duidelijk heeft gezien.

"gebruik maken van" is niet hetzelfde als "in de hand hebben" anders kan men iedereen die een touchscreen bedient van een toestel gaan verbaliseren op basis van artikel 8.4

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#34 , 18 feb 2021 18:07

.... Onduidelijkheid troef dus. 't Zal dan wel afhangen van enkele vonnissen welke interpretatie het wint zeker ?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#35 , 18 feb 2021 18:17

.... Onduidelijkheid troef dus. 't Zal dan wel afhangen van enkele vonnissen welke interpretatie het wint zeker ?
typisch Belgisch zeker? :mrgreen:

bosprocureur
Berichten: 6854

#36 , 18 feb 2021 18:24

Niet echt noodzakelijk.

Zover ik mij herinner zijn ook rechtspraak / rechtsleer perfect geldige rechtsbronnen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#37 , 18 feb 2021 18:41

Indien telefoon niet in de hand, zal Vraagsteller dat moeten bewijzen, want beweringen van bevoegd persoon worden als waar aanzien.
Ik lees in het PV niet dat bevoegd persoon heeft vastgesteld dat Vraagsteller zijn GSM in de hand had.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#38 , 18 feb 2021 18:44

Niet echt noodzakelijk.

Zover ik mij herinner zijn ook rechtspraak / rechtsleer perfect geldige rechtsbronnen.
ja ok

maar men kan toch niet verwachten dat de doorsnee jan met de pet alle rechtsleer en uitspraken vanbuiten moet gaan kennen bovenop de wegcode :mrgreen:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#39 , 18 feb 2021 18:48

Cassatie 5 april 2005
https://juportal.be/content/ECLI:BE:CAS ... 4FAAZPAf4=
De woorden "stilstaan" en "parkeren" in artikel 8.4 Wegverkeersreglement, dat bepaalt dat, behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of parkeert, de bestuurder geen gebruik mag maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt, hebben dezelfde betekenis en inhoud als deze die de artikelen 2.22, 2.23, 23 en 24 Wegverkeersreglement eraan geven.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#40 , 18 feb 2021 19:03

Cassatie 5 april 2005
https://juportal.be/content/ECLI:BE:CAS ... 4FAAZPAf4=
De woorden "stilstaan" en "parkeren" in artikel 8.4 Wegverkeersreglement, dat bepaalt dat, behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of parkeert, de bestuurder geen gebruik mag maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt, hebben dezelfde betekenis en inhoud als deze die de artikelen 2.22, 2.23, 23 en 24 Wegverkeersreglement eraan geven.
dan is het nog het probleem in dit specifiek geval dat er van "in de hand houden" geen sprake is, nog in de verklaring van de agent nog in de uitleg van de topic starter word hierover gesproken.

agent spreekt alleen over "gebruik van", ik durf ook google maps te gebruiken in de wagen als het nodig is, wilt niet zeggen dat ik mijn smartphone daarvoor in de hand moet hebben . . .

dan is nog de vraag in hoever is deze specifieke uitspraak eigenlijk van nut met betrekking tot het bedienen van een touchscreen van een smartphone (die in houder zit in dit verhaal), in 2005 waren er immers geen smartphones (op het internet gaan was al een hele prestatie en dan moest men nog een 100% signaal hebben) van het huidig kaliber.

katwezel
Berichten: 375

#41 , 18 feb 2021 20:42

Eigenlijk had in het pv art.8.3 moeten staan of zie ik dat verkeerd maar of dat dit een reden kan zijn om het pv ongeldig te verklaren is moeilijker want de omschrijving van het gebruik is wel juist

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#42 , 18 feb 2021 20:59

Eigenlijk had in het pv art.8.3 moeten staan of zie ik dat verkeerd maar of dat dit een reden kan zijn om het pv ongeldig te verklaren is moeilijker want de omschrijving van het gebruik is wel juist
probleem in dit specifieke geval is dat topic starter stilstaat voor het rode licht, artikel 8.3 is hier dan niet van toepassing.

omschrijving is eveneens niet voldoende in dit geval, agent had er voor alle duidelijkheid moeten inzetten dat hij op datum X, op plaats Y bestuurder van voertuig met nummerplaat Z gebruik heeft zien maken van een mobiel toestel en dat hij dit duidelijk in linker/rechterhand vast had (al dan niet tegen het oor).

zoals eerder al gezegd in dit topic, het louter bedienen van een (gsm)toestel (zonder het in de hand te hebben weliswaar, of zoals hier in de houder) is geen overtreding op zich en valt niet onder artikel 8.4

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#43 , 18 feb 2021 21:53

Eigenlijk had in het pv art.8.3 moeten staan of zie ik dat verkeerd maar of dat dit een reden kan zijn om het pv ongeldig te verklaren is moeilijker want de omschrijving van het gebruik is wel juist
Een PV dient om feiten vast te stellen. De kwalificatie van het misdrijf (welk artikel is op deze feiten van toepassing) is niet essentieel voor het PV en wordt in eerste instantie bepaald door het Openbaar Ministerie en finaal door de rechter.
De vraag is dus: welke feiten heeft de politie vastgesteld en vallen deze feiten onder de omschrijving van een misdrijf.
In heel deze discussie heb ik nog niet één post gezien die mij kan zeggen welke feiten, die een misdrijf uitmaken, door de politie werden vastgesteld.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#44 , 18 feb 2021 22:58

Eigenlijk had in het pv art.8.3 moeten staan of zie ik dat verkeerd maar of dat dit een reden kan zijn om het pv ongeldig te verklaren is moeilijker want de omschrijving van het gebruik is wel juist
Een PV dient om feiten vast te stellen. De kwalificatie van het misdrijf (welk artikel is op deze feiten van toepassing) is niet essentieel voor het PV en wordt in eerste instantie bepaald door het Openbaar Ministerie en finaal door de rechter.
De vraag is dus: welke feiten heeft de politie vastgesteld en vallen deze feiten onder de omschrijving van een misdrijf.
In heel deze discussie heb ik nog niet één post gezien die mij kan zeggen welke feiten, die een misdrijf uitmaken, door de politie werden vastgesteld.


alleen dat er gebruikt werd gemaakt van de gsm in de wagen, agent vergeet alleen gemakkelijkheidshalve te vermelden dat de gsm in een houder zat en dat de bestuurder deze niet in zijn hand had en dat hij stil stond voor het rode licht op het moment van de "feiten".

als er geen andere elementen zijn is er geen misdrijf/overtreding, in elk geval toch niet onder artikel 8.4 :?:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#45 , 19 feb 2021 07:49

de wetgever heeft vergeten dat verder te definieren in artikel 8.4 wat stilstaan dan juist betekend, stilstaan volgens de wegcode of stilstaan volgens een de woordenboek (niet in beweging zijn)
Hoeft ook niet
Definitie die elders gebruikt werd voor stilstaan, wordt ook gehanteerd in rechtspraak ivm GSM
als men dezelfde lijn doortrekt mag men de gsm ook niet gebruiken als men stilstaat volgens de wegcode want dat behoort niet tot;

"een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken."
Niets stelt dat de bestuurder (mee) moet laden en lossen , mee moet in/uitstappen...

de verbaliserende agent zegt dan nog eens in zijn verklaring dat er gebruik werd gemaakt van een gsm, nergens vermeld hij dat hij deze in de hand had
Dat is wél een punt
Maar kan ook ondermijnd worden

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”